Annons

Testa Slutartid.

Produkter
(logga in för att koppla)

coa_lund

Medlem
Testa slutartid med hjälp av digitalkamera

Jag har använt en digitalkamera (Canon 400D) för att kalibrera mina slutare, och det fungerar bra. Det man är ute efter är ju inte exakt hur lång tid slutarförlopper tar, utan ljusgenonsläppet. En centralslutare har ju en öppningfas när objektivet är delvis öppet, sedan är hela öppningen frilagd en kort stund, och sedan stänger slutaren. Om t. ex 1/250 är rätt kalibrerad ska då ljusgenomsläppet vara det samma som om slutaren öppnar instantant, är öppen en 1/250 sek, och sedan stänger instantant. I verkligheten tar emellertid slutarförloppet med centralslutare längre tid när slutaren ger rätt ljusgenomsläpp, dvs dess verkningsgrad är lägre än 100% (Verkningsgraden beror helt klar på bländaröppningen; man kan t.ex kalibrera för medelstor bländare, 5.6 eller 8).

Vad jag gör är att rigga upp kameran ljustätt bakom kameran som ska provas, ljustätt ansluten och utan objektiv på digitalkameran. Jag exponerar med centralslutaren, och sedan med digitalkamerans slutare (som jag antar är mer eller mindre exakt.) Jag justerar sedan digitalkamerans exponeringtid tills histogrammen jag fått med centralslutaren och digitalkameran överensstämmer. Jag bedömer att jag på detta sätt får en noggranhet på 10-20% vilket är mer än tillräckligt. Är en mekanisk slutare noggran inom 1/3 bländarsteg (25%) är den ju utomordentligt noggrann.

Carl-Olof Almbladh
 

M4Z

Aktiv medlem
Ljusmätargrejen är en plug man sätter i hörlursuttaget som gör att man kan mäta den faktiska öppningstiden i appen utan tolkning.
Den finns på eBay och det finns reklam för säljaren (samma person som gjort appen) i bilderna för appen i appstore. "photoplug" på tyska eBay. Strax över 200 spänn inkl frakt.
Fick hårdvaran igår och gjorde lite snabba prov, utan speciellt bra förutsättningar med mycket omgivande ljus och svag lampa så blev det ändå en HELT annan grej och man behövde i princip inte tolka nåt alls.
Väldigt bra måste jag säga. Klart enkelt att inse att jag hädanefter kommer undvika 1/300 och 1/1...
 

PMD

Aktiv medlem
Har du kalibrerat den mot en känd, tillförlitlig, slutare? En elektroniskt styrd slutare borde hålla tiderna ganska bra.
 

M4Z

Aktiv medlem
Nej det har jag inte, jag har utrustning för i runda slängar 150:- inkl frakt så att kalibrera är inte rimligt. Att jämföra med en annan kamera känns ju ungefär lika kontrollerat som att köra som jag gör nu iom att den kameran knappast är perfekt heller.

Mao, prestanda per krona är just nu skyhögt och högre noggrannhet är orelevant imo.
Jag kan prova mot min Canon 300 så får vi lite fler mätvärden. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Att jämföra med en annan kamera känns ju ungefär lika kontrollerat som att köra som jag gör nu iom att den kameran knappast är perfekt heller.
En modern kamera med elektroniskt styrd slutare bör vara tillräckligt tillförlitlig för att fungera som kalibreringsstandard, tror jag. En sådan slutare är enormt mycket mer stabil än en mekaniskt styrd slutare.

Mao, prestanda per krona är just nu skyhögt och högre noggrannhet är orelevant imo.
Om prestanda är noll så spelar priset ingen roll. Prestanda per krona blir noll ändå. :)

Jag är alltså nyfiken på om den där grunkan är användbar på riktigt, eller om det mest är en kul grej.

Jag kan prova mot min Canon 300 så får vi lite fler mätvärden. :)
Ja, tack. Gör gärna det!
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Ikväll byggde jag utan att vara det minsta elektronikkunnig en slutartidstestare för i runda slängar 200-250:- baserat på prylar från Kjell & Co. Riktigt kul när det funkar ..!! Har massvis med gamla kameror som nu skall testas. Dessförrinnan testade jag att helt enkelt löda på ett fotomotstånd på en monoplugg. Blev en del störningar. Tror att det beror på att man inte kan stänga av micken till iPhone som då alltså mäter både ljud och ljus. Kan undra hur man skall bete sig för att testa objektiv?

Kolla in länken nedan!

MVH
Peter

http://www.davidrichert.com/sound_card_shutter_tester.htm
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ridåslutare med tider kortare än blixtsynktiden sveper en spalt över sensorn/filmen. Det lär vara omöjligt att höra hur bred spalten är..,
 

M4Z

Aktiv medlem
Har äntligen plundrat kameran och mätt lite tider.
Min EOS300 är äckligt bra upp till 1/250. På 1/500 börjat den sladda, något jag sett på alla kameror jag mätt. Snabbare tider går inte att möta genom appen, kanske säger nåt om appen också?
I alla fall, med den lilla ljusmätaren så får man en grymt enkel kurva att mäta på och det är enkelt att se var det öppnar och var det stänger.
 

iSolen.se

Guest
Har äntligen plundrat kameran och mätt lite tider.
Min EOS300 är äckligt bra upp till 1/250. På 1/500 börjat den sladda, något jag sett på alla kameror jag mätt. Snabbare tider går inte att möta genom appen, kanske säger nåt om appen också?
I alla fall, med den lilla ljusmätaren så får man en grymt enkel kurva att mäta på och det är enkelt att se var det öppnar och var det stänger.
Nej det är pga slutarens konstruktion.

Vid tider runt 1/500 är ju bägge ridåerna i rörelse samtidigt.

Klart det är svårt att mäta då.
 
ANNONS