Annons

Nikon med höga iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
... Jag kollar så dom lyfter momsen, vet ej nu med brexit …
Nja,
före sista mars '19 så är det bättre med leverantörer som är små nog att debitera brittisk moms, inte svensk, eftersom deras moms "VAT" är lägre.

Efter sista mars '19 så lär det vara bättre med leverantörer i Sverige - det är inte bara momsen som kommer att tillkomma vid köp från en 'tredje land'-leverantör av så kostsamma varor som kameror / optiker...

Grays of westminister
Grays of Westminster - Westminster är ett område i centrala London (och de håller dessutom till i Pimlico som är ett område intill Westminster... )
 

da vinci

Aktiv medlem
Jag klarade mig med d3s och 300/2,8 (ej vr) till det mesta, ibland var det för dåligt ljus och bilderna blev dåliga.
så jag tror, en 800e och en 300/4 duger till det mesta
och då kanske jag testar den 300/2,8 beg i England för ca 13-15k
men sen kommer jag inte mycket längre, ev en 500/4 med mf.
då kommer jag att komplettera med en 24-70 eller endast en fast 24 eller 35a
Det känns lite som att jag inte kommer längre i mörkret med en 800e

Lägger jag då pengar på en z6, så kanske jag kommer riktigt mycket längre än vad jag gjorde med d3s och 300/2,8, mycket tack vare vr i huset.

Den säkraste investeringen för att ej tappa så mycket pengar är ju d800e för 10k och en 200-400/4 med vr för 21k, jag vet ej hur svårsålt detta är men bör inte tappa mer än 5000kr om jag byter till z6 senare.

Om det ej varit julhelger med lite svårt att få koll på lager mm så hade det nog funnits en d800e i min hand redan nu.
Dock antar jag att vr till d800e är värt mer än att det står 2,8 på telobjektivet?
 

PMD

Aktiv medlem
Dock antar jag att vr till d800e är värt mer än att det står 2,8 på telobjektivet?
Det beror på vad du ska fotografera. VR brukar i allmänhet göra att man kan öka slutartiden ett par, tre steg (i verkligheten, alltså, och inte i reklamvärlden) vilket ju är mer än skillnaden mellan ett 300/4 och ett 300/2.8.

Om motivet inte står still så hjälper VR dock föga i de flesta fall.
 

da vinci

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats välja ännu, jag valde nog en d800e för prisets skull.
d800
d800e
d4
d4s
z6
jag rankar den med bäst iso längst ner, men hur ser rankingen ut för naturfoto i dags ljus?

Dessa kameror kostar från 10k till 25k utan objektiv relativt stor skillnad, är det någon som sticker ut förutom iso och mpixlar?

Vid vilka tillfällen kan en d4s vara bättre än en z6?
År d800/e jämförbar med d4, den ena något snabbare den andra mer mpixlar.

Behov för mig:
afrikaresa, 95% foto i hyfsat ljus, vinner d800/e där, med mest mpixlar?
fotografering i ridhus,: vinner d4 där? (d4s och z6 dyrare)
fotografering skymning, är dyrast bäst?(min ranking med iso)

Jag antar att om kameran ligger i en rygga varesig på båten i skogen eller på resa så är alla tillräckligt skyddade?

plånboken säger d800e
hjärtat d4s
framtiden z6
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats välja ännu, jag valde nog en d800e för prisets skull.
d800
d800e
d4
d4s
z6
jag rankar den med bäst iso längst ner, men hur ser rankingen ut för naturfoto i dags ljus?

Dessa kameror kostar från 10k till 25k utan objektiv relativt stor skillnad, är det någon som sticker ut förutom iso och mpixlar?

Vid vilka tillfällen kan en d4s vara bättre än en z6?
År d800/e jämförbar med d4, den ena något snabbare den andra mer mpixlar.

