Annons

Vimmelbilder - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

strmgrn

Ny medlem
Hej,

Jag är nybörjare på att fotografera vimmel. Jag har testat att köra med slutartid på ca 1/4-1/15 med extern blixt och ett iso på 400-800. Har läst lite på gamla trådar. Jag får till ljuset snyggt, men har lite problem med att många bilder blir oskarpa. Modellerna blir snyggt upplysta med bibehållna färger, men bli ganska lätt lätt oskarpa i ansiktet. Något som har ett tips för att bli av med problemet med skärpan?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Slutartid

Eventuellt kan du försöka med en kortare slutartid? 1/4 sekund är väldigt lång tid även med blixt.
 

grummel

Aktiv medlem
Slutartiden bör det inte va något fel på. Tror mer det kan ha göra med att du kanske flyttar dig lite efter du låst fokus, så de hamnar utanför fokus. Så vilken bländare och vilket objektiv?

Kan även ha att göra med vilken blixt och objektivkombination du kör med, tillexempel har nikonsbilxtar och sigmas objektiv svårt att fungera tillsammans.
 

Eric_R

Aktiv medlem
Hej, slutartiden är det inga problem med, blixten fryser ju rörelser så det ska gå att få skarpt. När jag fotade vimmel så körde jag på bländare 4 för att få skärpa på alla i bilden och det var mycket sällan jag fick oskarpa bilder.
Vad kör du för bländare? Som regel använde jag den övre fokuspunkten på min EOS 40D för att slippa komponera om bilden efter fokusering, det funkade bra för mig iaf. För mig funkade det inte att använda alla fokuspunkterna eftersom kameran tenderade att fokusera på det som är närmast, typ en hand, drink eller likande ;)
 

Bboom

Avslutat medlemskap
Andra ridån... magisk! ;)

Hej,

Jag är nybörjare på att fotografera vimmel. Jag har testat att köra med slutartid på ca 1/4-1/15 med extern blixt och ett iso på 400-800. Har läst lite på gamla trådar. Jag får till ljuset snyggt, men har lite problem med att många bilder blir oskarpa. Modellerna blir snyggt upplysta med bibehållna färger, men bli ganska lätt lätt oskarpa i ansiktet. Något som har ett tips för att bli av med problemet med skärpan?
Hejsan!
Om du ska plåta sköna, livliga vimmelbilder har jag ett litet tips.
Sätt blixten på "second shutter(andra ridån)", med en sekunds slutare, bländare 8 och uppåt.
BLir ascoola bilder!
De du sätter skärpan på blir skarpa satan och alla runt om får du skönt släp på.

Hoppas detta ger dig lite kul! ;)

//B
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jodå!

Hej, slutartiden är det inga problem med, blixten fryser ju rörelser så det ska gå att få skarpt. När jag fotade vimmel så körde jag på bländare 4 för att få skärpa på alla i bilden och det var mycket sällan jag fick oskarpa bilder.
Vad kör du för bländare? Som regel använde jag den övre fokuspunkten på min EOS 40D för att slippa komponera om bilden efter fokusering, det funkade bra för mig iaf. För mig funkade det inte att använda alla fokuspunkterna eftersom kameran tenderade att fokusera på det som är närmast, typ en hand, drink eller likande ;)
Det är just slutartiden som kan vara ett problem. Vid så här långa slutartider ger förmodligen det naturliga ljuset en ganska korrekt exponering. Därav följer givetvis rörelseoskärpa. Hade det varit kolsvart hade det fungerat men inte i ett upplyst rum eller där det finns lampor i närheten. Kan dock bli ganska läckra bilder om man t.ex. kör på 2:a ridån. Och så ger ju knappast bl. 4 ett skärpedjup som gör att alla hamnar i fokus!!!
 

Eric_R

Aktiv medlem
Det är just slutartiden som kan vara ett problem. Vid så här långa slutartider ger förmodligen det naturliga ljuset en ganska korrekt exponering. Därav följer givetvis rörelseoskärpa. Hade det varit kolsvart hade det fungerat men inte i ett upplyst rum eller där det finns lampor i närheten. Kan dock bli ganska läckra bilder om man t.ex. kör på 2:a ridån. Och så ger ju knappast bl. 4 ett skärpedjup som gör att alla hamnar i fokus!!!
Utan blixt skulle slutartiden vara ett stort problem, men nu fryser ju blixten rörelser, och givetvis körs den på 2:a ridå. Jag har fotat mycket vimmel och aldrig haft problem med rörelseoskärpa, förstås har det blivit oskarpt ibland, men det har mer berott på felfokusering.
Bländare 4 ger bra skärpa på alla som är med, sällan fler än typ 3-4 pers och alla står på rad oftast.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som vanligt så blir detta en tråd full av gissningar och spekulationer, eftersom vi inte fått se någon bild som faktiskt visar problemet.

Jag gissar också att det faktiskt är slutartiden som är för lång, vilket gör att kameran fångar tillräckligt mycket av omgivningsljuset för att bidra till en del av upplysningen av personerna, och på 1/4-1/5 sekund hinner de röra på sig och kanske framför allt så hinner kameran skaka lite.

Ett enkelt test är ju att ta en bild med exakt samma inställningar men utan blixt. Då ser man hur mycket det befintliga ljuset påverkar.

Men som sagt: visa oss en bild. Detta är ett fotoforum. Det blir oändligt mycket enklare att diskutera bilder och deras problem om man får se bilden.
 

rautio

Aktiv medlem
Vimmelbilder brukar jag utgå från 1/15, f7, iso 800 och blixten på andra ridån. skaffa en extenderkabel till blixten så blir ljuset intressantare. I flesta fallen funkar det här klockrent, så kan man justera lite beroende på omgivande ljuset.

Då du kör blixten på andra ridån stoppar den rörelsen fast du skulle vifta med kameran hur. Det blir coolt när du viftar med kameran och ljuset bakom rör sej men närmaste objektet ej.
 

lumor_

Aktiv medlem
Myten om andra ridån lever forfarande ser ja . Det behövs inte så länge motivets färdriktning saknar betydelse
Det försvårar bara timingen och ger ingen annan effekt än blixt på förtsta ridån.
Verkar f ö som om TS lämnat tråden.
 

alexpersson.se

Ny medlem
Lägger in mina 5 ören om vimmebilder.

Här är min berättelse om hur det är att vara vimmelfotograf, med flashbacks från min tid på Finest.se. Från kamerans inställningar till leverans av bilder och vad man bör tänka på däremellan inklusive hur man fotograferar de smått hemliga blondinerna och tar reda på deras namn.

http://www.alexpersson.se/blogg/?p=1809
 
ANNONS