Annons

Nik Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Jag köpte en gång Nik Collection jag älskar denna suite. Sedan köpte google upp det och det blev gratis. Nu är det ett tredje företag som köpt upp det och tar betalt för det. Det känns lite tveksamt att betala närmare 1000kr en gång till. finns det något sätt att få tag i googles variant som är gratis?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har sista uppdateringen innan Nik släcktes ner, den finns på nätet. Skicka ett PM annars så skickar jag den till dig.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Google dumpade bara ut det för man gjorde inget åt det under alla år man ägde koden.

Så googles gratisversion är en 6-7 år gammal kod från gamla ägaren Nik.

Rörigt och surt kan tyckas.
Men DxO som köpts loss den från Google har i alla fall uppdaterat, utvecklat och underhåller pluggarna aktivt. Och ger support på dem.

De gamla gratispluggarna kan du hämta här.
https://support.dxo.com/hc/en-us/articles/360001439187-Is-it-still-possible-to-get-the-free-download-version-of-the-Nik-Collection-
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Varför ska man betala för något som man kan stjäla på nätet? Dom som jobbar med Nik kan väl sova under i en kartong under en bro!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför ska man betala för något som man kan stjäla på nätet? Dom som jobbar med Nik kan väl sova under i en kartong under en bro!
Märklig typ av "stöld" när den nuvarande utvecklaren tillåter att man laddar ned den gamla gratisversionen från egna servrar, inklusive buggar och brister, men utan support.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Märklig typ av "stöld" när den nuvarande utvecklaren tillåter att man laddar ned den gamla gratisversionen från egna servrar, inklusive buggar och brister, men utan support.
Hur väl fungerar egentligen den mycket gamla NIK Collection med dagens operativsystem? Har använt det själv för många år sedan. Tyckte det blev allt sämre när tiden gick och för moderna kameror inte hängde med. Gick själv över till ON1 effects. Numera kan jag göra mer i ON1 raw 2019 och på ett mycket mer flexibelt sätt.
NIk collection behöver nog byggas om från grunden om det skall kunna konkurrera med de många nya raw-lösningarna.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Varför ska man betala för något som man kan stjäla på nätet? Dom som jobbar med Nik kan väl sova under i en kartong under en bro!
Va?

Nik's version kostade. Koden underhölls och supportades.
Google köpte allt. Släppte den gratis men underhöll den inte.
Sex år senare köper DXO loss koden. Släpper den gamla koden gratis. Uppdaterar den 6-7 år gamla koden, underhåller den nya samt lämnar support för den nya. För det tar man betalt.

Man kan:
Lovligen nyttja Niks gamla kod med licens - lagligt.
Olovligen nyttja Niks gamla kod - inte lagligt.
Lovligen nyttja Googles gamla gratisversion - lagligt.
Lovligen nyttja DXOs gamla googleversion - lagligt.
Lovligen nyttja DXOs nya kod med licens - lagligt
Olovligen nyttja DXOs nya kod - olagligt

Vill man inte betala - använd den icke-uppdaterade fria pluggarna.
Vill man betala - Köp licensen av DXO och nyttja de uppdaterade pluggarna med support.
 

thommya

Aktiv medlem
Hur väl fungerar egentligen den mycket gamla NIK Collection med dagens operativsystem? Har använt det själv för många år sedan. Tyckte det blev allt sämre när tiden gick och för moderna kameror inte hängde med. Gick själv över till ON1 effects. Numera kan jag göra mer i ON1 raw 2019 och på ett mycket mer flexibelt sätt.
NIk collection behöver nog byggas om från grunden om det skall kunna konkurrera med de många nya raw-lösningarna.
Funkar klockrent som plugin till Lightroom och Windows 10 i alla fall.
Finns ingen anledning ännu att byta till något annat för min del.
De funkar som de alltid gjort och finns inget som slår Viveza och Silver Efex Pro.

Thommy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Funkar klockrent som plugin till Lightroom och Windows 10 i alla fall.
Finns ingen anledning ännu att byta till något annat för min del.
De funkar som de alltid gjort och finns inget som slår Viveza och Silver Efex Pro.

Thommy
Att det inte finns bättre lösningar idag håller jag verkligen inte med om. Det gav ganska usla resultat redan för 5 år sedan. Har du testat mot andra som kan göra ungefär samma saker?
 

thommya

Aktiv medlem
Att det inte finns bättre lösningar idag håller jag verkligen inte med om. Det gav ganska usla resultat redan för 5 år sedan. Har du testat mot andra som kan göra ungefär samma saker?
Jag har testat det mesta. Vad föreslår du?
Och vad var det usla i resultatet du såg? Använde du bara de färdiga förinställningarna?

