Annons

Hjälp mig välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosse

Avslutat medlemskap
Ibland är det faktiskt just det som är poängen. Många tror de kan köpa en fin kamera och bra objektiv så skall det med magisk kraft ge fina bilder. Nu fungerar det väl i verkligheten tvärtom. Ju mer komplex utrustning man har desto mer krävs av fotografen. Man måste faktiskt veta en hel del innan man fotar med proffskameror. Man kör inte en prestanda bil runt en bana utan först lärt sig köra bil eller hur.
Visst är det så, Att bemästra kameran är nog det viktigaste sen är väl valet av den dyra "bättre" tekniken det sekundära.
Nuförtiden väljer jag lättjobbade kameror vilket gör att man kan koncentrera sig på motivet mycket lättare. Finns inget värre än när man måste börja dyka ner i tungnavigerade menyer för att ändra en inställning, inte för mig iaf.

Och att få tips från olika trådar i b.l. dessa forum har ju underlättat en hel del i valet av kameror och objektiv mm.
Speciellt när man har en dyr och lång resa till närmaste fotobutik för att få känna och klämma på något man är sugen på :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst är det så, Att bemästra kameran är nog det viktigaste sen är väl valet av den dyra "bättre" tekniken det sekundära.
Nuförtiden väljer jag lättjobbade kameror vilket gör att man kan koncentrera sig på motivet mycket lättare. Finns inget värre än när man måste börja dyka ner i tungnavigerade menyer för att ändra en inställning, inte för mig iaf.

Och att få tips från olika trådar i b.l. dessa forum har ju underlättat en hel del i valet av kameror och objektiv mm.
Speciellt när man har en dyr och lång resa till närmaste fotobutik för att få känna och klämma på något man är sugen på :)
Jag är inte världens bästa fotograf. Fast jag kan ta hyfsade bilder. Det kan jag även med gamla bettan från 2005. En EOS 1D MKIIN med numera över 250 00 bilder tagna. Under sommaren fyllde ett av mina barnbarn år och jag var hemma i Sverige. Alla förväntar jag skall ta de bättre bilderna eftersom alla andra fotar med mobiler. Mina Fujikameror var kvar på båten i Kroatien så allt jag hade var mina gamla Canonprylar inklusive gamla bettan från 2005. Fast det fungerade också efter 10 minuters tillvänjning igen till den här gamla kameran. Vi lägger definitivt för mycket pengar och tro på att en ny kamera skall ge oss bättre bilder. I detta inkluderar jag mig själv.
 

Bilagor

Rosse

Avslutat medlemskap
Jag är inte världens bästa fotograf. Fast jag kan ta hyfsade bilder. Det kan jag även med gamla bettan från 2005. En EOS 1D MKIIN med numera över 250 00 bilder tagna. Under sommaren fyllde ett av mina barnbarn år och jag var hemma i Sverige. Alla förväntar jag skall ta de bättre bilderna eftersom alla andra fotar med mobiler. Mina Fujikameror var kvar på båten i Kroatien så allt jag hade var mina gamla Canonprylar inklusive gamla bettan från 2005. Fast det fungerade också efter 10 minuters tillvänjning igen till den här gamla kameran. Vi lägger definitivt för mycket pengar och tro på att en ny kamera skall ge oss bättre bilder. I detta inkluderar jag mig själv.
Ja du ser, en duktig fotograf kan ta en bra bild med vad som helst, oavsett kamera :) fint porträtt med bra ljus trots en gammal kamera.
Bytte själv upp mig ( tyckte jag då ) till en 1DS MK2 från en 5D vilket jag bittert ångrade. Har åxå gått på niten att "det blir bättre bilder" om jag köper den eller den kameran vilket sällan har hjälpt.
som sagt, nu föredrar jag lättarbetade kameror men dessvärre är de inte billigare än tungjobbade för det, tyvärr :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi kan nog enas i att det inte är kameran som gör bilden. Det är snarare en fotograf som kan sin kamera utan och innan som tillsammans med tekniken fixar bilden.
Sedan har vi det här med bildhantering.
Jag gick på flera av de föredrag som fotografer från National photographic hade i Göteborg för för år sedan.
De visade sina raw-filer och vad de gjort med dem. Det visade på hur bra de är på att redigera sina bilder. De får inte lägga till något eller ta bort.
Fast tittar man på slutresultatet mot raw-filen är det något helt annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och du menar att man kör en prestandabil innan man kan köra. Kom igen.
Det var bland det dummaste jag hört på länge.
Har du kört en riktig GoCart?
Jag känner en vars son tävlar på riksplanet, några tävlingar utomlands.
Ingen av oss kommer ha en chans i vilken bil du än väljer på vilken bana som helst.
Tom så att desto snabbare bil du väljer desto mer kommer du komma på efterkälken.
Men han kommer inte att få ta körkort pga sin ålder på ett par år än.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du kört en riktig GoCart?
Jag känner en vars son tävlar på riksplanet, några tävlingar utomlands.
Ingen av oss kommer ha en chans i vilken bil du än väljer på vilken bana som helst.
Tom så att desto snabbare bil du väljer desto mer kommer du komma på efterkälken.
Men han kommer inte att få ta körkort pga sin ålder på ett par år än.
Nu var det väl inte detta som var poängen i mitt inlägg. Man skall kunna sin kamera och helst ha ett öga for det kreativa för att ta bra bilder. Utan mycket kunnande hanterar man inte inte en proffskamera. Det går inte köpa sig till bättre bilder
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Vi kan nog enas i att det inte är kameran som gör bilden. Det är snarare en fotograf som kan sin kamera utan och innan som tillsammans med tekniken fixar bilden.
Sedan har vi det här med bildhantering.
Jag gick på flera av de föredrag som fotografer från National photographic hade i Göteborg för för år sedan.
De visade sina raw-filer och vad de gjort med dem. Det visade på hur bra de är på att redigera sina bilder. De får inte lägga till något eller ta bort.
Fast tittar man på slutresultatet mot raw-filen är det något helt annat.
Jajamen!
Mycket värdefull information där kan jag tro.
Lätt att man hittar egen inspiration när man får lära sig saker av en duktig fotograf.
Hade själv en svåger som plåtade en massa reklamjobb mm. Som visade hur han jobbade med lagermasker i Photoshop. Detta var innan vanligt folk visste hur man gjorde, lite hysh pysh och spännande saker :)
Han hade verkligen en förmåga att plåta bilder som stod ut och körde ofta analogt. Hasselblad och mamiya..mums

