Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon Contessa, vilken kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag gillar utseendet på Nikon F, men jag fotograferade ett tag nästan dagligen med en motorförsedd dylik, och det är nog den mest oergonomiska kamera jag använt ;)

Ergonomi var inte så prioriterat på den tiden - inte heller på Contessan (för att återgå lite till ämnet) ...
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Apropå Contessan så fungerar ju inte ljusmätaren i min. Det antyddes i inlägg #26 att det går att reparera ljusmätaren. Nån som vet hur man gör?

(Jag missade en Contessa med fungerande ljusmätare på Tradera häromdagen. Den gick för ett par hundra kronor ...)
 

beetle

Aktiv medlem
Jag gillar utseendet på Nikon F, men jag fotograferade ett tag nästan dagligen med en motorförsedd dylik, och det är nog den mest oergonomiska kamera jag använt ;)

Ergonomi var inte så prioriterat på den tiden - inte heller på Contessana (för att återgå lite till ämnet) ...
Motorn är nog inte så ergonomisk till F, men utan är den väldigt funktionell - har precis kört två filmer i två olika F och det funkade förträffligt! Inte mig emot om denna tråd handlar om Contessa, lite Retina och nu lite Nikon F - alla tre är favoriter för mig :)
 

beetle

Aktiv medlem
Apropå Contessan så fungerar ju inte ljusmätaren i min. Det antyddes i inlägg #26 att det går att reparera ljusmätaren. Nån som vet hur man gör?

(Jag missade en Contessa med fungerande ljusmätare på Tradera häromdagen. Den gick för ett par hundra kronor ...)
Jag tänkte buda på den också men besinnade mig - har ju en fungerande redan, men det var nära att samlarivern tog över :)
 

PMD

Aktiv medlem
Motorn är nog inte så ergonomisk till F, men utan är den väldigt funktionell - har precis kört två filmer i två olika F och det funkade förträffligt! Inte mig emot om denna tråd handlar om Contessa, lite Retina och nu lite Nikon F - alla tre är favoriter för mig :)
Jodå, Nikon F är helt OK som brukskamera. It's not just a pretty face! :)

Jag är dock lite tveksam till placeringen av avtryckarknappen. Den sitter lite väl långt bak. Ett arv efter Nikons mätsökarkameror, antar jag (fast jag tvivlar på att placeringen var mer ergonomisk bara för att dessa kameror saknade spegel :).
 

beetle

Aktiv medlem
Jodå, Nikon F är helt OK som brukskamera. It's not just a pretty face! :)

Jag är dock lite tveksam till placeringen av avtryckarknappen. Den sitter lite väl långt bak. Ett arv efter Nikons mätsökarkameror, antar jag (fast jag tvivlar på att placeringen var mer ergonomisk bara för att dessa kameror saknade spegel :).
Läget av avtryckarknappen har jag nog inte reflekterat över men däremot vill jag gärna ha en vad det nu heter?? - en soft release shutter!
 

PMD

Aktiv medlem
Tack, Werner! Jag ska se om det verkar lätt att komma åt att serva cellen.
Annars kanske jag överlåter jobbet till dig. :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Eller så köper man en handhållen ljusmätare. :)

Selencellen på min Rolleiflex 3,5F fungerar fint och mäter rätt, men jag använder ändå en Gossen ljusmätare med ett gråkort som jag skurit till för att passa i jackfickan.
 
ANNONS