Annons

Mindre än Canon 5D mk ii?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hej..

Vet att detta har avhandlats i några trådar tidigare, men jag har ändå inte hittat den lösning jag blir nöjd med. Så vad vill jag och vad kan jag kompromissa med?

Problemet:
- 5D2 med 24-70 är för stor! Blir liggandes hemma alldeles för ofta.

Tänkbara kompromisser och krav:
- Kort skärpedjupet som kan fås med FF inget krav.
- Kan göra något avkall på bildkvalitén men gränsen går vid instegshus med kitzoom
- AF som är sämre/långsammare än 5D2 är inte ok.
- Vilket märke som helst funkar.
- Utbytbar optik ej ett krav, men en vettig normal känns viktigt.
- RAW

Tacksam för tips.. Gärna från någon/några som redan gjort samma resa och faktiskt blivit nöjd.
 

rautio

Aktiv medlem
Själv bär jag på fritiden nästan aldrig på min canon. Det blir antingen leica M6 eller leica dlux5an. Så en M9 borde fylla kraven ganska långt ifall du kan avstå från zoomen, autofokusen på 5dmark2 förlorar inte precis åt manuell fokus :D.

En annan option är att du skaffar en canons 40mm STM glugg till din femma och du har en lite större pocketkamera. Det lär vara det billigaste alternativet för dej.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har också en 5D och tycker att den är för klumpig för familje- och semesterbruk. Jag funderar på att komplettera med en Canon G1 X.
5D:n vill jag absolut behålla för att använda till arbets- och entusiastrelaterade plåtningar, men att ha en liten, men bra, kamera till reste vore skönt.

Egentligen skulle väl vilken spegelfri systemare som helst också gå bra, men kör jag med G1 X har jag blixtar och diverse kompatibla tillbehör som jag kan använda om jag vill.
 

Mooj

Medlem
Jag har också funderat...

Jag har också en Canon 5 D mak II och tycker detsamma som du att den känns tung men jag vill inte skiljas från den.Ett alternativ för mig är att komplettera med ett lättare hus som Canon 650D. Under tiden har jag prövat en Sony NEX-5 en fantastisk kamera med stor sensor.. Jag sålde den för att ev köpa en senare modell eller välja ett lättare hus till mina objektiv.

Om du funderar på att komplettera din utrustning med en kamera som man alltid har med sig rekommenderar jag att du tar en titt på Sony Nex-modellerna. Canons G-modeller har jag prövat 3 modeller av. men jag föredrar Sony. Sonyn är litet större men den har utbytbar optik.

Mary J
.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Verkar ju som Canon kommer lansera sin nya lilla spegellösa systemkamera samt EF-M imorgon. Även med EF-adapter.

Jag är också på jakt efter något mindre som följer med överallt och hoppas ryktena stämmer så kan det bli en sådan.
 
ANNONS