Annons

Autofokusinställning (AF/AE-lås)

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
Hur använder ni AF/AE lås på era kameror?

Har alltid använt standardinställning; autofokus och exponering på avtryckaren. Men jag lekte lite nyligen med att ha AF lås på *-knappen och AE lås när man trycker ner avtryckaren. Fungerar rätt smidigt tycker jag...

Men nackdelen är att man får kramp i tummen av att försöka nå *-knappen samtidigt som man ska ta en bild, (EOS 550D). Samt att man är ovan att behöva använda flera knappar.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hur använder ni AF/AE lås på era kameror?

Har alltid använt standardinställning; autofokus och exponering på avtryckaren. Men jag lekte lite nyligen med att ha AF lås på *-knappen och AE lås när man trycker ner avtryckaren. Fungerar rätt smidigt tycker jag...

Men nackdelen är att man får kramp i tummen av att försöka nå *-knappen samtidigt som man ska ta en bild, (EOS 550D). Samt att man är ovan att behöva använda flera knappar.
Jag har hittills vid tillfälle skulle jag behövt något annat än standard. Det har jag löst genom att välja den autofocus-punkt som passade bäst, och bländade ner för säkerhets skull. . Problemet är bara att man inte ska glömma, ställa tillbaka.
Vanligen använder jag bara 1 autofocus-punkt, mittpunkten.

Jag har också problem med knapparna, att bara en inmatningsratt finns. Flera gånger, när jag avsåg att ändra bländaren tryckte på LV knappen. Irriterande, det skulle vara bättre med separat ratt för bländare och tid. Men... Något måste ju vara lite sämre än 7D för dubbla pengar.
 

Kijana

Aktiv medlem
Har alltid använt standardinställning; autofokus och exponering på avtryckaren. Men jag lekte lite nyligen med att ha AF lås på *-knappen och AE lås när man trycker ner avtryckaren.
Gör precis som du. På det hus där jag kan göra så, vill säga. Helt klart smidigast när man vill ha skärpan på ett ställe och exponering efter något annat i bilden.

Men nackdelen är att man får kramp i tummen av att försöka nå *-knappen samtidigt som man ska ta en bild, (EOS 550D). Samt att man är ovan att behöva använda flera knappar.
Trodde också att det skulle vara svårt att använda två knappar samtidigt, jag menar man är ju trots allt man... Dock har mina farhågor helt kommit på skam. Några krampkänningar har jag inte haft, men det kanske beror på att jag använder mig av ett större hus (EOS 1N), eller i varje fall ett hus som passar mina händer bra.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Jag kör med standardinställningarna, d v s fokuslås på avtryckaren. Sedan använder jag spotmätning och exponeringslås i knepiga lägen, men för det mesta räcker det med matrixmätning över hela bilden för att få en bra exponering.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Den absolut största fördelen med att inte ha fokuslås på avtryckaren är att du kan trycka av bilder oavsett om kameran är fokuserad eller ej. Precis som om du har objektivet i manuellt läge fast med den stora fördelen att man enkelt med en knapp kan autofokusera.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Har haft standard inställningen, men inte riktigt nöjd.
Vill ju kunna ta bilder utan att ha fokus skarpt ibland, snabbt och smidigt.

Ska nu prova att ha *knappen på AF-ON. Jag fokuserar med den knappen, när jag har fokus och är nöjd släpper jag den och då är den i princip låst , sen kan jag rikta mittpunkten och aktivera avtryckaren (som är AE-L) mot något medelgrått..

Vill jag jobba med manuell fokus behöver jag inte ens röra omkopplaren på objektivet (M/A -- M)
Ska testa detta med början idag.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Vad är nu detta. Det gick ju inte som jag tänkt.
Är det oskarpt går det inte att trycka av!
Hur kommer man runt det?
 

