Annons

Rolleiflex och Voigtländet Vito III

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se hur mycket 60 års utveckling har betytt för bildkvalitén.
Tror att Nikonen kommer ganska nära Rollein. Men det är lite svårt att jämföra när det är olika medium. Vissa saker kan se snyggare ut på resultatet från den ena än på den andra även om upplösningen skulle vara densamma. Voigtländern håller ju mycket hög kvalitet för att vara småbild, men Rollein ger ändå bättre bildkvalitet eftersom negativet är större. En hundraårig storformatskamera slår alla vanliga digitalare på fingrarna, men är förstås mycket mer otymplig. :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Tror att Nikonen kommer ganska nära Rollein. Men det är lite svårt att jämföra när det är olika medium. Vissa saker kan se snyggare ut på resultatet från den ena än på den andra även om upplösningen skulle vara densamma. Voigtländern håller ju mycket hög kvalitet för att vara småbild, men Rollein ger ändå bättre bildkvalitet eftersom negativet är större. En hundraårig storformatskamera slår alla vanliga digitalare på fingrarna, men är förstås mycket mer otymplig. :)
Ja, det är lite knepigt att jämföra. Jag tänker lämna negen för scanning hos en reprofirma som jag jobbar med och be dem göra en så neutral/linjär scanning som möjligt och utan oskarp mask. Efter det lämnar jag både negen och de opåverkade nikonfilerna till förstoring hos ett proffslabb. Kommer också att lägga upp filerna här.
 

monotux

Aktiv medlem
Leker du troll eller hänger du inte med i prisutvecklingen? Priserna för dessa typer av samlarkameror har varit ganska konstant de senaste decennierna, medan priserna för Rollei har börjat gå upp ganska rejält internationellt.
Alltså, en gammal begagnad Rolleicord är inte en samlarkamera. Det är en gammal, halvt åtråvärd men använd produkt. Om 40 år kommer inte ens min D7000 vara värt något som samlarobjekt, trots att den är tekniskt galet bra, handhavandet är asbra och så vidare. Gammalt är inte samlarvärde. Om 50 år kanske en Rolleicord börjar närma sig något samlaraktigt värde, då det inte lär finnas så många kvar - men idag finns det fortfarande många kvar. Dessutom kommer de alltid vara värda mindre än en Rolleiflex.

1000-1500 kr låter dock helt i sin ordning. Betalade 1400 kr för min Rolleiflex (i bra skick, iofs till kompispris) och det var ett bra pris.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Spaken fungerar som både slutarspännare och avtryckare. Åt ena hållet för att spänna, och åt andra hållet för att trycka av. Avtrycket du har är ett smidigt tillbehör som sitter inskruvat i trådutlösargängan. Det ger ett mjukt avtryck.
Hm.. Menar du alltså att kan vrida slutar-spännaren tillbaka igen för att trycka av? Så det finns alltså två alternativ för att ta en bild, 1: med slutarspännaren 2: med fjärrutlösaren ? Eller?

Anledningen att jag frågar är att jag har haft en Rolleicord Vb och hade jag dragit den slutarspännaren åt motsatt håll så hade den nog gått sönder. Efter man spännt den så den där den satt tills man tryckte på "fjärrutlösaren" för att ta en bild..
 

J. Patric

Aktiv medlem
Alltså, en gammal begagnad Rolleicord är inte en samlarkamera.
Fel. Alla tvåögda Rolleis är samlarkameror. Däremot behöver inte samlarföremål vara speciellt dyra. En Rolleicord V brukar gå för 800 - 1500 kr beroende på skicket. Jag har samlat Rolleis och kunskap om dem i tjugo år.

Om 40 år kommer inte ens min D7000 vara värt något som samlarobjekt, trots att den är tekniskt galet bra, handhavandet är asbra och så vidare.
Vad som avgör om något är attraktivt för samlare brukar vara att det är något "speciellt" med prylen. Det behöver inte betyda att den är tekniskt fulländad eller vacker (även om en del gillar att samla på sådant också). Åldern har inte heller avgörande betydelse. De Rolleiflexer som tillverkas idag går nästan bara till rika samlare.

