Annons

Leica M4

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Jag tycker definitivt att du ska behålla din M4. Själv har jag en gammal M2 som jag trivts utomordentligt med. Men är det samlarvärde på optiken, så går det ju att sälja den och skaffa något annat som bruksoptik.
 

alf109

Aktiv medlem
Vilket fynd och vilka bilder du tagit. Jag älskar Leica och äger några stycken.

Att säga att ett objektiv med f=1.1 är mediokert vete fasen. Leica gör väl i dagsläget världens ljusstarkaste objektiv (f=0.95). Dock är jag ju ingen expert på sådant.

Riktigt bra fynd och jag sitter här och önskar att jag var du.

Ha det så kul med en av världens bästa kameror.

//Dawid
Angående "mediokert", jag antar att du syftade på mitt tidigare inlägg. Just de optiska kvaliteterna från denna optik är mediokra i dagens mått mätt. det är alltså inte ljusstyrkan i sig som är medioker ;)
Leicas nya noctilux-m 50/0,095 är ett mästerverk och långt ifrån medioker, den kostar därefter också ;)

Sedan kan man givetvis tycka om det speciella uttryck man får från dessa ljusstarka lågkontrastglugga med mycket överstrålning osv. Med andra ord som verktyg för en "fotokonstnär" kan de vara helt rätt.
 

alf109

Aktiv medlem
Angående "mediokert", jag antar att du syftade på mitt tidigare inlägg. Just de optiska kvaliteterna från denna optik är mediokra i dagens mått mätt. det är alltså inte ljusstyrkan i sig som är medioker ;)
Leicas nya noctilux-m 50/0,095 är ett mästerverk och långt ifrån medioker, den kostar därefter också ;)

Sedan kan man givetvis tycka om det speciella uttryck man får från dessa ljusstarka lågkontrastglugga med mycket överstrålning osv. Med andra ord som verktyg för en "fotokonstnär" kan de vara helt rätt.
50/0,95 skall det givetvis vara.
 

AndersPS

Aktiv medlem
Vilket skick den är i!!! Som de flesta säjer så tycker jag också att du ska spara kameran och göra en CLA på antingen LP-foto som några nämner eller så skickar du ner den till Solms och gör det där för runt 1500:-

Har du medvetet gjort så att bilderna är suddiga? om du inte gjort det slulle jag skickat den på en CLA direkt för att rätta till fokusen...

///Anders S
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag skulle sälja Zunow-optiken och för pengarna köpa ett Summicron eller annat Leica-objektiv.

och så här blev resultaten efter våran fotorunda:
risa och rosa gärna om kritiken är konstruktiv! :D
Alla bilder är tagna med leican och 1:1.1. Dock är vissa tagna av mig och vissa utav Henrik Björkman
Kom ni ihåg att fokusera? Kameran har inte autofokus. ;-)

Här finns en manual (för M4-P som har sökare som klarar fler bränvidder, men i övrigt borde allt vara lika)

http://www.butkus.org/chinon/leica/leica_m4-p/leica_m4-p.htm
 

bjr

Aktiv medlem
och så här blev resultaten efter våran fotorunda:
risa och rosa gärna om kritiken är konstruktiv! :D
Grattis till den mycket fina (och värdefulla) utrustningen. Den sista bilden ser riktigt bra ut, de andra har lite missar i fokusering/exponering. Det är bara att öva! Tror att f/1.1 gör sig bäst i svagt ljus inomhus, det är ju då man har mest nytta av det också. Har du motljusskydd? Skulle tro att en sådan här superljusstark 50-talskonstruktion skulle må bra av det.
 

stract

Medlem
köpte en rulle film för att bara testa lite (=
å det var en principsak att ta kort på tågrälsen med full bländare eftersom jag bara var tvungen att testa!
Hallå! 1:1.1 liksom:D

ser fram emot att köpa en svartvit film å ta lite mer seriösa bilder:)
 
ANNONS