Annons

5D mark III fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffson

Avslutat medlemskap
Jag är inte den som brukar "hänga" på forumsidor (länge sedan jag uppdaterade) men måste göra ett inlägg om min erfarenhet av nya 5D mark III. Jag är yrkesfotograf med Malmö som utgångspunkt och jobbar med reportage och projekt och bl a upphandlad fotograf åt Malmö högskola. Har jobbat med Canon i ca 20 år. Har haft olika kameror i 1D serien och 5D serien. Fick min nya mark III:a för 14 dagar sedan och kom hem efter första jobbet och fick en smärre chock. 8 av ca 50 bilder som hjälpligt gick att använda. Fokuseringen helt tokig. Hem å testa och upptäcker att kameran fokuserar olika på höger och vänster sida av centrum. Höger sidas fokuseringspunkter hamnar längre bak och vänster sida hamnar längre fram - konsekvent! Dessutom exponerar kameran ca 1 steg för lågt (jämfört med t ex mark II). Samma med all optik men tydligast med 35mm f1,4. Jag lämnar in kameran på Intervision i Malmö och den skickas till Göteborg och så fick jag tillbaka den i tisdags och den är FORTFARANDE likadan!! Samma fokuseringsproblem. Och jag lovar, jag vet hur man testar och använder autofokus! Dessutom samma underexponering. Inte det fel som Canon åtgärdar om sjätte siffran i serienumret är 1 eller 2 (nån form av felexponering vid svagt ljus) utan helt enkelt underexponering i de flesta situationer.
Är det någon mer som stött på dessa problem eller har jag lyckats pricka in ett riktigt måndagsex?
Ganska besviken får jag erkänna!

//Leif
 

ArneB

Aktiv medlem
Tråkigt!

Nej, jag har inte stött på det fenomen som du beskriver. Min fungerar utmärkt. Det verkar vara ett felaktigt exemplar du köpt.

Hoppas det löser sig.
 

BempaS

Aktiv medlem
Jag är inte den som brukar "hänga" på forumsidor (länge sedan jag uppdaterade) men måste göra ett inlägg om min erfarenhet av nya 5D mark III. Jag är yrkesfotograf med Malmö som utgångspunkt och jobbar med reportage och projekt och bl a upphandlad fotograf åt Malmö högskola. Har jobbat med Canon i ca 20 år. Har haft olika kameror i 1D serien och 5D serien. Fick min nya mark III:a för 14 dagar sedan och kom hem efter första jobbet och fick en smärre chock. 8 av ca 50 bilder som hjälpligt gick att använda. Fokuseringen helt tokig. Hem å testa och upptäcker att kameran fokuserar olika på höger och vänster sida av centrum. Höger sidas fokuseringspunkter hamnar längre bak och vänster sida hamnar längre fram - konsekvent! Dessutom exponerar kameran ca 1 steg för lågt (jämfört med t ex mark II). Samma med all optik men tydligast med 35mm f1,4. Jag lämnar in kameran på Intervision i Malmö och den skickas till Göteborg och så fick jag tillbaka den i tisdags och den är FORTFARANDE likadan!! Samma fokuseringsproblem. Och jag lovar, jag vet hur man testar och använder autofokus! Dessutom samma underexponering. Inte det fel som Canon åtgärdar om sjätte siffran i serienumret är 1 eller 2 (nån form av felexponering vid svagt ljus) utan helt enkelt underexponering i de flesta situationer.
Är det någon mer som stött på dessa problem eller har jag lyckats pricka in ett riktigt måndagsex?
Ganska besviken får jag erkänna!

//Leif
Har du lust att beskriva hur du testat fokuspunkterna, AI-Servo, One shot, med stativ mm så man kan göra likadant och försöka provocera fram samma fel som du har?
 