Om 50 år kanske en Rolleicord börjar närma sig något samlaraktigt värde, då det inte lär finnas så många kvar - men idag finns det fortfarande många kvar.
Det är fel att tala om samlaraktigt värde. Samlarvärde är en sak, och det behöver inte vara ekonomiskt. En samlare kan ju vara glad över att priserna är låga för det man gillar att köpa. Samlar man enbart för ekonomisk vinning kan man tala om investeringar istället, och då blir det bara tråkigt (i mina ögon). Jag tycker att det är roligt att både samla och använda.

Det är sant att tillgången påverkar värdet, och det återspeglas också hos vissa rolleimodeller, men det är inte alls säkert att priserna kommer att gå upp så förfärligt mycket om några decennier. Dels skall kamerorna fungera, och tillgången på reservdelar sjunker, och dels vet vi inte hur tillgången på film kommer att se ut i framtiden. Även om man bara samlar på en viss typ av kameror så är det ett stort plus att man kan använda dem.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Hm.. Menar du alltså att kan vrida slutar-spännaren tillbaka igen för att trycka av? Så det finns alltså två alternativ för att ta en bild, 1: med slutarspännaren 2: med fjärrutlösaren ? Eller?

Anledningen att jag frågar är att jag har haft en Rolleicord Vb och hade jag dragit den slutarspännaren åt motsatt håll så hade den nog gått sönder. Efter man spännt den så den där den satt tills man tryckte på "fjärrutlösaren" för att ta en bild..
Nej, den hade inte gått sönder utan bara fyrat av slutaren. :)

Den lilla avtryckaren som man kan skruva in i trådutlösargängan är egentligen bara ett tillbehör och behövs egentligen inte alls. Har för mig att den kom till Rolleicord III. Den kombinerade spännar- och avtryckarspaken kom till Rolleiflex Standard 1932 (tillverkades till 1938) och användes på alla rolleicordmodeller från 1933 - 1977.
 

sk8r

Aktiv medlem
Ur en köpares synpunkt, att ta hand om ett "vindsröj" tycker jag bedömingen 1000_1500:- är helt riktig. Skulle jag vara ägare och klara att sälja själv i delar skulle jag säga kanske det dubbla max 3000:-.
 

J. Patric

Aktiv medlem
En slutarspännarspak "in action":

Filmklipp



Ur en köpares synpunkt, att ta hand om ett "vindsröj" tycker jag bedömingen 1000_1500:- är helt riktig. Skulle jag vara ägare och klara att sälja själv i delar skulle jag säga kanske det dubbla max 3000:-.
Det kan jag hålla med om. Hur många klipp görs inte när vindsröjare vill bli av med grejerna? ;-)
 

monotux

Aktiv medlem
Fel. Alla tvåögda Rolleis är samlarkameror. Däremot behöver inte samlarföremål vara speciellt dyra. En Rolleicord V brukar gå för 800 - 1500 kr beroende på skicket. Jag har samlat Rolleis och kunskap om dem i tjugo år.

Vad som avgör om något är attraktivt för samlare brukar vara att det är något "speciellt" med prylen. Det behöver inte betyda att den är tekniskt fulländad eller vacker (även om en del gillar att samla på sådant också). Åldern har inte heller avgörande betydelse. De Rolleiflexer som tillverkas idag går nästan bara till rika samlare.

Det är fel att tala om samlaraktigt värde. Samlarvärde är en sak, och det behöver inte vara ekonomiskt. En samlare kan ju vara glad över att priserna är låga för det man gillar att köpa. Samlar man enbart för ekonomisk vinning kan man tala om investeringar istället, och då blir det bara tråkigt (i mina ögon). Jag tycker att det är roligt att både samla och använda.

