Annons

Meyer-Optik Orestor, men vilken fattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Provfotat

Var ute i gråvädret idag och testade lite med nyförvärvet.

Har lagt in bästa provbilden i Bildkritik, en gräsandhona vid strandkanten, titel Meyer Optik 135mm 2.8 "Bokeh Monster".

Tog ett tag att börja komma underfund med objektivet. Men det blir värt besväret att försöka hitta ett permanent kamerafäste istället för den hoptejpade mockup jag använde!

Det passar nog bäst för porträtt och liknande med ett huvudmotiv och sen snygg oskärpa. Den är faktiskt snygg.
 

Måns H

Aktiv medlem
Har nu komplett Orestor och defekt Orestegor

Nu har jag skaffat det fäste som behövdes till den 135mm Orestor jag köpte på Myrorna utan fäste. Hittade ett defekt Orestegor 200 mm på Tradera och fästet passade perfekt.

Så nu har jag en Orestor 135 mm med fäste och en Orestegor 200 mm utan fäste och med trasig bländare men i övrigt riktigt fin. Ska kanske försöka pilla ihop bländaren. Fästet räcker ju till en lins i taget.

Tack alla hjälpsamma och jag återkommer efter provfoton!
 

Måns H

Aktiv medlem
Orestegor 200mm reparerat

Hej igen!

Många trevliga tips här på tråden! Jag köpte alltså ett Orestegor 200mm "defekt", med trasig bländare, för att plundras på fästet och använda det till Orestor 135 mm.

Nu har jag pillat ihop bländaren! Det var inte helt lätt. Lamellerna hade hamnat lite i otakt och som expertisen här på tråden skrev så var sista lamellen värst. Hög östtysk kvalité att dom tål behandlingen. Sen gjorde jag rent lamellerna (på plats) och passade på att göra rent även linserna då allting ändå var isärskruvat.

Så nu har jag ett 200mm Orestegor i väldigt trevligt skick medan 135mm Orestorn går för trögt i bländaren för att vara kul att plåta med. Nästa projekt blir att ta i sär det också och göra rent.
 

Måns H

Aktiv medlem
Orestegor 200mm reparerat
Jag har gjort i ordning M42-fästet. Det är så smalt (liten diameter) baktill att det bara hänger i adaptern om man använder det på en Pentax med K-bajonett. Jag breddade (ökade diametern) med epoxyplast. Efter det och lite annat fix har 135mmm-optiken blivit riktigt bra, med en egen lite kall färgåtergivning, lite speciell.
 
ANNONS