Annons

Ingen AF i liveview på Nikon D7000 med Sigma 18-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Weedman

Ny medlem
Hej!
jag fick idag hem min nya D7000 och plockade med glädje upp den och fäste mig snabbt vid den lilla krabaten("lilla" då jag hade en D2Xs innan) men märkte ganska snart att den inte klarade fokusera i Liveview läget med mitt Sigma 18-50/2,8 objektiv eller använda autofokusen under filmning som den ska klara, efter att ha testat ändra olika fokuslägen och så fungerar det fortfarande inte. Är inga problem att autofokusera med sökaren, då är den rapp och få snabbt fäste på olika objekt.

Men nyss fick jag för mig att slänga på mitt Nikon 50/1,8 för att testa och där hittade den snabbt fokus i liveview läget, så nu undrar jag om det är som det ska eller om det är något fel på kameran så jag behöver skicka in den?

Mvh
Viktor
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Fokus i LV är mycket långsammare än när du använder sökaren, det kan också vara svårare för den att hitta fokus då. Testa att rikta kameran mot något kontrastrikt och testa med båda objektiven.
 

Weedman

Ny medlem
Testat detta, i både ljust och mindre bra ljus, nikon obektivet hittar det mycket fort medans när bilden är skarp med sigma objektivet (den stegar i små steg framåt i fokusen) så stannar den inte eller reagerar att de e fokus.
 
Jag har märkt precis samma sak, med min D3100 och 18-55 kitobjektiv.

I Live view lyckas kameran nästintill aldrig fokusera :(

Surt är så klart också att man endast kan använda sin inbyggda mikrofon i kameran så jag förstår inte alls varför de ens har filmning i den.
Och försöker sälja den som en billig kamera med full-HD vilket inte har någon betydelse när man får höga susningar varenda gång objektivet gör minsta lilla fokusering.
 

Weedman

Ny medlem
med den tillhörande 18-55 kitobjketivet från nikon?:S då hade jag reklamerat den om det står att den ska klara autofokus i liveview.

Ne, D3100 har ingen inbyggd mickingång, men de har D7000 (en 3,5mm stereoplugg), men man kan alltid ha en extern ljudenhet och plocka ljudet med och sen synka det med den inbyggda föratt sedan plocka bort ljudet från inbyggda micken efteråt.
 
Ja det är sant, så kan man ju göra om man orkar :)

Nikons kitobjektiv ja.
Ja kameran ska ju kunna fokusera i Live view, antar att objektivet 'stöder' det också. Det försöker i alla fall.

Fokuserar ut och fokuserar in, sen stannar det. Så får man försöka fokusera igen och samma sak händer.
Hade det försökt fokusera fram och tillbaks för att sedan hitta fokus efter några försök så hade det väl varit "okej" men den försöker ju bara genom att snurra ända ut och sedan ända in och så stannar den.
 

Weedman

Ny medlem
jag snackade idag med både supporten på Nikon och Sigma och nikon visste inte om bproblemet med just det objektivet men sa att dom använder AF-F i dom nya när man använder liveview vilket inte alla objektiv har om dom funnits ett tag så det man fick göra va att vända sig till objektivets tillverkare och fråga, vilket jag gjorde och han sa att man måste uppgradera firmware i objektivet för detta skulle fungera, men dom hade inte fått dom nya drivrutinerna från Sigma Japan än utan de skulle senast ske i mars enligt han och då kunde man skicka in obejtivet och få det gratis uppdaterat.
 
ANNONS