Annons

Teleconverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjo93

Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har testat en teleconverter till ett macro-objektiv och om en telekonverter skulle kunna funka till mitt Tamron macro 60mm f/2.0

Mvh
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det går att använda telekonverter med ett makroobjektiv för att få större förstoring eller längre brännvidd (det förstnämnda kommer av det andra). Men Canons kan du med största sannolikhet inte använda eftersom de har linser som sticker in i objektivet. Sigma och Kenko har också telekonvertrar.

För större förstoring kan du också använda en mellanring. Det är ett billigare sätt och fungerar ofta bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har testat en teleconverter till ett macro-objektiv och om en telekonverter skulle kunna funka till mitt Tamron macro 60mm f/2.0

Mvh
Hej!

Ja, jag har ibland använt en Kenko 1.4X Teleplus Pro 300 till mitt 90mm Tamron makro för att komma längre ifrån motiven för att inte skrämma dem. Gäller främst insekter för min del. Det funkar fint. Det man kan tänka på är att en del förlängare som ju har en inbyggd lins inte funkar ihop med en del objektiv som har delar utstickande utanför bajonettens plan. De kan ta i teleförlängaren och göra det omöjligt att skruva på den. Ser man inte upp kan man om man är klantig göra åverkan på förlängare eller objektiv även om det inte borde vara några större problem om man är lite varsam första gången.

Ska man köpa en förlängare så är det väl bra om man kan testa i affär med de objektiv man vill använda. Det kan ju vara värt några spänn extra istället för att köpa något på nätet som inte funkar i värsta fall.
 

staika

Aktiv medlem
Visst kan du använda en teleconverter tillsammans med ditt macroobjektiv.
Var bara uppmärksam vad som tidigare sagts om vilken kombination som passar din kamera.
Själv använder jag ofta mitt Sigmaobjektiv tillsammans med converter.
Fungerar bra och inget fel på skärpan heller som du kan se på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/334540/3028842.htm
Hade tidigare Tamron 90mm macro + Tamrons converter och det fungerade bra trots slö autofokus.

Christer
 
ANNONS