Behov för mig:
afrikaresa, 95% foto i hyfsat ljus, vinner d800/e där, med mest mpixlar?
fotografering i ridhus,: vinner d4 där? (d4s och z6 dyrare)
fotografering skymning, är dyrast bäst?(min ranking med iso)

Jag antar att om kameran ligger i en rygga varesig på båten i skogen eller på resa så är alla tillräckligt skyddade?

plånboken säger d800e
hjärtat d4s
framtiden z6
Välj med plånboken. Annars blir det inte av.
800:an är dessutom behändigare att bära med, men förstås inte lika tålig som D4.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
men förstås inte lika tålig som D4.[/QUOTE]

Lika tålig ? Där skiljer nog inte mkt om det skiljer något ? Dom är gjorda i samma mtrl. men betydligt lättare pga. det stora batteripaketet, så ett tapp eller liknande blir ju mindre kännbart pga. att D8XX är lättare
 

Ventures

Aktiv medlem
men förstås inte lika tålig som D4.
Lika tålig ? Där skiljer nog inte mkt om det skiljer något ? Dom är gjorda i samma mtrl. men betydligt lättare pga. det stora batteripaketet, så ett tapp eller liknande blir ju mindre kännbart pga. att D8XX är lättare[/QUOTE]

Ok jag har varken D4 eller D800, däremot D3 och D810 som jag tror är helt jämförbara. D810 är rena leksaken i byggkvalitet jämfört med D3. Plastluckor och en smäckig och svag blixt som aldrig används, men som hoppar upp i tid och otid när man råkar komma åt en liten knapp på sökarhuset. D810 tar fina (läs bättre) bilder och är lättare att bära. Det är väl i stort sett de enda fördelarna. Jo den filmar i hög kvalitet också.
 

da vinci

Aktiv medlem
Nu har jag bra pris på 2 av dem
ca 9500 för d800e
ca 15000 för d4s, tillkommer moms men den lyfter jag.
tålighet och hastighet mot mpixlar.

vilken sätter af bäst,säkrast i svagt ljus?
 

da vinci

Aktiv medlem
Lika tålig ? Där skiljer nog inte mkt om det skiljer något ? Dom är gjorda i samma mtrl. men betydligt lättare pga. det stora batteripaketet, så ett tapp eller liknande blir ju mindre kännbart pga. att D8XX är lättare
Ok jag har varken D4 eller D800, däremot D3 och D810 som jag tror är helt jämförbara. D810 är rena leksaken i byggkvalitet jämfört med D3. Plastluckor och en smäckig och svag blixt som aldrig används, men som hoppar upp i tid och otid när man råkar komma åt en liten knapp på sökarhuset. D810 tar fina (läs bättre) bilder och är lättare att bära. Det är väl i stort sett de enda fördelarna. Jo den filmar i hög kvalitet också.[/QUOTE]


Den lilla skitblixten ser jag faktiskt som en fördel, nu har jag massa blixtar o parasoller men när man ska ta en bild inomhus på en fest så kan den lilla hjälpa till rätt bra.
 

da vinci

Aktiv medlem
HMM
om jag ska fota hästarna i ridhuset med blixtar o parasoller, då är d800e bäst väl, synkar den lika som en d3s, med blixtarna?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Enligt cameradecision så är low light ISO enligt nedan

D4s 3074
800E 2979
D4 2965
750 2956
800 2853
810 2853

Har inte hittat värdet för Z6

Skillnaden är ju väldigt liten mellan dessa, om man tänker på att en DX ligger på en 1400
Lite grand som att jämföra äpplen och päron här. D800 modellerna har 36Megapixel, D750 24 Megapixel och D4 16 Megapixel.

Samplar man om D800 bilderna till 16 Megapixel är det inte otroligt att den slår D4S
 

da vinci

Aktiv medlem
Lite grand som att jämföra äpplen och päron här. D800 modellerna har 36Megapixel, D750 24 Megapixel och D4 16 Megapixel.

Samplar man om D800 bilderna till 16 Megapixel är det inte otroligt att den slår D4S
Jätteintressant, kan någon säga ungefär vad värdet blir i smplat16mpix?

När det gäller studiofoto var ju d3x supergym när den kom men d800 är väl bättre idag?
 

