Annons

Rykte: Ny FF mätsökare från Canon (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Vad sägs om det här otroliga ryktet.
En amerikansk fotograf (http://jeffascough.typepad.com/) som är hyfsat känd har twittrat om en ny kamera han använder. Han twittrar följande:


1.) Week 2 with the new stealth camera. I am under NDA at the moment as to who makes it but I can tell you that it is a brand new rangefinder.
2.) I am using the standard 35 1.2 lens but there are two others on the way to test.
3.) Ok - I can't tell you everything but it is full frame, magnesium alloy electronic shutter, and the AF is very good
4.) I have some testing to do tomorrow and then I will ask to see if I can blog about it. I doubt I will be able to use images.

Han är tydligen Canon ambassadör, därav det troliga i att den kommer från Canon. Mysigt med lite nya rykten!!

Vad tror ni andra, kan det ligga någon substans här?

http://www.canonrumors.com/2010/03/canon-rangefinder/
 

Bilagor

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ja, äntligen kan vi lägga våra gamla Canon 7s på hyllan. hehe, fan, det vore skitkul om japsen började konkurrera med leica på mätsökarsidan igen, en sån skulle man vilja ha, till halva M9:s pris förhoppningsvis.
 

matlep

Aktiv medlem
Ja, äntligen kan vi lägga våra gamla Canon 7s på hyllan. hehe, fan, det vore skitkul om japsen började konkurrera med leica på mätsökarsidan igen, en sån skulle man vilja ha, till halva M9:s pris förhoppningsvis.
Haha! Har du en 7s som du faktiskt använder? :) Leica behöver konkurrens. Men eftersom mätsökarsegmentet är relativt litet så skulle jag gissa på någon slags hybrid. Men det kanske inte kommer något alls.
 

paco

Aktiv medlem
Det behöver inte vara en mätsökare överhuvudtaget. Jag har sett folk kalla Panasonic LX3 för range finder, även om den här fotografen kanske borde ha koll.

Hoppas detta är sant. Nyfiken på vad för slags optik man kan fästa på den i så fall.
 

Anders Östberg

Guest
Rätt oseriöst att skriva på nätet när han skrivit under en NDA.

Skulle inte tro att det är Canon, och om det är det så inte en mätsökarkamera, varför skulle dom vilja göra en sådan?
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Haha! Har du en 7s som du faktiskt använder? :) Leica behöver konkurrens. Men eftersom mätsökarsegmentet är relativt litet så skulle jag gissa på någon slags hybrid. Men det kanske inte kommer något alls.
Nä, jag skoja lite. I slutet av 70-talet, när jag var tonåring, såg jag ett 50/0.95 begagnad i en fotoaffär vid birger jarlsgatan i sthlm, minns inte vilken, kameradoktorn kanske, och den kostade fyra papp eller nåt, för mkt för mig, men var så sugen, och då köpa en 7s till, men blev aldrig något, men tanken har följt mig.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Det där låter ju helt otroligt.. Antaglien har han använt ordet "rangefinder" helt felaktigt, eller så har Canon sett en möjligthet att skapa en helt ny marknad med mätsökarkameror för gemne man.. även om priset kommer ligga på 20-30000 så är det ju billigt i jämförelse med Leica.

Kanske att Canon samarbetar med Zeiss Ikon?.. eller kanske inte..

Antagligen pratar han om någon slags kompakt med EVF, kanske med Aps-c sensor, vilket också trevligt iofs.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Nä, jag skoja lite. I slutet av 70-talet, när jag var tonåring, såg jag ett 50/0.95 begagnad i en fotoaffär vid birger jarlsgatan i sthlm, minns inte vilken, kameradoktorn kanske, och den kostade fyra papp eller nåt, för mkt för mig, men var så sugen, och då köpa en 7s till, men blev aldrig något, men tanken har följt mig.
Jag var inne på Expert Avenyn i Göteborg och kände på en Leica M9, ha-begäret växte tills jag tittade i sökaren. Det var omöjligt att ställa skärpan med den yttepyttelilla lappen i mitten av bilden som kändes som om den var flera meter bort.

Varför göra en mätsökare och inte göra det ordentligt? Konstigt. Blir definitivt en Nikon nästa gång också, FAST BARA OM DEN ÄR LITEN. Annars tröttnar jag helt och hållet på digitalkameror.
 
Senast ändrad:

Emil-G

Aktiv medlem
Jag var inne på Expert Avenyn i Göteborg och kände på en Leica M9, ha-begäret växte tills jag tittade i sökaren. Det var omöjligt att ställa skärpan med den yttepyttelilla lappen i mitten av bilden som kändes som om den var flera meter bort.
Det är en vanesak. Jag ställde skärpan snabbare med min M6:a än med en snittbildsskiva i en spegelreflex.

Varför göra en mätsökare och inte göra det ordentligt? Konstigt. Blir definitivt en Nikon nästa gång också, FAST BARA OM DEN ÄR LITEN. Annars tröttnar jag helt och hållet på digitalkameror.
Vad är det som inte är gjort ordentligt gjort på M9? Hur hade du tänkt dig att en mätsökare skulle fungera om den inte är gjord som Leica har gjort?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag antar att jag hade för höga förväntningar. Har ju hört så mycket gott om mätsökare och att det är så mycket enklare med skärpeinställningen med en mätsökare.

Men att de där bilderna som skulle gå samman vid fokusering skulle vara som ett frimärke på två meters avstånd förväntade jag mig inte.
 

Janne H

Aktiv medlem
Ja, marknaden för mätsökarkameror måste vara *enorm* idag ... ;)
Kanske inte enorm redan idag men på mycket stark frammarch.
Olympus pen, Samsung NX 10, plus alla modeller Panasonic har släppt senaste tiden tror jag vittnar om att det är en kameratyp som är på G! Själv köper jag en så fort det kommer någon med ett antal bra gluggar helt enkelt!!
 

Jeek

Medlem
Kanske inte enorm redan idag men på mycket stark frammarch.
Olympus pen, Samsung NX 10, plus alla modeller Panasonic har släppt senaste tiden tror jag vittnar om att det är en kameratyp som är på G! Själv köper jag en så fort det kommer någon med ett antal bra gluggar helt enkelt!!
Nu blandar vi väl ändå ihop begreppen?
 
ANNONS