Annons

Canon AF-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

zwinto10mm

Aktiv medlem
Hej, har en 5D mk ii med ett fast ef 200mm f2,8 som framfokuserar en hel del, mer på längre håll än på nära. har Provat på en gammal 5D oxo, då fokuserade den lite bättre på nära håll men fortfarande riktigt dåligt på långt håll.

Detta går alltså inte att åtgärda med justering i kameran lr i verkstad. Det är så pass mkt att vid +6 justering så blir fokusen bra vid 1.5m (f2,8) men vid 3-4m så är det redan dåligt. ställer man +20 så är det inte tillräckligt vid 3-4m.

Köpte den nyss begagnad i butik med 6mån garanti, i butiken säger dom att "det finns en felmarginal i fokuseringen" så det är inget vi kan göra,"så är det bara ibland enl Canon"
´
Dom är villiga att betala halva verkstadskostnaden, vilket jag tycker dom borde betala hela?

Men det blir ju ändå inte bra? Det skiljer minst "15" steg i kameran för att justera så det kommer ju inte gå att få bra AF vid olika fokuserings avstånd, inte ens efter justering i verkstad?

Canon låvar ju att Kameran skall kunna auto fokusera ner till f2,8, är det även då gränsen för hur mycket ett objektiv får felfokusera? Om så är fallet, bör inte mitt vara utanför felmarginalen?

Hur dåligt är "okej" `?

Jag tycker dom borde återbetala mig pengarna?

Hoppas någon orkade läsa!

Riktigt tacksam för era erfarenheter och svar.



Mvh

Markus
 

j2^

Aktiv medlem
Men det blir ju ändå inte bra? Det skiljer minst "15" steg i kameran för att justera så det kommer ju inte gå att få bra AF vid olika fokuserings avstånd, inte ens efter justering i verkstad?
Vid en kalibrering så utgår jag ifrån att systemet kan kalibreras på flera avstånd, och mellanstegen interpoleras. Så är det iallfall på Nikon. (Men, precis som på Canon så kan _användaren_ bara göra en övergripande justering själv).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Stämmer. Har för mig att Canons zoomobjektiv kan kalibreras i åtta olika punkter, även om detta sällan tycks ske innan kamerorna skeppas iväg från fabriken...
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
till mig sa han efter pratat med en canon service verkstad att de inte gick att juster fokuseringen pa olika avstand. Det aer ingen zoom, det aer ett fast 200mm.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Ring Canon RCC i Göteborg. 031 - 720 34 80.

5D Mark II som är mindre än 1 år kalibrerar dem kostnadsfritt tillsammans med dina gluggar, dock inte äldre än 7 år gamla.

Då du köpt denna i butik och om den skulle vara äldre än 1 år skulle jag tro att de hjälper dig, de är otroligt bra med goodwill,

Jag själv lämnade in mitt 5D Mark II hus för några veckor sedan, som dock inte är gammalt, tillsammans med EF50/f1,4, EF100/f2,8L MACRO IS, EF70-200/f2,8L IS, EF17-40/f4,0L.

Allt kalibrerades kostnadsfritt, de hade t.om bytt "Collar" på 70-200 gluggen samt allmän rengörning på huset utan kostnad, det gick som goodwill, de är fantastiska ;-)

Ring och prata med dem, de skickar t.om ut färdiga fraktsedlar för UPS som du klistrar på paketet, och sedan ringer du bara UPS för upphämtning.

MVH Julle.
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Tack, ringde canon rcc,som sa att det inte fanns något att göra föratt det inte finns några reservdelar längre till objektivet.
Dom tyckte butiken borde häva köpet, vilket dom gjorde. Personen jag tala med igår som vägrade ta tillbaka objektivet kanske hade vaknat på fel sida.

Markus.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Ring Canon RCC i Göteborg. 031 - 720 34 80.

5D Mark II som är mindre än 1 år kalibrerar dem kostnadsfritt tillsammans med dina gluggar, dock inte äldre än 7 år gamla.

Då du köpt denna i butik och om den skulle vara äldre än 1 år skulle jag tro att de hjälper dig, de är otroligt bra med goodwill,

Jag själv lämnade in mitt 5D Mark II hus för några veckor sedan, som dock inte är gammalt, tillsammans med EF50/f1,4, EF100/f2,8L MACRO IS, EF70-200/f2,8L IS, EF17-40/f4,0L.

Allt kalibrerades kostnadsfritt, de hade t.om bytt "Collar" på 70-200 gluggen samt allmän rengörning på huset utan kostnad, det gick som goodwill, de är fantastiska ;-)

Ring och prata med dem, de skickar t.om ut färdiga fraktsedlar för UPS som du klistrar på paketet, och sedan ringer du bara UPS för upphämtning.

MVH Julle.
Nja jag pratade just med Canon RCC

Beträffande Garanti så är det ett år på huset som räknas, även på gluggarna, alltså inte "inte är äldre än 7 år" för det skulle vara en L-glugg. Om huset behöver justeras och garanti finns är det gratis annars kostnadsförslag om det är gluggarna som behöver justeras och garanti ej finns.

Någon UPS fraktsedel skickar de såklart inte heller.

Tid 1-2 veckor ( "Vi har lite som ligger på vänt nu och röda dagar")

Så det är ju bara att glömma att skicka in allt å få det "nollat" gratis.

Alltså stå för frakt tur och retur samt kanske 1500 per glugg....

Har jag missat något? Måste man vara medlem någonstans?
 
ANNONS