Annons

Inställningar vid konsert/föreställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Izza_

Ny medlem
Hej!
Nästa månad ska jag fota en föreställning, som jag tidigare gjort. men blir aldrig riktigt nöjd med bilderna. Jag undrar därför vad man kan göra för att bilderna ska bli snygga, och inte så brusiga?
Jag använder mig av en Nikon D3000 och ett 18/55-objektiv.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!
 

Wonkylens

Aktiv medlem
Aldrig plåtat en konsert själv men har läst att det kan vara knepigt pga. artister som rör sig i kombination med väldigt varierande ljusförhållande i och med scenbelysning som far omkring.

En variant jag läste om var att köra i manuellt läge en slutartid some fryser rörelser (om man nu vill det), bländare som ger det skärpedjup man vill ha och sen låta Auto ISO sköta resten. Skulle gissa på detta bäst görs med en kamera som hanterar höga ISO bra samt med ett ljusstarkt objektiv för att ISO skall räcka till.

Hittade en "tutorial" på nätet som kanske kan vara av intresse för dig.

http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_2.htm
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Om det är mindre gig inomhus som du tänkt fotografera så kan det vara så illa att du inte kan uppnå rätt resultat med grejorna som du har. Och OM du har möjlighet att lägga en tusenlapp på ett nytt objektiv tycker jag helt klart att du ska skaffa dig ett Nikon 50/1,8. Den bättre ljusstyrkan kommer göra jätteskillnad! Jag vet flera som efter att ha testat blivit lyriska, just i konsertfotosammanhang.

Och om du får möjlighet att skaffa ett sånt objektiv så tror jag du ska välja manuellt läge med ISO 1600, bländare 1,8 och sen välja så snabb slutartid du kan utan att det blir för mörkt. Ta några testbilder på plats så märker du vad som krävs!

Om du inte vill eller kan göra nya inköp skulle jag använda ISO 1600, största tillgängliga bländare och snabbast möjliga slutartid och sen hålla mig på en kortare brännvidd (typ 18-25 mm), så att bilderna inte blev alldeles för suddiga.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
På konsterter kan det vara svårt med mycket pulserande ljus osv.
I dessa lägen är det inte lätt att köra helmanuellt.
Prova att köra på TV, slutarprioritet, och plåta i raw.
Kör på seriebildtagning och ta fler bilder på varje moment/ögonblick.
Här en bild ifrån Nazareths konsert tidigare i år plåtat i raw.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2609358&target=_blank

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
Vilken schysst bild! Ser ju ut som rena studiofotot. :)

Jag upplever att kameran många gånger inte förstår sig på ett sånt varierande ljus. Och på de mindre klubbspelningar jag brukar fota är det begränsade ljus som finns ofta lätt att "kartlägga" och då upplever i alla fall jag själv att resultatet blir bättre om man kör manuellt.
 

j2^

Aktiv medlem
Hej!
Nästa månad ska jag fota en föreställning, som jag tidigare gjort. men blir aldrig riktigt nöjd med bilderna. Jag undrar därför vad man kan göra för att bilderna ska bli snygga, och inte så brusiga?
Jag använder mig av en Nikon D3000 och ett 18/55-objektiv.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!
Jag tänker låta lite krass och säga att såvida det inte är stora produktioner du skall fotografera så kommer du att ha stora problem med din utrustning. D3000 är inte någon höjdare i mörker, och din optik är inte särskilt ljusstark. Du fick ett tips om 50/1.8. Jag skulle även i ditt fall fundera på Nikons utmärkta 35/1.8 eftersom 50mm på en APS-kamera som din ju faktiskt blir ett kort tele, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Jag har plåtat sisådär 300 spelningar vid det här laget. Jag använder inga objektiv som har sämre ljusstyrka än 2.8, och hamnar trots det väldigt ofta på ISO mellan 1600 upp til 6400 när det är "mindre spelningar".

Min egen "grundinställning" är 1/160, Auto ISO upp till 3200 och bländaren ställer jag cirka halvt steg över vidöppen, vilket innebär antingen f/2 eller f/3.2 beroende på vilket objektiv jag har på. Vidare så använder jag spotmätning, separat AF samt gafflar mina exponeringar.
 
