Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för 135 film som fotar 72 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Yashica Samurai X3.0

Jag har det senaste scannat mängder med gamla bilder som min far fotat någon gång runt 60 talet skulle vi tro. Kameran fotade med vanlig 135mm film men istället för att få ut 36 bilder på en rulle fick man ut 72 bilder.

Någon som kommer ihåg vad det kallades och kanske till och med kommer ihåg en kameramodell med den funktionen? Jag skulle vilja få tag på en sådan men jag lyckas ej hitta. Har letat på e-bay och tradera men jag vet ju inte riktigt vad jag ska söka på.. Givetvis har jag frågat pappa men han kommer ej ihåg.

Tacksam för tips.
Johan.

Vi har en Yashica Samurai X3.0 (Kyocera). Har inte använt den till mer än max 10 rullar.

Du kan få den.

Problemet är att vi inte bor i Sverige, för närvarande, men kommer förhoppningsvis att göra ett (sen)-sommarbesök. Har släktingar i Göteborg så kameran kan komma till dina trakter utan att betala mer till diverse postverk än vad kamerans marknadspris är idag. (Såg en på Ebay USA som hade budet US$9:99.)
 

sjohan

Aktiv medlem
Hade ju vart väldigt snällt av dig Christer! Om du kommer ihåg det så får du gärna ta med den.


Tänkte ta en runda på loppis i helgen. Om man hittar en såpass gammal kamera. Vad ska man titta på?

Kan det vara problem att få tag på batterier kanske till en så gammal kamera? Eller dom kanske inte ens har batteri? Nåt mekaniskt som brukar pajja efter 40 år?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag sommarjobbade i fotoaffär på 80 talet. Vi sålde bl a Samurai men någon på deras marknadsavdelning på Yashica hade kommit på idéen att kalla det "dubbel 35" istället för halvformat. Ironin var ju den att körde man negativfilm var ju framkallningen inte den stora kostnaden utan kopieringen och då var det inte mycket vits, f u en lite mindre storlek på kamera + objektiv än motsv 35mm. Nu var ju Samurai inte så liten heller.
 
ANNONS