Annons

Besviken på autofokus på 70-200/4,0

Produkter
(logga in för att koppla)

roffen2

Medlem
Jag har köpt ett begagnat Canon 70-200 4.0 (ej IS) av en privatperson. Jag är missnöjd hur det klarar att autofokusera. Jagar runt, ibland utan att hitta fokus överhuvudtaget. Verkar omöjligt att få autofokus på t ex en flygande fågel. Har provat olika AF-inställningar, men blir inte bättre. Autofokusen fungerar inte genom en fönsterruta.

Jag har en 55-250, den fokuserar bättre (men långsammare). Jag har ett fel i mitt 70-200, eller? Bara att lämna in på reparation, antar jag?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om autofokusen fungerar vid "vanlig" fotografering, t.ex utomhus i dagsljus så är det väl inget fel på objektivet. Testa med kort slutartid för att eliminera skakning (helst stativ), bild på husvägg eller något föremål där man är säker på att fokuspunkten träffar rätt.

Att objektivet jagar fokus på flygande fågel tillsammans med EOD 550D är nog inget onormalt.

MVH J O
 

Per N

Aktiv medlem
Jag hade en 70-200 4L tillsammans med min 40D och autofokusen var alltid klockren. Snabb och säker. Tror nog att det är själva huset som "spökar", som J O skrev. Autofokusen i huset är den svagare länken. Har du möjlighet att testa objektivet på en annan kamera?
 

Miffox

Aktiv medlem
Tror på Pers "teori". Skicka in gluggen och huset på "reparation" kommer inte på ordet för af justering just nu^^. Skulle jag vara Canon ägare så hade jag skickat in varenda ny glugg eller hus jag köpte för att vara 100% säker på att den fokuserade rätt.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Låter skumt tycker jag. 70-200/4L. Är väl inte känt för att fokusera dåligt.
Jag har ett själv och det funkar super tycker jag. Har använt det mycket på 5Dmk2 och 350D. Och det har fokuserat utmärkt med båda kamerorna. Både med och utan 1,4TC. Har använts även på 60D och 400D med gott resultat.
Så nog verkar det behöva en service. Kamerahuset, fungerar det bra med andra objektiv?
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag hade en 70-200 4L tillsammans med min 40D och autofokusen var alltid klockren. Snabb och säker. Tror nog att det är själva huset som "spökar", som J O skrev. Autofokusen i huset är den svagare länken. Har du möjlighet att testa objektivet på en annan kamera?
Jag håller med. Jag har använt mitt 70-200/4 L både på min 40D och min nyvarande 7D. Autofokusen sitter klockrent. Funkar också utmärkt ihop med Soligors 1,4 extender.
 

bengt-re

Aktiv medlem
låter knepigt. Det är det objketivet jag har som är mest pålitligt och snabbt i Af och då har jag ändå rätt många objketiv - något är fel med optik, hus, batteier, inställningar eller brukare.

70-200 f/4L är erkänt snabbt och pålitligt när det gäller af om allt är rätt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mitt EF 70-200mm f/4L IS USM hade lite konstigheter för sig, men när det började skramla förstod jag att något var löst inuti. Efter reparation och kalibrering fungerar det alldeles utomförträffligt, oavsett vilken kamera jag sätter det på.
 

roffen2

Medlem
Tack för råden. Nåt är nog fel, jag kan omöjligt beskriva autofokusen som snabb och säker. Och kamerahuset verkar funka bra med andra objektiv. Det blir nog till att lämna in det....
 

aptass

Aktiv medlem
Kan vara värt att kontrollera att det inte finns damm på AF sensorn.
Damm här kan ibland orsaka att AF inte sitter och objektivet jagar lite extra.

Den sitter i botten av spegelhuset och man kollar enklast genom att luta kamera tills du kan se speglingen i hjälpspegeln som sitter under stora spegeln. Ta hjälpa av lite starkare ljus för att se.

Finns det damm kan man försiktigt blåsa bort det med liknande redskap man har vid sensorrengöring (ex någon typ av gummiblåsa)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
AF-sensorer.

Kan vara värt att kontrollera att det inte finns damm på AF sensorn.
Damm här kan ibland orsaka att AF inte sitter och objektivet jagar lite extra.

Den sitter i botten av spegelhuset och man kollar enklast genom att luta kamera tills du kan se speglingen i hjälpspegeln som sitter under stora spegeln. Ta hjälpa av lite starkare ljus för att se.

Finns det damm kan man försiktigt blåsa bort det med liknande redskap man har vid sensorrengöring (ex någon typ av gummiblåsa)
AF-sensorerna sitter upp i själva spegelhuset.

Exponeringsmätarens sensor sitter nog nere i botten på kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det händer också att folk lyckas få skräp att sätta sig på AF-hjälpspegeln, som alltså sitter på baksidan av huvudspegeln. Resultatet blir lika dåligt. Fast det brukar det bli med alla objektiv då.
 

roffen2

Medlem
Jag var på Scandinavian Photo i Mölndal i dag och visade upp det. Jag fick prova ett nytt 70-200 på kameran och det var stor skillnad! Tyst, och jagade inte runt. Så nu ska Canon komma med ett reparationsförslag...
 
ANNONS