Senast ändrad:

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag tänker låta lite krass och säga att såvida det inte är stora produktioner du skall fotografera så kommer du att ha stora problem med din utrustning. D3000 är inte någon höjdare i mörker, och din optik är inte särskilt ljusstark. Du fick ett tips om 50/1.8. Jag skulle även i ditt fall fundera på Nikons utmärkta 35/1.8 eftersom 50mm på en APS-kamera som din ju faktiskt blir ett kort tele, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

Jag har plåtat sisådär 300 spelningar vid det här laget. Jag använder inga objektiv som har sämre ljusstyrka än 2.8, och hamnar trots det väldigt ofta på ISO mellan 1600 upp til 6400 när det är "mindre spelningar".

Min egen "grundinställning" är 1/160, Auto ISO upp till 3200 och bländaren ställer jag cirka halvt steg över vidöppen, vilket innebär antingen f/2 eller f/3.2 beroende på vilket objektiv jag har på. Vidare så använder jag spotmätning, separat AF samt gafflar mina exponeringar.
Ja! Nikon har ju ett billigt 35 mm också! Det är ju en mycket mer användbar brännvidd på små gig med cropkamera!
 

Blundie

Aktiv medlem
Min erfarenhet av att fota konsert säger mig att manuellt är vägen att gå. Anledningen är att kameran nästan aldrig vet vad jag vill exponera efter (även med spotmätning eller centrumvägd).

Jag brukar utgå ifrån f/2.8-f/4 tillräckligt snabb slutartid, (helst 1/200 eller snabbare men sällan långsammare än 1/125 då rörelser börja bli ganska suddiga). och sen trycka upp ISO tills exponeringen blir som jag vill ha den. Går så klart att köra långsammare för sittande artister t ex. Bländare större än 2.8 använder jag sällan under konsert utan ser det som ett "extra inslag" i de fallen.

Sen handlar det i slutändan om att prova. Förslagen du får här på FS är bara inställningar du kan utgå ifrån. Blir dina bilder suddiga? Då har du nog för lång slutartid. Blir de för mörka har du för snabb slutartid, eller för lågt ISO eller för liten bländare. Lättaste sättet att lära sig är att testa och fundera på varför resultatet blev som det blev.

Dock blir du lite begränsad med ISO på din D3000 och den gluggen. Jag skulle skaffat en 35/1.8 eller 50/1.8 (båda af-s) för att kunna köra med det jag nämnt ovan. De är dessutom hästlängder skarpare än kitgluggen. ISO kan man inte göra mycket åt men ta hellre brusiga bilder än suddiga bilder. Tänk på att du kan svärta ned mörka delar av bilden som du kanske ändå vill ha svart och där brus ofta uppstår.

Lobbar gärna lite för www.cffc.se (Chalmers film- och fotocommitté, [inte felstavat]). Det finns några konserter där och vi skriver alltid ut exif-information om inställningar på våra bilder (syns genom att trycka på E-tangenten). Där kan du se lite vad vi har fotat med och med vilket ljus. Vissa bilder har lite rörelseoskärpa då de flesta bilderna är tagna med 1/125s och långsammare slutartid.

Nu blev mitt inlägg längre än vad som var tänkt, som vanligt. Hoppas du fick ut något av det :)
 

bitrate

Aktiv medlem
.......klippt citat...

Lobbar gärna lite för www.cffc.se (Chalmers film- och fotocommitté, [inte felstavat]). Det finns några konserter där och vi skriver alltid ut exif-information om inställningar på våra bilder (syns genom att trycka på E-tangenten). Där kan du se lite vad vi har fotat med och med vilket ljus. Vissa bilder har lite rörelseoskärpa då de flesta bilderna är tagna med 1/125s och långsammare slutartid.
Klippte i citatet för att korta ner.
OT, ber om ursäkt.
Jag gillar CFC's kamerapark, D700, 1DsII, 5DII, 7D. Är de föreningens eller använder ni egen utrustning?

Och liten kommentar till TS, du har fått många bra råd och jag håller med, försök skaffa ett ljusstarkt objektiv annars kommer du få problem. Har själv provat på mindre spelningar, även med 50/1.4 kan det var problematiskt, ffa luras ljusmätaren så testa dig fram med de föreslagna inställningarna som utgångspunkt.
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Jag skulle tipsa som dem flesta här och säga att det skulle löna sig att satsa på ett ljusstarkare objektiv.