Lars Broman

Aktiv medlem
Detta är väl två olika styrningar av autofokus kontra avtryck.
Använder singelfokus som triggas/låses med avtrycket mot en fokuspunkt.
Då kan jag välja var jag vill ha skärpan/oskärpan.
Sedan är det avtryckarlåset kopplat till fokuseringen.
Den funktionen är avstängd så jag kan exponera även om det är oskarp.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Detta är väl två olika styrningar av autofokus kontra avtryck.
Använder singelfokus som triggas/låses med avtrycket mot en fokuspunkt.
Då kan jag välja var jag vill ha skärpan/oskärpan.
Sedan är det avtryckarlåset kopplat till fokuseringen.
Den funktionen är avstängd så jag kan exponera även om det är oskarp.
Förstod inte riktigt vad du menade med två styrningar...

På min kamera kan jag välja att fokusera med *-knappen, oavsätt om jag tryckt på den eller ej (och oavsätt vilket AF läge jag använder One shot/AI/Servo) så kan jag alltid trycka ner avtryckaren och ta en bild utan att den klagar. (Tror jag i alla fall, har inte kameran framför mig nu)

Har jag fokuseringen på avtryckaren (standard) så måste kameran uppfatta att den fokuserat rätt innan man kan ta en bild.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Jag har upptäckt en "bugg" i funktionen med AE lås, tänkte höra om det fungerar på samma sätt i andra Canon kameror...

Om man alltså trycker in knappen för AE lås på kameran, (vanliga fall slutarknappen halvvägs), så låser den exponeringen, om man sedan komponerar om så ändras inte Bländare, Slutare eller ISO (Auto ISO).
------------------------------------------------------------
I P läget, så låser den Slutare, Bländare och ISO
I Tv läget, så låser den Bländare och ISO
I Av läget, så låser den Slutare och ISO
I M läget så låser den inte ISO alls, ikonen för AE lås tänds inte ens när man trycker på knappen!
------------------------------------------------------------

Så om man man använder M tillsammans Auto ISO så kan man inte låsa ISO på något sätt utan att gå in i menyerna och ändra ISO manuellt?!
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Om man alltså trycker in knappen för AE lås på kameran, (vanliga fall slutarknappen halvvägs), så låser den exponeringen, om man sedan komponerar om så ändras inte Bländare, Slutare eller ISO (Auto ISO).
------------------------------------------------------------
I P läget, så låser den Slutare, Bländare och ISO
I Tv läget, så låser den Bländare och ISO
I Av läget, så låser den Slutare och ISO
I M läget så låser den inte ISO alls, ikonen för AE lås tänds inte ens när man trycker på knappen!
------------------------------------------------------------
Som du beskriver ovan har du inte exponeringslås i något fall, med ett aktivt exponeringslås skall alla värden (tid, bländare och iso) låsas oavsett programläge. Får du verkligen AE-låset bekräftat med "*" i sökaren, samtidigt som parametrarna ändras?

Så om man man använder M tillsammans Auto ISO så kan man inte låsa ISO på något sätt utan att gå in i menyerna och ändra ISO manuellt?!
Då M-läget normalt är samma sak som ett AE-lås är det en naturlig konsekvens av att du har valt Auto ISO (som låser upp AE-låset för M-läget), i praktiken har du ett programläge där du kan låsa både tid och bländare men låta kameran välja ISO för korrekt exponering (egentligen är det då inte längre ett M-program utan ett ISOv-program).
 

eV1Te

Aktiv medlem
Som du beskriver ovan har du inte exponeringslås i något fall, med ett aktivt exponeringslås skall alla värden (tid, bländare och iso) låsas oavsett programläge. Får du verkligen AE-låset bekräftat med "*" i sökaren, samtidigt som parametrarna ändras?

Då M-läget normalt är samma sak som ett AE-lås är det en naturlig konsekvens av att du har valt Auto ISO (som låser upp AE-låset för M-läget), i praktiken har du ett programläge där du kan låsa både tid och bländare men låta kameran välja ISO för korrekt exponering (egentligen är det då inte längre ett M-program utan ett ISOv-program).
I P läget så låser den alla värden och "*" visas i sökaren. I t.ex. bländarprioritet "Av", så har jag redan låst bländaren så då låser kameran istället bara slutare och ISO när AE knappen är nedtryckt. I alla lägen så låser kameran alltid ISO om Auto ISO är valt, den låser även bländare/slutare beroende på vilken program som är valt.

