Annons

Zeiss Ikon Contaflex Super

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det jag egentligen undrade var om inställningen på objektivet (inte på kameran) på något sätt påverkar bilderna? Eller är det hjälpmedel för att beräkna hur jag ska ställa in fokus för just detta objektiv?
Avståndsskalan på kameran stämmer bara för 50mm-objektivet. Om man monterar ett annat objektiv så visar avståndsskalan fel. Ringen på objektivet är en översättningstabell för att översätta mellan indikerat avstånd på kameran och det verkliga avståndet. Normalt fokuserar man med hjälp av sökaren, så oftast behöver man inte bry sig om att göra ovanstående översättning.

Exempel: Om jag ställer in kamerans fokus på 1.5 och vrider ringen på objektivet till den vita 1,5 så hamnar pilen strax innan röda 4. Innebär detta att jag med detta objektiv och denna inställning ska fota på strax under 4 meters håll?
Om du mäter upp avståndet till motivet till 4 meter (från filmplanet) så tittar du på den röda 4:an och ser att det står (ungefär) 1.5 på motsvarande ställe på den vita. Ställ då in 1.5 på kamerans avståndsskala.
 

Urr

Aktiv medlem
Contaflex var, när den första modellen kom i mitten av femtiotalet, en av de mest komplicerade kameror som byggts. Därför är det mycket jobb för den som ska serva den. Den har ju både en spegel och centralslutare, en hjälpslutare dvs luckan bakom spegeln med mera som ska röra sig fram och tillbaka när du trycker på avtryckaren. Det är nog ett proffs som Werner som ska skruva i den. Han servade slutaren på min Contaflex III på 80-talet och det kostade mer än jag gett för kameran, men det tycker jag den var värd.
 

PMD

Aktiv medlem
Michael Butkus har en av nätets största samlingar av inscannade kameramanualer.
http://www.butkus.org/chinon

Manualer tlil Zeiss-kameror, bl.a. olika versioner av Contaflex, finns här:
http://www.butkus.org/chinon/zeiss_ikon.htm

Det kan vara värt att läsa igenon en manual innan man börjar härja med kameran, så att man inte har sönder någonting av misstag. :)

(PS. Donera gärna en slant om den nedladdade manualen gjorde nytta. Det är en enorm tjänst som Butkus gör genom att hålla den där manualsamlingen vid liv. DS.)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej alla!

Gjorde ett litet fynd i husets soprum i morse... Någon hade kastat ut en kamera av modell Zeiss Contaflex Super (överst på denna sida) med väska, växelkassett, extra objektiv samt en avståndsmätare.

Ett par frågor följer så klart detta fynd...
  • Är den värd att prova att fota med?
  • Går det i så fall att hitta film som passar?
  • Finns det något speciellt knep för att plocka loss bakstycket? Det verkar som att en av spakarna under inte går att rotera. Hittade en bruksanvisning här, men den ger ingen direkt ledtråd till varför spaken sitter fast. Det är spaken i figur 1 på sidan 9 som sitter fast.
  • Om den inte är så rolig, är den värd att försöka sälja, eller ska man lämna in den till närmaste second hand?

Tack på förhand! =)
Gå till en fotoaffär och be nå'n äldre man, eller yngre kunnig, att hjälpa dig!
Med att öppna kameran, kolla skicket osv, osv.
/B
 
Bilderna blir överexponerade ( får för mycket ljus )

Utan film i kameran kan du kolla följande :
Ta lös bakstycket och håll upp kameran mot ljuset.
Mata fram " filmen " spegeln åker ned
Tryck på avtryckaren då skall spegeln åka upp igen och slutaren/bländaren blinka till och stängas
igen.

Jag har en vanlig Contaflex från slutet av 50-talet, inte en Super alltså, ska det vara spegelreflex på den också? För när jag gör enligt beskrivningen här ovan ser jag ingen som helst förändring. Jag har inte använt kameran på 30 år, men jag ska ge mig ut och ta lite bilder mot slutet av månaden när jag har mer tid till övers. // Peter
 

Tickolas

Aktiv medlem
Jag har en vanlig Contaflex från slutet av 50-talet, inte en Super alltså, ska det vara spegelreflex på den också? För när jag gör enligt beskrivningen här ovan ser jag ingen som helst förändring. Jag har inte använt kameran på 30 år, men jag ska ge mig ut och ta lite bilder mot slutet av månaden när jag har mer tid till övers. // Peter
Hm. Om den funkar som min kommer det bara att gå att kolla genom sökaren när du spänt fjädern och rullat fram filmen. Sen blir det svart när du trycker på avtryckaren.

Kan för övrigt meddela att jag fått min första rulle framkallad. Nån som är sugen på att se resultatet? =)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Aha, ok. Var inne på LP-Foto i fredags och kollade upp fläckarna. Såvitt de kunde se var det antagligen fråga om att den legat dåligt till och att något UV-filter hade blivit skadat. Återstår att se om det påverkar bilderna. Om inte annat är ett "nytt" objektiv sorgligt billigt från tyska ebay ^^
UV-filter? Det finns inget UV-filter inne i ett Tessar. Sitter fläckarna på frontlinsens utsida, eller är på på en av de inre ytorna? I så fall får man ta isär objektivet och försöka rengöra det.

Ibland kan det vara olja som hamnat på en av de inre linsytorna som sedan dragit åt sig smutspartiklar.
 

Tickolas

Aktiv medlem
UV-filter? Det finns inget UV-filter inne i ett Tessar. Sitter fläckarna på frontlinsens utsida, eller är på på en av de inre ytorna? I så fall får man ta isär objektivet och försöka rengöra det.

Ibland kan det vara olja som hamnat på en av de inre linsytorna som sedan dragit åt sig smutspartiklar.
Sitter på frontlinsens utsida. Med UV-filter menade jag (antagligen) att det var någon ytbeläggning som skadats.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Sitter på frontlinsens utsida. Med UV-filter menade jag (antagligen) att det var någon ytbeläggning som skadats.
Ah, antireflexbehandlingen. Men skador på en brukar inte ge opaka (?) fläckar. Du skulle kunna försöka att få bort dem med tops och kemiskt ren bensin. Separation är det inte, eftersom de två främre linserna är separata linselement.
 

Tickolas

Aktiv medlem
Ah, antireflexbehandlingen. Men skador på en brukar inte ge opaka (?) fläckar. Du skulle kunna försöka att få bort dem med tops och kemiskt ren bensin. Separation är det inte, eftersom de två främre linserna är separata linselement.
Ah, de är inte opaka. Snarare som att det finns fläckar där antireflexbehandlingen saknats/har skrapats bort. Misstänker att det inte är mycket att göra (?)
 
ANNONS