Annons

Val av Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Vilket Macro skulle ni välja? Vad ser ni för för och nackdelar mellan dem? Kvalite?

TAMRON AF SP 90/2,8 DI VC USD MACRO 1:1
K SMC Pentax-M Macro 100mm 4,0
SMC PENTAX FA 1:2.8 100MM MACRO PK

Tamron är väll digitalt. SMC Pentax FA är väll inte digital misstänker jag? Vad bör man ha som maxpris om man köper?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gå in på Cyberphotos hemsida
Välj objektiv och kamerasystem.
klicka i macro
Nu ser du alla macroobjektiv du kan köpa för det märket.

Det som är bra med macro är att det inte finns några dåliga macroobjektiv.
Du väljer brännvidd för det ANVÄNDNINGSOMRÅDE du skall ha det till.
Sen finns det lite zoomar med "nödmacro".

Sen finns speciallösningar med:
"Förstoringsfilter"
mellanringar
bälg
utrustning för stackning.

Det finns massor av trådar att läsa om ämnet på FS.
 

retroflex

Aktiv medlem
Har ingen egen erfarenhet, men den största skillnaden mellan de tre är väl att Pentax-M inte har autofokus och bara har avbildningsskala 1:2. De två andra har alltså autofokus och 1:1.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Det finns inga dåliga macro-objektiv. Men det finns sämre objektiv för macro! T.ex. superzoomar med "macro" beteckning.
Köp ett riktigt macro, avbildningsskala 2:1 till 1:1. Alla 3 du skriver om funkar bra. Tamronet och Pentax FA funkar alldeles utmärkt på Pentax digitala systemkameror. Pentax K och M objektiv funkar också bra, men du måste ställa bländaren på objektivet, inte via kameran, och dom har inte autofokus.
DFA och DA är nyare Pentax objektiv optimerade för digital sensor. Men de äldre objektiven (FA, F, A, M och K) funkar oftast lika bra på digitalt.
Runt 100 mm brännvidd funkar bra för skygga insekter, växter m.m. funkar med kortare brännvidder.
Kolla bilder tagna med resp. objektiv på nätet.
 

Ivar T

Aktiv medlem
Har själv tamron 90/2.8 macro VC, men med nikon fattning. Rekomenderas starkt! bra autofokus, men oxå väldigt smidigt att fokusera manuellt med, vilket är viktigt för macro. Bra objektiv till porträtt oxå!
 

fringie

Aktiv medlem
Eftersträvar man 1:1 eller vad är att föredra? Det jag tänkt använda det till initialt är att fotografera av dia. Sedan vill jag gärna testa på insektsfoto men kommer även testa det till porträtt. Pentax M var borta där jag hade hittat det. Finns ett Elicar v-hq 90mm macro men det märket har jag aldrig hört talas om.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Köpte Tamron 90 just för att fota av dia och gamla bilder. Funkar mycket bra, även som vanligt macro. Jag brukar använda det med försättslins för att fota småsaker o insekter.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har provat Tamron 90 utan VC, Tamron 60 och Sigma 105. Bäst kontrast har jag fått med Tamron 90.
Alla (riktiga) makrogluggar är bra på skärpa men alla är inte bra på allt. Skärpan är bara en del av kvalitén.
 

siamthai

Aktiv medlem
Har haft ett SMC PENTAX FA 1:2.8 100MM MACRO och det är ett bra objektiv. Nackdelen är att det är enormt tungt för att vara ett 100mm objektiv. Har nu istället ett Sigma 180mm macro samt ett Pentax FA 50mm macro. Bägge dessa är väldigt bra men har sina nackdelar. Sigma 180mm kräver nästan att man användet ett stativ och med FA 50mm blir närgränsen kort. Men som någon skrev tidigare är nog i det närmaste samtliga "äkta" makroobjektiv bra.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Eftersträvar man 1:1 eller vad är att föredra? Det jag tänkt använda det till initialt är att fotografera av dia. Sedan vill jag gärna testa på insektsfoto men kommer även testa det till porträtt. Pentax M var borta där jag hade hittat det. Finns ett Elicar v-hq 90mm macro men det märket har jag aldrig hört talas om.
Elicar, ett av de finaste macrona som tillverkats någonsin! Bättre macro bildkvalitet får du leta länge efter. Jag har ett, köpte det för 1500 kr. Manuellt fokus. Byggt som en stridsvagn. Köp om priset och skicket är ok!
VHQ står för Very High Quality, och det stämmer!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har Tamron 90 Di och Pentax DFA 100 WR. Tamron är bra och har fokusbegränsare, för Pentax är det Di utan VC som gäller, funkar bra utan motljusskydd pga att frontlinsen ligger en bit in men den ger disiga bilder i motljus. Tamronen ligger på 405gr.
FA 100 finns ju bara begagnad, själv var jag på gång att köpa den, men nya DFA 100 WR lockade med vädertätning... FA 100 ligger på 600gr och har fokusbegränsare vs DFA 100 WR på 340gr utan fokusbegränsare, FA 100 är mer bygg som en tanks.
För att fota av Dia bör 1:2 räcka, men då funkar det inte att göra delförstoringar.
 
ANNONS