Det är sant att tillgången påverkar värdet, och det återspeglas också hos vissa rolleimodeller, men det är inte alls säkert att priserna kommer att gå upp så förfärligt mycket om några decennier. Dels skall kamerorna fungera, och tillgången på reservdelar sjunker, och dels vet vi inte hur tillgången på film kommer att se ut i framtiden. Även om man bara samlar på en viss typ av kameror så är det ett stort plus att man kan använda dem.
Jag tror vi drar jämnt i det mesta ovan, trots att jag tycker det är lite meningslöst att samla på serietillverkade, vanliga kameror. Det är lite som att samla på moderna brevmärken man köper på pressbyrån, typ. Har man intresset är det säkert kul, och om man är lite mer pretto än så (som jag) kanske det inte duger. Nu har jag förvisso inga planer på att bli en kamerasamlare (har för mycket skräp i bokhyllan redan!), men ändå :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag tror vi drar jämnt i det mesta ovan, trots att jag tycker det är lite meningslöst att samla på serietillverkade, vanliga kameror.
Jag lovar dig att det är mycket roligare än att samla på kameror som tillveras enbart för samlare! Tag t.ex. Leica som gett ut massor av specialutgåvor för samlare. Nästan ingen använder dem, utan de står bara på hyllor. Samma är det för myntsamlare. Seriösa myntsamlare brukar inte gilla jubileumsmynt och specialutgåvor. De känns inte lika "riktiga" som normalutgivna mynt.

Frimärken som blivit eftertraktade såldes från början hos Posten eller kiosken på hörnet. Specialutgåvor för samlare ses som ointressanta.

Förutom själva kamerorna tillkommer tillbehören, specialbeställda modeller, prototyper m.m.

Några av mina Rolleis jag gillar lite extra är t.ex. original-Rolleiflexen tillverkad 1930 i nära nyskick, de tre olika typerna av Rolleiflex Standard. Rolleiflex 4x4 från 1938 som tillverkades i liten upplaga p.g.a. kriget, och en Rolleicord som specialbeställdes av tyska polisen 1939. Min Rolleiflex Automat från 1938 och 3,5 F med den sexlinsiga versionen av Planar i nära nyskick. Sedan några till jag gillar lika mycket av olika skäl... En del är värda mer än andra, men för mig och många andra samlare är känslan viktigare än det ekonomiska värdet.
 

iBoat

Aktiv medlem
Min kära granne hade även en filmkamera. Någon som känner till något om denna? Bilderna är dåliga, men någon kanske känner igen loggan?
 

Bilagor

sk8r

Aktiv medlem
När man pratar om kamerors värde bör man tänka på att en kamera kan mycket väl ha ett visst värde, men för att få ut det värdet vid en försäljning spelar det ganska stor roll vem det är som säljer och hur den säljs. En samlare kan sannolikt få ut mer för sin vara en en som knappt vet vad den har. Viktigt att kunna möta en köpares behov av information för att få ut mesta möjliga. Kunskap är värdefull vid försäljning.
 

Olle

Aktiv medlem

iBoat

Aktiv medlem
Det blir överraskningar vid varje besök hos min granne. Idag hade hon hittat ytterligare lådor med saker. Framkallningsdosor för 6x6 och 24x36, en massa tillbehör till detta plus förstoringsapparat, klämmor, tråg, filter och hållare, tork, skärmaskin, m.m. Hittade även en Zeiss ljusmätare. Allt är dokumenterat och har manualer, snyggt och prydligt samlade i en pårm från mitten av 40-talet och framåt. Otroligt intressant!

Det mest spännande är att i pärmen finns också manual och annan dokumentation på en Leica. Den har jag inte sett ännu, men den finns säkert i någon av de andra lådorna.Yashica och contax finns också med i pärmen.
 
Senast ändrad:
ANNONS