Annons

Skaffa mellanformatare, TLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Det blev en Yashica-Mat med lumaxar 80 f3,5 till sist för en rimlig peng. Har dragit igenom en rulle fomapan som hänger på tork nu. Känns gedigen, snygg och mer lättjobbad än jag trodde.

Vart skaffar man adapter till kabelavtryckaren och motljus-skydd till en sån?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Vart skaffar man adapter till kabelavtryckaren och motljus-skydd till en sån?
Kolla på tyska eBay! Där finns alltid trådutlösare med "Leicaglocke" som passar, och Yashicas märkesmotljusskydd brukar också hittas där ibland. Jag antar att din kamera har bajonettfattning, och det är i så fall bajonett I.
 

ManualFocus

Ny medlem
Hej och Gott Nytt År!
Blev precis ny medlem på detta forum.

Jag har en hel del gamla analoga kameror, varav jag fått många av min gamla far. Det finns både 35mm och mellanformatkameror i "samlingen". 35mm kamerorna tar jag ev. upp i nån annan tråd senare.

Jag har blivit ganska intresserad av att börja fotografera i mellanformat, t. ex. 6 x 6cm och vill nu koncentrera kamerainnehavet till någon av de jag har eller sälja alla och köpa en riktigt bra 6 x 6'a.

Nu har jag följande mellanformatare:

1. Kiev 60 TTL 6 x 6 med Volna3 3,5 / 80mm, Carl Zeiss Jena Flektagon 4,0 / 50mm, Carl Zeiss Jena Sonnar 2,8 / 180mm . Tunga grejor, väger 2,25 kg med 80mm.

2. 2st Rolleicord-kopior 6 x 6. Yashica-A med Yashimar 3,5 / 80mm och en EasternFlex med Tri-Lausar 3,5 / 80mm.

3. 2 st Agfa Isolette 6 x 6 med Agfa Agnar 4,5 / 85mm. Den ena är nyare.

4. Voigtländer Bessa 6 x 9 med Anastigmat Voigtar 6,3 / 105mm.

Jag tror jag vill ha en solid spegelreflexkamera TLR eller SLR (inte bälg eller mätsökare). Var nära att köpa en 1961 Rolleiflex 3,5F Planar, men förlorade budgivningen. Eller är någon av de jag har ypperlig att behålla? Jag har inte direkt provfotograferat med dom ännu, men skall göra så om ni tycker att nån är OK. Jag är ute efter skarpa bilder med normalobjektiv till att börja med. Svartvitt och färgnegativ vill jag kunna fota. Vad rekommenderas? Rollei, Yashica, Hasselblad, Mamiya...?
 

Bilagor

ANNONS