Annons

Dyra inköp för fotohobbyn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Hehe, vi kanske skulle skapa en tråd "så-kombinerar-jag-mitt-fotointresse-med-min-partner". Eller....det kanske vi redan har gjort...;)
 

revox

Aktiv medlem
Jag köpte en Land Rover Serie 3 (föregångaren till defender). Tänkte att den skall fungera som campingbil som kan ta sig fram på dåliga vägar när man vill hitta fina platser... :)

Detta skall väl inte helt skyllas på fotohobbyn dock, jag gillar ju gamla bilar också :)
 

iSolen.se

Guest
I går beställde jag en mc-scooter delvis för att ha för min fotohobby (skulle köpa vanlig mc men kom på att jag hade mer nytta av scooter ihop med fotandet).

Jag kan inte va den enda som köpt fordon eller utrustning som inte direkt är fotorelaterat men som köpts in med foto som argument.

Så vad är det mest "utflippade" ni köpt för att vidga ert fotande? Bil, båt, 4-hjuling eller helikopter?
Kompisen skaffar en studio i dagarna som han kommer kunna bo i.

Själv köpte jag större hus för fotomöjligheterna.

Fast det känns som rätt sansade beslut, inte utfklippat nog.

Vissa resor har det nog blivit med fotoargument.
 

PMD

Aktiv medlem
Mja, det där är väl en smaksak. Många tycker att den är ganska fjollig. Själv gillar jag RR fast tycker nog att en LC pickup är mer "macho".
En Land Cruiser (LC?) pickup ser lite fjollig ut, tycker jag.

En Range Rover är välproportionerlig med fina drag, och ser ut ungefär som en vanlig stor bil, men när man ser den jämte en vanlig bil ser man att Range Rovern är större.

That's not a car. THAT's a car. (Med ursäkt till Crocodile Dundee.)
 

MSLink

Aktiv medlem
Bytte bort cab mot Toyota RAV4 för att kunna ta oss överallt för att kunna ta bilder ute i naturen :) Men fyrhjulsdrift räcker inte! Man måste även ha vinsch för att kunna ta sig ur leran om man skulle fastna! Dessutom går det att sova i bilen också om man tar bort baksäte :)
 

rautio

Aktiv medlem
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Ibland förstår jag mig inte på kvinnor......;)
köpte i tiderna en landrover series3 (föregångarn till deffen) för yrkets skull. Har den fortfarande som den dagliga bruksbilen. Praktiskt taget blev det nog att bygga hela bilen, men det var innan frun kom in i bilden, så hon har alltid gillat den :) Men traktorn är den ultimata fotobilen. Du kan plåta från taket (vilket jag gjort otaliga gånger då kollegerna står på gatan eller bakom inhägnader eller hamnar parkera där vägarna tar slut. regnar det backar man dit man vill plåta slänger upp bakdörren, tänder gasolköket och börjar plåta medans man kokar kaffe. Dessutom har den medfarna offroadmaskinen fungerat otalika gånger som perfekt rekvisita. skulle ALDRIG köra runt i nåt annat :D
 

rautio

Aktiv medlem
Ja, kanske för dig. Inte nödvändigtvis för alla andra.


Nja, med lågväxel (som väl RAV4 saknar?) och lite körvana klarar man sig väldigt långt utan vinsch.
Ja, vinschen är för dem som inte vet hur man lägger hjulen och balansen på bilen eller för dem som inte vill investera i bra off road däck.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror det är som Third Eye säger ovan. Sedan finns det klass 1 mopeder som varken behöver registreras eller kräver körkort av någon form. Vanligt B-körkort funkar för alla klasser. Eftersom du som är verksam i Stockholm kanske avstånden är för stora, annars är det ett mycket smidigt sätt att ta sig runt.
Dessutom så får du köra den gamla hederliga mopeden på cykelväg.
Det får man inte med EU-moppen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, vinschen är för dem som inte vet hur man lägger hjulen och balansen på bilen eller för dem som inte vill investera i bra off road däck.
Dessutom handlar ganska mycket av risken att köra fast så hårt att man behöver hjälp/vinsch om att man inte gör sin hemläxa, dvs tar reda på hur vägen/terrängen där man kör ser ut. I kritiska lägen får man helt enkelt promenera sträckan först.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ja, vinschen är för dem som inte vet hur man lägger hjulen och balansen på bilen eller för dem som inte vill investera i bra off road däck.
I"Gudarna måste vara tokiga" kör de fast i ett träsk. De vinchar upp bilen, men missar att stänga av. Det slutar med att bilen hänger uppe i ett träd.
Petter ...
 

rautio

Aktiv medlem
Eller om man ska rädda andra...som inte vet hur man lägger hjulen och balansen på bilen
Det brukar bli just precis så :D På en off road tripp var det med en kille med sjujävla kardan vinsch. Han brukade köra genom vattendragen och djupa träsk eller riktigt branta stigningar först och så som sagt släpa upp dom som sabbade det för sej. Det som är kul med land rovern är att förutom att du når ställen dit du inte annors kommer så har jag varit med om på reportageresor att folk blivit så positivt överraskade då man kommer med den i och med att det för dem har varit den enda bilen dom nånsin sett. senast för 30 år sedan när FN hämta typ mat och medicin åt dem med en.
 
ANNONS