Leffson

Avslutat medlemskap
Har du lust att beskriva hur du testat fokuspunkterna, AI-Servo, One shot, med stativ mm så man kan göra likadant och försöka provocera fram samma fel som du har?
Tyvärr skickade jag iväg testbilderna till Göteborg med kameran men jag har testat så här.
Plan bordsskiva (vit) där jag lägger en tumstock på kant i 45 graders vinkel mot där jag har kameran. Placerar ett föremål t ex en stor tändsticksask vid mitten på tumstocken och med etiketten mot kameran. Ser till att vara i rätt höjd och i rak vinkel mot objektet. När jag testar sidopunkterna så flyttar jag kameran parallellt med bordet åt sidan tills fokuspunkten stämmer med objektet. Viktigt att se till att inte få fel p g a konstig vinkel mot objektet. Resultatet syns tydligt. Dels om tändsticksasken (i det här fallet) är skarp och på tumstockens skala ser man var skärpan ligger. I bästa fall exakt där kanten på asken finns, annars framför eller bakom.
Sen kan man flytta sig närmre eller längre ifrån för att se om det inverkar.
Min kameras felfokusering var väldigt tydlig och gick inte att justera med microjustering eftersom den var olika beroende på vilken punkt jag använde. Funderar på om bildsensorn inte sitter exakt. Då skulle ju fokus rent teoretiskt hamna fel på olika sidor om centrum.
Allra mest besviken blev jag över att Canon i Göteborg inte kunde fixa det eller kunde skicka en annan kamera. Nu fick jag en mark II:a som lånekamera. Då kunde jag ju lika gärna behållit den jag nyss sålde.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har inte haft anledning att göra någon formell test men jag tycker den fokuserar suveränt bra. Har köpt min för att huvudsakligen använda med de långa brännvidderna så jag har nästan inte haft något kortare än 70-200 på kameran. För det mesta är det 300 med och utan extendrar. För de kortare använder jag fortfarande II-an.
Jag har tagit kort, med III-an, som jag aldig lyckat ta med II-an. Har hittills inte sett minsta tendens till felfokusering.
 

BempaS

Aktiv medlem
Jag testade som hastigast de korslagda AF-punkterna med EF35 på f/1,6 i One Shot-läge på 3 batterier upplagda på en tumstock i ca 45 grader och upplever att skärpan sitter där den ska.
 

pet

Aktiv medlem
Jag är inte den som brukar "hänga" på forumsidor (länge sedan jag uppdaterade) men måste göra ett inlägg om min erfarenhet av nya 5D mark III. Jag är yrkesfotograf med Malmö som utgångspunkt och jobbar med reportage och projekt och bl a upphandlad fotograf åt Malmö högskola. Har jobbat med Canon i ca 20 år. Har haft olika kameror i 1D serien och 5D serien. Fick min nya mark III:a för 14 dagar sedan och kom hem efter första jobbet och fick en smärre chock. 8 av ca 50 bilder som hjälpligt gick att använda. Fokuseringen helt tokig. Hem å testa och upptäcker att kameran fokuserar olika på höger och vänster sida av centrum. Höger sidas fokuseringspunkter hamnar längre bak och vänster sida hamnar längre fram - konsekvent! Dessutom exponerar kameran ca 1 steg för lågt (jämfört med t ex mark II). Samma med all optik men tydligast med 35mm f1,4. Jag lämnar in kameran på Intervision i Malmö och den skickas till Göteborg och så fick jag tillbaka den i tisdags och den är FORTFARANDE likadan!! Samma fokuseringsproblem. Och jag lovar, jag vet hur man testar och använder autofokus! Dessutom samma underexponering. Inte det fel som Canon åtgärdar om sjätte siffran i serienumret är 1 eller 2 (nån form av felexponering vid svagt ljus) utan helt enkelt underexponering i de flesta situationer.
Är det någon mer som stött på dessa problem eller har jag lyckats pricka in ett riktigt måndagsex?
Ganska besviken får jag erkänna!

//Leif
Fösta gången jag läser om en felfokuserande 5D MakIII...dom flesta är lyriska över den nya AF:en och dess pretanda och exakthet...låter som du har fått ett måndagsex där AF-modulen inte är rätt/snett monterad/injusterad viljet brukar resultera i olika fokus mellan höger/vänster sidas fokuspunkter...jag hade rejlamerar kameran/krävt att få den utbytt om dom inte få ordning på den i verkstaden.
 