Ett annat tips är att försöka se hur alla ljus rör sig på scenen, ibland kan det vara så att det finns ljus oftare på ett ställe och där kan du vara observant när artisten befinner sig i detta område. På en liknande fotografering som jag hade så pratade jag med ljusteknikern och försökte förstå hur han hade tänkt med ljuset. Det lönade sig till slut. Kolla gärna i min portfolio under "runway"

Och, ta MÅNGA bilder för att öka dina chanser att fånga dem rätta! Lycka till!

//CZ
www.zayaphotography.com
 

Blundie

Aktiv medlem
Klippte i citatet för att korta ner.
OT, ber om ursäkt.
Jag gillar CFC's kamerapark, D700, 1DsII, 5DII, 7D. Är de föreningens eller använder ni egen utrustning?

Och liten kommentar till TS, du har fått många bra råd och jag håller med, försök skaffa ett ljusstarkt objektiv annars kommer du få problem. Har själv provat på mindre spelningar, även med 50/1.4 kan det var problematiskt, ffa luras ljusmätaren så testa dig fram med de föreslagna inställningarna som utgångspunkt.
You've got mail.

Den utrustning vi använder är förstås lite mer avancerad än TSs men inställningarna är mer eller mindre samma. Osäker på om D3000 kan ta tredjedels ljussteg för ISO t ex. MaxISO är väl 3200 om jag inte missminner mig, har för mig att det blir duktigt brusigt då också på den.
 

rautio

Aktiv medlem
Folk idag anser ofta att gigs är knepiga helt enkelt för tt dom inte kan mäta ljus. Ljusmängden behöver inte alls ändra så mycket, den brukar faktiskt vara rätt konstant. Det gäller bara att vara med när det bränns av och följa med artisten. Hel manuellt och korrekt mätning så är det bara kul. Det kan ibland vara att du får bränna ut ljuskällorna beroende på hurudan setup dom har och hur dom kör front o bakljuset sinsemellan.
 

Blundie

Aktiv medlem
Folk idag anser ofta att gigs är knepiga helt enkelt för tt dom inte kan mäta ljus. Ljusmängden behöver inte alls ändra så mycket, den brukar faktiskt vara rätt konstant. Det gäller bara att vara med när det bränns av och följa med artisten. Hel manuellt och korrekt mätning så är det bara kul. Det kan ibland vara att du får bränna ut ljuskällorna beroende på hurudan setup dom har och hur dom kör front o bakljuset sinsemellan.
Håller helt och hållet med.
 

nivas

Aktiv medlem
Gammal tråd som bumpas här men så här brukar jag göra när jag fotar föreläsningar/konserter:
http://www.markusp.se/foto/fotografera-konsert-13-tips/

/Markus
Bra sammanfattning som stämmar ganska väl med min erfarenhet av konsert och teaterfoto.

Under senaste året har jag mer och mer börjat använda mindre bländare. Det största anledningen är skärpedjup, många gånger blir det alldeles för litet skärpedjup med 2.8.
Börjar även inse att ett 70-200 f/4 IS oftast ger bättre bilder än 70-200 f/2.8 pga IS. Med moderna kameror börjar stora bländare bli mindre viktigt.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Bra sammanfattning som stämmar ganska väl med min erfarenhet av konsert och teaterfoto.

Under senaste året har jag mer och mer börjat använda mindre bländare. Det största anledningen är skärpedjup, många gånger blir det alldeles för litet skärpedjup med 2.8.
Börjar även inse att ett 70-200 f/4 IS oftast ger bättre bilder än 70-200 f/2.8 pga IS. Med moderna kameror börjar stora bländare bli mindre viktigt.
Ja IS är ju väldigt viktigt har jag upptäckt också. Och som jag skriver, objektivet presterar ju inte maximal skärpa på f2.8 heller så kan man bör man nog ha mindre bländare än så. Förstår om f4 IS presterar bättre än f2.8 utan IS :) Själv har jag bara haft f2.8 IS-varianterna av 70-200, sjukt nöjd med den gluggen!
 

Bimbo

Aktiv medlem
Bra tips!

Ni som fotograferar presentationer/teater: Hur upplever ni att folk reagerar på slutar-ljudet? Fungerar "tyst läge" eller synkar ni mot andra ljud (applåder, skratt etc)? Eller kör ni med kamera som har tysta elektroniska slutare?
Jag vet inte vad du kör för kamera men på Canon 5D mkIII och 7D mkII som jag kör är det inget problem, de är så pass tysta.
 
ANNONS