Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte mig ett tamron 70-200 f/2.8 igår, och var hela dagen meganöjd med köpet, det skarpaste objektivet jag nånsin sett! Men sen började den bete sig konstigt...
Om den inte träffar focusen direkt slutar den försöka focusera och det står i sökaren att jag har ställt in manuell focus...
Om jag då tar av o sätter på objektivet igen så frågar kameran om brännvidden (pentax k20) vilket den gör för att antiskaken ska funka på manuella gluggar, men det e ju inte en sån jag satt på? o då funkar inte heler autofocusen.
Kommer dock tillbaka igen efter byte av objektiv o sen tillbaka till tamronen igen, eller lite rattande med autofocus på/av, kamera på/av...

Det jag undrar e om den har nån säkerhetsanorrdning så man inte bränner motorn i huset genom att hålla på att snurra autofokusen fram o tillbaka, eller fick jag ett måndags-ex o borde gå o byta den?
 

KGS

Aktiv medlem
Köpte mig ett tamron 70-200 f/2.8 igår, och var hela dagen meganöjd med köpet, det skarpaste objektivet jag nånsin sett! Men sen började den bete sig konstigt...
Om den inte träffar focusen direkt slutar den försöka focusera och det står i sökaren att jag har ställt in manuell focus...
Om jag då tar av o sätter på objektivet igen så frågar kameran om brännvidden (pentax k20) vilket den gör för att antiskaken ska funka på manuella gluggar, men det e ju inte en sån jag satt på? o då funkar inte heler autofocusen.
Kommer dock tillbaka igen efter byte av objektiv o sen tillbaka till tamronen igen, eller lite rattande med autofocus på/av, kamera på/av...

Det jag undrar e om den har nån säkerhetsanorrdning så man inte bränner motorn i huset genom att hålla på att snurra autofokusen fram o tillbaka, eller fick jag ett måndags-ex o borde gå o byta den?
Testa vidare och byt objektivet om det beter sig sådär, det låter inte normalt. Är kameran inställd på AF så ska objektivet inte sluta fokusera. Du har en limiter på objektivet som begränsar fokuseringen för att spara tid och slitage, har du kollat att det inte är den som ställer till det?
 
Vad e det för limiter du menar? där e ju så att det slutar försöka fokusiera om man håller inne autofokus-knappen när den inte hittar nån fokus. men det e inte det, för som sagt så ändrar den från af till mf på ett ställe i sökaren, fast kameran fortfarande står på af... aja, får ta det till butiken på lunchen sen.
 

Alecor

Medlem
Tror att limiter är den inställningen man kan göra för att inte objektivet ska söka fokus utanför ett visst område, t.ex. 1m-5m. Detta gör autofokus snabbare när man vet att man ska fokusera på föremål längre bort än 5 meter. Tamron-objektivet har inte den möjligheten.

Själv stod mitt val mellan den "gluggen" och Sigman, men jag kommer att välja den senare just pga att autofokusen är så mkt sämre än på Sigman (har bara testat båda i butik iofs). Mycket irriterande då Tamronens optik ska vara bra mycket skarpare enligt samstämmiga recensioner!

/A
 
Fick tillbaka objektivet idag, eller jag fick ett nytt, verkstan konstaterade att det va nått fel på chippet i, vilket dom aldrig sett tidigare....
Men men, nu har jag gluggen igen o vilket objektiv! visserligen grådassigt o tråkigt ljus idag. men jävlar va skarpt det är!
 

alex_webcast.no

Aktiv medlem
Hade samma problem...

Hade som sagt samma problem med mitt(på en nikon d300, så du e inte ensam om detta fenomen), jag lämnade tillbaka mitt.
Jag orkade heller inte med den söliga AF motorn. Men... :)

Satan va skarpt det va då focus faktiskt kom rätt.

Saknar det lite, men skal väl köpa nåt nytt snart...

/Alex
 
ANNONS