Polar300

Aktiv medlem
nej men df kostar väl +20k?
den ska väl jämföras med z6?
Ny (dvs New Old Stock) kostar den visst 23-24k men glöm aldrig att det finns gott om begagnade kameror på marknaden, av alla möjliga modeller. Jag gav 14k för min Df som då hade 6713 exponeringar, knappt inkörd alltså. (För min D810 gav jag också 14k. Och den hade lite färre exp: 6442st.) Så det MÅSTE inte kosta skjortan att byta upp sig, det är en fråga om att veta vad man vill ha tag på - och att passa på när någon ny modell har introducerats och en massa proam-folk prompt bara måste byta. Jag köpte bägge sådär ett drygt halvår efter att D850 började levereras till slutkund...
 

da vinci

Aktiv medlem
Ny (dvs New Old Stock) kostar den visst 23-24k men glöm aldrig att det finns gott om begagnade kameror på marknaden, av alla möjliga modeller. Jag gav 14k för min Df som då hade 6713 exponeringar, knappt inkörd alltså. (För min D810 gav jag också 14k. Och den hade lite färre exp: 6442st.) Så det MÅSTE inte kosta skjortan att byta upp sig, det är en fråga om att veta vad man vill ha tag på - och att passa på när någon ny modell har introducerats och en massa proam-folk prompt bara måste byta. Jag köpte bägge sådär ett drygt halvår efter att D850 började levereras till slutkund...
Jo jag har kollat lite på d810 med, men det är väl mest hastigheten som är bättre än en d800?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon Df

Jag gav 14k för min Df som då hade 6713 exponeringar, knappt inkörd alltså.
Jag köpte en ny Df för 15499 kr för drygt tre år sen när Rajala hade rea, så det kan löna sig att hålla koll på priserna (prisbevakning på prisjakt.se är bra) och slå till vid rätt tillfälle. Det gäller förstås alla kameramodeller.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, men knappast Df's 3279. Som är just med 16Mp-plattan...
Nog inte osannolikt att även df får se sig slagen i det här avseendet. Har aldrig haft tillfälla att prova, men nedsampling ger ganska stor effekt. Skulle dock inte använda df med långa tunga telen då den har lite väl klent grepp.

Dessutom har ju D800 fördelen av att man får högre upplösning de gånger ljuset är tillräckligt bra för att man ska behöva skruva upp iso.
 

da vinci

Aktiv medlem
Nog inte osannolikt att även df får se sig slagen i det här avseendet. Har aldrig haft tillfälla att prova, men nedsampling ger ganska stor effekt. Skulle dock inte använda df med långa tunga telen då den har lite väl klent grepp.

Dessutom har ju D800 fördelen av att man får högre upplösning de gånger ljuset är tillräckligt bra för att man ska behöva skruva upp iso.
Jag lägger bud på en d800e idag, ska bara flytta lite cash.

Kanske jag kan fortsätta med lite objektivfrågor här?
Jag har
50/1,8
85/1,8
70-200 vr(den första så inte superskarpt)

Jag skulle vilja ha ett som funkar till inomhusfotom typ barnkalas eller fota när man är ute o grillar, detta behöver ej vara superskarpt då dessa bilder max läggs på hemsidan,
jag tycker 50 är lite för stort, men kanske en zoom24-70/2,8?
vad finns för budget där?

Sen behöver jag något för längre avstånd, jag kommer köpa ett fast 300.400/2,8 när tillfälle ges men behöver något lättare för dagtidsfoto.
Jag kanske skulle klara mig enbart på ett 200-400/4 men tror en lättare skulle funka bättre.
då finns ju 300/4 med och utan vr eller 200-500/5,6 med vr, detta ska användas till djurfotografering men kanske lite sport med, ex travsport.

Jag vill kunna handhålla allting.

ytterligt ett objektiv, fotar hästar i ridhus, 85/1,8 fungerar men är en 105/2,8 vassare, kanske en 150/2,8(sigma)
 

smislo

Aktiv medlem
Nikon z6
mer info?
verkar vara rätt för mig
+ iso ja bättre än d4s ( eller värdet på low light)
+ vr ett stort + då jag kan ha längre slutartid
+ film 4k
+ 24,5 mpx

.- pris runt 26k
- måste ha ftz adapter men är det någon nackdel?

Frågor
kommer jag ha samma mörker egenskaper trots ftz adaptern?
vilka objektiv kommer ej att funka fullt ut?
antar att z6 är ett bättre val för mig än z7 och mycket billigare?

Nu behöver jag inte vara så sur av att jag bommade d4s:):):)
https://nikonrumors.com/2019/01/13/nikon-z6-in-depth-analysis-iso-battery-life-focusing-and-more.aspx/
 
ANNONS