Thommy
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har testat det mesta. Vad föreslår du?
Och vad var det usla i resultatet du såg? Använde du bara de färdiga förinställningarna?

Thommy
Det blev väldigt ofta både artefakter och väldigt brusigt. Startade man med en bra raw-fil så blev den ofta mycket sämre efter man använt Nio-collection. Inte så förvånande med kod gjord runt 2010.
Idag har jag kollat hur LR har en preset för Acros. Det finns en stil för Fuji i LR. Jag tog värdena och skapade detsamma för Canon. Fungerar klockrent.
Ett annat sätt är att använda lite korn för att få bättre skärpa.

Personligen använder jag ON1 2019 när jag vill verkligen bearbeta en bild. Jag har också Capture One 12 som är väldigt bra för Fuji.
Fast normalt kör jag ofta LR när jag tycker resultatet blir OK. Det blir det i princip alltid för Canon men inte alltid för Fuji.
Nik collection är är inte vägen jag vill gå i dag. Kan skapa samma effekter men med bättre resultat på många andra sätt numera.
 

thommya

Aktiv medlem
Det blev väldigt ofta både artefakter och väldigt brusigt. Startade man med en bra raw-fil så blev den ofta mycket sämre efter man använt Nio-collection. Inte så förvånande med kod gjord runt 2010.
Idag har jag kollat hur LR har en preset för Acros. Det finns en stil för Fuji i LR. Jag tog värdena och skapade detsamma för Canon. Fungerar klockrent.
Ett annat sätt är att använda lite korn för att få bättre skärpa.

Personligen använder jag ON1 2019 när jag vill verkligen bearbeta en bild. Jag har också Capture One 12 som är väldigt bra för Fuji.
Fast normalt kör jag ofta LR när jag tycker resultatet blir OK. Det blir det i princip alltid för Canon men inte alltid för Fuji.
Nik collection är är inte vägen jag vill gå i dag. Kan skapa samma effekter men med bättre resultat på många andra sätt numera.
Ser inte en tillstymmelse av mer brus eller andra artefakter i mina Nikifierade foton på sättet jag jobbar med Nik. Och har aldrig hört eller läst detta tidigare heller.
Vad gör du i dessa plugins? Resultatet beror ju helt och hållet på hur och vad du gör. Jag kan enkelt introducera artefakter och brus med hjälp av Nik - men gör då förmodligen fel. Allt beror på vad jag vill åstadkomma.
Och vad rekommenderar du som ersättare till Viveza?

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyckte det blev allt sämre när tiden gick och för moderna kameror inte hängde med. Gick själv över till ON1 effects. Numera kan jag göra mer i ON1 raw 2019 och på ett mycket mer flexibelt sätt.
NIk collection behöver nog byggas om från grunden om det skall kunna konkurrera med de många nya raw-lösningarna.
Nik har inget med rawformat o göra vad jag vet. Det jobbar med tif om jag kommer ihåg rätt.
O varför en tif skulle fungera sämre för att den kommer från en modernare kamera förstår jag inte.
Däremot kan jag förstå att man inte gillar det man får ut men det är en helt annan sak.
 

Jonson

Aktiv medlem
nu handlar det inte om att sno, jag betala varenda mjukvara jag äger!
Men jag har redan betalt detta en gång och räcker inte de pengarna ja då får de väl sova under en bro!!

Varför ska man betala för något som man kan stjäla på nätet? Dom som jobbar med Nik kan väl sova under i en kartong under en bro!
 

Jonson

Aktiv medlem
jag har kvar min licens men frågan är var jag hittar deras download, kan hända att jag köper DxO versionen senare. vill mest prova och lobba lite först bara
 

jag&bilden

Aktiv medlem
jag har kvar min licens men frågan är var jag hittar deras download, kan hända att jag köper DxO versionen senare. vill mest prova och lobba lite först bara
Vill du använda gratisversionen från Google-tiden så finns länken till den i min post om DXO. De mjukvarorna är gamla, gratis och utan support.

Letar du Niks originalversioner så får du googla själv. Kanske går de ändå inte att aktivera beroende på om Nik hade klient eller serverbaserad registreringssystem.

Ingen har tagit ifrån dig rätten att nyttja dina gamla programvaror som du en gång köpt.
Däremot erbjuder DXO uppdaterande program inkl support mot en kostnad.

Ungefär som de flesta andra som säljer mjukvaror utan prenumeration.

CaptureOne går att köpa. Livstidsanvändning.
Men versionen efter ingår inte gratis.

Vill du inte betala så ska du givetvis inte göra det. Använd då de fria versionerna och var nöjd så.
 
ANNONS