Dock låser den inte ISO i M-läget, knappen gör inget alls i det fallet... Om AE Låset alltid låser ISO i alla andra lägen, så borde den väll också göra det i "M" också?

Varför skulle någon vilja stänga av AE-Lås funktionen helt och hållet i kameran i just "M"-läget, det är ju bara att man inte använder den knappen om man inte vill använda funktionen för tillfället.?
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det är en "bugg" kan diskuteras, men det du nu också har upptäckt är i alla fall en "egenskap" hos de Canonkameror som verkligen har ett fungerande AutoISO i M-läget. För inte så många modeller sedan fanns det inget Auto ISO i läge M alls.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Om det är en "bugg" kan diskuteras, men det du nu också har upptäckt är i alla fall en "egenskap" hos de Canonkameror som verkligen har ett fungerande AutoISO i M-läget. För inte så många modeller sedan fanns det inget Auto ISO i läge M alls.
Aha det visste jag inte! Det låter som en lämplig förklaring, att Canon då inte hunnit tänka på den saken, eller att mera traditionella fotografer inte vill ändra beteendet på kameran. För det är flera saker som gäller exponeringen som inte fungerar i M läget med Auto ISO, t.ex. exponerings kompensationen!

För övrigt hittade jag flera på nätet som frågat om just samma sak när det gäller Canon kameror, så man kan ju hoppas på att de lägger in den funktionaliteten i framtiden.

De enda gångerna jag haft ett behov av just AE Lås/exponerings kompensation i "M" läget är oftast i mörka miljöer med mitt Sigma 30mm f/1.4. Där man inte alltid vill ha 1.4 i bländare då det ger väldigt kort skärpedjup, man vill inte inte heller ha allt för kort slutartid med risk för rörelseoskärpa, och man vill inte ställa ISO manuellt då ljuset kan variera ganska mycket under t.ex. en fest där man måste ta impulsiva bilder.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Nikon verkar ha förstått grejen i alla fall (efter lite sökning på nätet). Det verkar till och med vara personer som kallar "M" tillsammans med Auto ISO på Nikon för "Bländar-&Slutar-" prioritet!

Är det någon som vet om man kan ändra exponerings-kompensationen i "M" på Nikon också?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det kunde man även innan de hade Auto ISO, så det går nog. Fast utan Auto ISO känns det lite överarbetat. Det som händer då är att mätarnålen "visar fel", så det man kan ha att rikta mot inte är nolläget, så att säga.
 

Skarström

Aktiv medlem
Nikon verkar ha förstått grejen i alla fall (efter lite sökning på nätet). Det verkar till och med vara personer som kallar "M" tillsammans med Auto ISO på Nikon för "Bländar-&Slutar-" prioritet!

Är det någon som vet om man kan ändra exponerings-kompensationen i "M" på Nikon också?
Det är ju bara att ställa in bländare + slutare som du vill och köra auto-iso så får du ju rätt läge. Så kör jag ibland.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag tycker funktionen med "tumfokus" är helt suverän. Mycket är en vanesak men för mig fungerar det ypperligt med fokus på en dedikerad knapp (*-knappen eller AF-on knappen beroende på hus) Dock så tycker jag det är synd att *-kanppens egentliga funktion försvinner när man ställer om funktionen. Ingen i tråden har tagit upp detta. Kanske inte så många som använder funktionen men för mig som mer eller mindre alltid använder blixt (mest utomhus) tycker jag originalfunktionen är suverän. Har du en zoom, zooma in motivets viktigaste del, bränn av "förblixten" med *-knappen. Zooma tillbaka och du har i de allra flesta fallen en väldigt välexponerad blixtbild.

Synd bara att man måste komma en bit upp i Canons serie för att både kunna äta kakan och ha den kvar.
 
ANNONS