Undrar om trådskaparen hittat något objektiv än?? :D
 

Artis

Aktiv medlem
Diskussioner, rekommendationer och fotande folk som delar med sig av sina erfarenheter.. är inte det lite av vad ett forum bygger på , på en sida som denna?
Hade nog varit ett förbaskat tråkigt forum om alla svaren hade varit att gå och köpa sig en "lärobok om fotografering" eller vad tror du?

Och varför ens göra sig besvär att fälla en meningslös och nedlåtande kommentar när man bara kan scrolla vidare? Vad är poängen?
Om ens kunskaper i fotografering bygger på att ta fram e iPhone o ta några bilder och att man inte vet vad skärpedjup är då råd att skaffa sig grundläggande kunskaper, köpa fotobok eller rent av läsa manualen till kamera är inget nedlåtande. Den bästa och dyraste utrustningen ersätter inte grundkunskaper om ämnet. Så männingslöst är snarare att rekommendera en stor variation av objektiv i stället att förklara varför bilderna blir oskarpa. Utan exempelbilder är det svårt förklara om det rör sig om rörelseiskärpa, skakningsoskärpa eller beror det på objektivet.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Om ens kunskaper i fotografering bygger på att ta fram e iPhone o ta några bilder och att man inte vet vad skärpedjup är då råd att skaffa sig grundläggande kunskaper, köpa fotobok eller rent av läsa manualen till kamera är inget nedlåtande. Den bästa och dyraste utrustningen ersätter inte grundkunskaper om ämnet. Så männingslöst är snarare att rekommendera en stor variation av objektiv i stället att förklara varför bilderna blir oskarpa. Utan exempelbilder är det svårt förklara om det rör sig om rörelseiskärpa, skakningsoskärpa eller beror det på objektivet.
Inget nedlåtande om fotoböcker, har avverkat några själv.
Ställer man en fråga i ett forum om vilket objektiv man borde välja tror jag att man kan förvänta sig svar om just vilket objektiv som kan vara lämpligt av folk som har mer erfarenhet än en själv.
Svar om VILKEN fotobok som kan vara bra i ämnet är väl inte fel det heller.

Det jag reagerade på var bara en rätt onödig kommentar av någon som egentligen bara borde scrolla vidare till näst tråd eftersom personen tyckte tråden drog ett löjes skimmer över fotosidans forum.

Gissar att det är både rörelse och skakningsoskärpa utan att fått se något exempel. Tror att trådskaparen redan fått tips om det och orsak.
Sen får hon tips om hur hon kan lösa problemet på billigaste enklast sätt.
Plus lite annat matnyttigt som kan vara värt att tänka på.
Tror att människor kan sålla själva bland tipsen :)
 

Rosse

Avslutat medlemskap
... och tycker man att nåt av de 100 tipsen
Som kommit in verkar spännande men inte riktigt förstår för att man är grön eller inte har förmågan att sålla bland tipsen, så frågar man väl!?

Sen att det kmr in alla möjliga tips kan ju gynna andra som läser och har samma lr liknande frågeställningar.
Alla är vi väl på lite olika nivå och säkert hittar man nåt litet tips kanske. Åtminstone om man är öppen för det..

Alla de som klankar ner på andras kommentarer är väl möjligtvis proffs redan!?
Synd att dom så sällan lagt upp några bilder själv bara.
Kanske ett bra sätt att få lite respekt bland dom som ger någorlunda vettiga kommentarer här, så man själv kan avgöra om personen vet vad den gnäller om lr ger ett matnyttigt tips om!

Ha det gott!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tyckte att frågeställaren redan hade ett hyfsat objektiv. Att fotografera barn som leker kräver speciellt om de är flera, skärpedjup. Ljusstyrka i sig räcker inte för då kan man max få en i fokus samtidigt. Ofta är det ganska mörkt i hemmet om man har mysbelysningen på.
Personligen tror jag inte frågeställaren behövde ett nytt objektiv utan istället en blixt.
Jag har fotat många tusen bilder av mina barnbarn och inomhus använder jag oftast blixt. De där små liven sitter sällan stilla utom när de ser på TV eller äter.
Ofta kör jag med trigger på kameran och ställer ut 1-2 blixtar i rummet. Så länge taket är vitt kan man få ett väldigt mjukt och bra ljus. Blixten hjälper också till att frysa rörelser. Att behöva använda ljusformare som softboxar eller paraplyer gör allt lite bökigare.
Jag tror att trådskaparen valde fel väg. Fast vi måste väl alla gå den vägen och lära av våra misstag. Det har jag själv gjort mer än en gång.
Om man är nere på tider på rimlig ISO som är nere på 1/60 hjälper varken stabilisering eller bra AF. Det räcker inte till för att frysa rörelser när barn leker. Man måste sätta till mer ljus. Blixtars korta brinntid hjälper till med ljus och att frysa rörelser.
 

Bilagor

ANNONS