Annons

Macro vs Tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Illumus

Medlem
Hejsan!

En fråga från en helt novis inom objektiv. Jag sitter i funderingarna att utöka med ett objektiv för tele syfte men är samtidigt intresserad av att fotografera i macro världen.

Nyligen kom ju det ett nytt tillskott från Zeiss, Batis 85/1,8 men tidigare finns ju macro Sony FE 90/2,8. så min fundering är helt enkelt.

Är ett Macro objektiv helt värdelöst i Tele sammanhang ? och tvärt om ?

Jag kikar på dessa två Sony FE 90/2,8 G OSS Macro och Zeiss Batis 85/1,8.
Båda har ju autofokus och stabilisering.

MVH

Michael
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För det första så finns det inga dåliga macroobjektiv att köpa.
De är skarpa och av bra kvalité både optiskt o mekaniskt. O fungerar precis som ett vanligt obektiv men tillåter dig en bättre närgräns.

För det andra så väljer man macroobjektiv efter den motivtyp man skall fotografera.
Lite grovt:
Blommor o närbilder så passar vidvinkligare
porträtt normal till tele
insekter som man vill ha ett långt arbetsavstånd till, tele

Sen finns bälg oxå men då är det lite speciellt.
Själv fotar jag aldrig macro. It aint my cup of tea.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Makroobjektiv brukar fokusera långsamt, annars är de helt ok som "vanliga" objektiv. Jag har inget själv men har hört att vissa långa makroobjektiv kan ha svårare att låsa skärpan, tänker då främst på Tamron 180.
 

Illumus

Medlem
Sonys nya 90 mm macro verkar vara ett utmärkt objektiv, den välkände (främst för sina foton av fåglar med diverse långa teleobjektiv) Gustav/ijsvogel på Dyxum har delat med sig av sina första intryck av det objektivet i den här tråden:
http://www.dyxum.com/dforum/my-first-pictures-fe-90mm-macro-28-oss_topic112115_page1.html

På en fråga om autofokusens snabbhet svarar han "the focus-speed is really fast".
Tja den kvalitén duger ju för mig alla gånger och är AF "really fast" så duger det med :)

För står då inte riktigt iden att komma med en 85mm "tele", nu så är ju Zeiss ljusstarkare förstås och de kände säkert inte till varandras avsikter, annars hade det kanske blivit annorlunda.

Jag hade ju personligen hellre sett ett 135 eller 200mm med AF och stabilisering med E-fattning.

Min farhåga var att de objektiv benämnda "macro" inte riktigt lämpade sig i "tele" sammanhang, men den farhågan tycks ju vara obefogad.

Tackar för detta klarläggande!
 

afe

Aktiv medlem
Det går att begränsa fokusområdet på Sonys kommande 90 mm, och då uppstår inga problem med hastigheten (åtminstone inte när jag provade det).
 

Illumus

Medlem
Skulle tro att Sony objektivet kommer att göra få besvikna med avseendet på bildkvalitet men där den som inte vill ha kortare närgräns så kommer nog Zeiss Batis 85/1,8 att vara stråt vassare då jag misstänker att Zeiss coating av linserna kommer att göra sig märkbar plus att det är ljus starkare.

Men det återstår att se :)
 
ANNONS