Leffson

Avslutat medlemskap
Tack för era svar. Verkar som jag fått ett trist ex. Det hade ju känts bäst om det var en tillfällighet och att det inte är ett generellt problem för mark III. Jag ska omgående lägga upp resultat när den kommer tillbaka från verkstaden.

mvh/Leif
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Läste i en tråd här på fotosidan för inte länge sedan att någon ville kolla sin 5DMKIII hos Intervision.
Han fick svaret att de inte kunde göra det eftersom de ännu inte hade den utrustning som krävs för 5DMKIII. Det kanske också gäller CPS i Mölndal.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Han fick svaret att de inte kunde göra det eftersom de ännu inte hade den utrustning som krävs för 5DMKIII. Det kanske också gäller CPS i Mölndal.
CPS i Mölndal borde i rimlighetens namn bli först i Sverige med att få in den typen av utrustning.
Detta eftersom de ingår i Canons egen organisation.
Till skillnad från Intervision, som är "godkänt CPS-ombud", men ju i sig är ett helt annat företag.

Sedan är det förstås en annan fråga on Canon i Mölndal faktiskt fått in den aktuella utrustningen, eller inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst har du rätt. Är själv CPS medlem och brukar använda Mölndal eftersom jag bor i Göteborg.
Det förvånade mig att man behövde speciell utrustning för 5DMKIII och det kanske gäller de nyare kamerorna från Canon med mer avancerade AF.
Skall ändå ha in en 300/4 IS på service så jag får väl passa på och fråga.
 

Leffson

Avslutat medlemskap
När är botten nådd?

Är inne på andra veckan utan mark III. Vad ska justeras och hur komplicerat är detta? Ganska skandalöst att en produkt som kostar 32.000:- behöver justeras - i två omgångar - innan den fungerar enligt specifikation. Vilka andra grejor har man detta tålamodet med?
Typ "Köpte en bil i onsdags men det gick inte att få i 4:an så jag ska lämna in den och få den justerad"
Vad har man att sätta emot egentligen?

L.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Lider med dig, hoppas du får tillbaka den snart och att fokuset då sitter som det skall.

/ Stolpe
 

WebDog

Aktiv medlem
Det tycks som RCC i Gbg är rätt tunna på folk just nu! Teknikerna har väl flyttats till ett service-tält i anslutning till fotbolls EM! Och sedan blir det att dra till London. Har själv ett objektiv inne med 72 timmars CPS-priority.. och de skickade det vidare utan att rådfråga till Intervison i Malmö. Det är nu inne på andra veckan. undrar hur lång tid det kommer att ta??
 

Leffson

Avslutat medlemskap
Ska upp till Göteborg på ett jobb idag och i morgon och hämtar i samband med detta ett annat mark III-hus för att se om det fungerar bättre. Först ville man att jag skulle skicka alla grejor till Göteborg för injustering. Lite svårt när man jobbar och använder prylarna. Känns väldigt konstigt att inte en så pass dyr kamera är färdigjusterad vid leverans. Teknikern i Göteborg vill förklara det hela med att "det är så känsliga och små toleranser så man måste finjustera ihop med optiken". Då måste dom ju justera alla andra mark III:eek:r också. Eller det gäller kanske bara för den som märker att det är fel :)
 

zood

Aktiv medlem
Jag sitter också med en 5D Mark III och var enligt uppgift den första som kom in till RCC i Mölndal med en sådan
den fokuserade helt galet med de yttre punkterna, något fabrikationsfel var det på den och jag fick ett nytt hus som i samma veva justerades ihop med alla mina gluggar (50 1.2, 35 1.4 och 135 2.0)

Efter det sitter fokusen helt fantastiskt, håller tummarna att det blir samma för dig:)

/Johan
 

Leffson

Avslutat medlemskap
Japp, då har jag fått ett nytt mark III-hus OCH en ny 35mm f 1,4. RCC hade problem med sim apparatur för fokusjustering så jag fick den kombination som funkade bäst (eller minst fel) efter att man testat olika kombinationer. Jodå, det är stor skillnad, nu är det en helt annan kamera, jag gillar den och när nu fokus sitter där den ska så känner man potentialen i den här maskinen. Grymt snabb och en följande fokus som är kanon. Och då menar jag inte i jämförelse med mark II:an för det var ganska skral utan i jämförelse med 1D mark III och med 7D. Bildkvalitén är super och där har Canon en lång tradition i digitalvärlden att luta sig mot.
Det som oroar är så klart att RCC inte kunde fixa problemet utan fick skicka vidare till högre ort. Hänger inte justeringsapparaturen med i utvecklingen så är det ju illa ställt!! MAN LOVADE ATT HÖRA AV SIG SÅ SNART MAN FÅTT BESKED.

Tack för era svar!

Leif
 
ANNONS