Annons

Nikkormat kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Väskan är ju speciell på det viset att botten är gjord av en polerad stålplåt som har objektivfästen för 3 linser. Kan tänka mig att detta har varit någon sorts demoväska hos någon försäljare eller något motsvarande.
Den typen av väska har jag sett några gånger och var nog inte bara något som försäljare hade.
 

beetle

Aktiv medlem
Har själv en likadan väska som jag fick med när jag köpte en F2 med objektiv. Det var nog en ganska vanlig tillbehörsväska när det begav sig.
 

adask330

Aktiv medlem
Om det är gamla silverbatterier på 1,35v ni vill ha så är det hörapparatsbatterier på 1,4v det bästa att byta ut med, på pentax spotmatic måste man sänka 1/3 ev med såna batterier istället för med de gamla,

Stoppa inte in LR44 i kamerorna bara, de har verkligen inte en linjär spänning vilket är oerhört viktigt för att få konstant (om än fel) exponering. SR44 är bättre då!





(har jobbat på kjell)
 

beetle

Aktiv medlem
Nu har jag fått tag i en FT2 :) Den damp ner i brevlådan den 23 april, exakt på dagen 36 år efter att Rune köpte den på Rhenströms Fotografiska AB i Ljusdal den 23 april 1977 och den är fortfarande i nyskick!
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Om det är gamla silverbatterier på 1,35v ni vill ha så är det hörapparatsbatterier på 1,4v det bästa att byta ut med, på pentax spotmatic måste man sänka 1/3 ev med såna batterier istället för med de gamla,
Pentax Spotmatic (alla varianter) är inte så kinkig vad gäller batterispänning. Moderna 1.5V-batterier fungerar ganska bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Idag damp den in till posten. En Nikkormat FT2 i prima skick med tillhörande Nikon läderväska,
28mm F3.5, 50mm F2, 135 F3.5, Nikon mellanring för macrofoto samt trådutlöstare. I med batteri, velvia 50 diafilm och ut i solskenet och testa!
Finns det kvar gamla Velvia 50????
De trodde jag var slutanvända för länge sedan. De måste vara mer än 10 år gamla.
Har en i fotoklubben som använder en Nikkormat, han har dragit av filmen ett par ggr. Bland annat under en fotomara...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det var som hundan.
Min favvofilm för... tja det måste varit en 10-15 år sedan de la ner produktionen o gjorde en ISO 100 istället o den tyckte jag inte riktigt om.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Det var som hundan.
Min favvofilm för... tja det måste varit en 10-15 år sedan de la ner produktionen o gjorde en ISO 100 istället o den tyckte jag inte riktigt om.
Det var nog fler som hade den som en favvofilm då Fuji för något år sedan valde att återuppta produktionen... :) Coolt företag då de verkar lyssna på sina kunder.
 
ANNONS