Annons

Autofokus 1, 19 eller 61 punkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag har blivit lite sugen att byta ut eller komplettera min Canon 7d med en Canon 5d Mark III. Recensionerna framhäver bland annat att 5d Mark III har en fantastiskt autofokus med 61 punkter. Jag behöver er hjälp för att veta om jag tänker rätt.

Jag fotograferar väldigt mycket barn och ofta inomhus. Jag har nästan alltid kört med endast en fokuspunkt som jag lätt flyttar runt med den lilla joysticken. På 7D kan man dessutom ha olika grundinställningar av fokuspunkten beroende på hur man håller kameran. Jag har testat lite med lite olika zoner men tycker inte den fokuserar rätt alltid och i snabba lägen så har man inte tid att fokusera om. Dessutom så upplever jag den lite snabbare när man bara kör en punkt. Eftersom jag fotograferar mycket inomhus i sämre ljus så är det ofta stora bländare och därför extra viktigt att fokus ligger rätt. Med en punkt så lägger jag alltid fokus på ögonen. Om jag skaffar en 5D mark III som har 61 punkters autofokus, har jag då någon nytta av det då jag mestadels använder endast en punkt? Vilka inställningar brukar ni använda?

Tack på förhand
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Nej.
Men 5D3 har en liten grupp med 9 st fokuspunktet som Du kan förflytta uppåt - nedåt - sidledes som fungerar perfekt och gör att Du inte behöver sikta så precist.
61 st. fokuspunkter är bra i många andra sammanhang. Jag fotar mycket flygande fåglar och fjärilar och då är det perfekt. Kan tänka mig att det även är bra i många sporter.
 
ANNONS