Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, den har inte en mätsökare (åtminstone vad som normalt kallas för mätsökare).

En mätsökare är en sökare med inbyggd avståndsmätare. Oftast en avståndsmätare av typen parallaxsökare.
Helt rätt - tack för korrigering!

Men det jag menade var att den optiska sökaren på X-Pro2 har separat strålgång. Alltså ingen spegel i strålgången för att få sökarbild genom objektivet. Eller har jag fel om det också?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är riktigt. Den optiska sökaren är vad som brukar kallas en genomsiktssökare (vilken en mätsökare också är, men med extra grädde på).

Jag tror att den optiska sökare på X-ProN-kamerorna kan spegla in en del exponerings- och AF-information, men med den elektroniska sökaren har förstås konstruktören möjlighet att bygga in visning av lite vad som helst.

X-Pro2 är förvisso spegelfri när det gäller sökar{en,na}, men det är väl knappast en speciellt beskrivande egenskap. :)
 

iSolen.se

Guest
Problemet med ordet spegellös för vissa typer av kameror är ju att de istället för spegel, prisma och mattskiva har andra teknisk detaljer som tillsammans fyller motsvarande funktion.
Det är inte så att de bara är utan den tekniska detaljen.
De gamla lådkamerorna som hade mattskiva på glasplåtens plats.
Mätsökarkameror som har egen optik till sökaren.
Kameror med elektronisk display.
Kameror med elektronisk (titthåls-)sökare.
”Sportsökaren” på en gammal Rolleiflex som är en genomsiktssökare med ram utan optik.
Osv

Sockerfri är lite samma lika. Ofta är sockret ersatt av någon kemikalie för att åstadkomma rätt smak.
Laktosfri mjölk däremot är verkligen befriad från laktos utan att ersätta det med något annat.
Ser inget i ditt inlägg som motiverar användningen av -fri istället för spegellös.
 

iSolen.se

Guest
...
Sockerfri är lite samma lika. Ofta är sockret ersatt av någon kemikalie för att åstadkomma rätt smak.
Typ:

Spegeln är ersatt av en EVF. Rätt bra på många sätt men ändå inte. Spegelfri är ett svagt ord som implicerar befriad från.

Laktosfri mjölk däremot är verkligen befriad från laktos utan att ersätta det med något annat.
Som spegellös. Den är gjord för att inte ha spegel, den klarar sig själv. Spegellös. Starkt ord.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej, den har inte en mätsökare (åtminstone vad som normalt kallas för mätsökare).

En mätsökare är en sökare med inbyggd avståndsmätare. Oftast en avståndsmätare av typen parallaxsökare.

Kollade på wikpedia enligt ovan, och ungefär så ställde jag fokus med en Konica FS1, jag hade en typ av dubbelbild, lätt med en lycktstolpe, gren eller dyligt så vred man till en korrekt bild, man kunde så klart upptäcka att man fick skärpa, men det underlätta med hjälp av linjer av något slag.
 

PMD

Aktiv medlem
Kollade på wikpedia enligt ovan, och ungefär så ställde jag fokus med en Konica FS1, jag hade en typ av dubbelbild, lätt med en lycktstolpe, gren eller dyligt så vred man till en korrekt bild, man kunde så klart upptäcka att man fick skärpa, men det underlätta med hjälp av linjer av något slag.
Snittbild, som du förmodligen hade i Konican om det såg ut ungefär så här, är inte samma sak som dubbelbilden man får i en mätsökare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om ”spegellös” ska vara beteckningen på spegelreflexkameror utan spegel så blir det väldigt dumt.

Att trådlösa nät betecknar nät utan tråd är inte alls lika dumt. Om däremot trådlösa nät betecknade trådade nät utan tråd - ja då vore det precis lika dumt.
Men egentligen borde väl trådlösa nät kallas radionät.
 

PMD

Aktiv medlem
Min Zeiss Ikon Contessa har mätsökare.
Dubbelbilden speglas in. Japp den har spegel, men inte i objektivets strålgång. Ovanför objektivet sitter en linskonstruktion som påverkas av fokusrattens läge, och som sedan syns i sökaren.
Det som vrider sig i mätsökarmekanismen när man vrider på objektivets avståndsring brukar vara en spegel eller ett försilvrat prisma (som då fungerar som spegel).

Det är ungefär så fasdetekterande AF fungerar också, men utan speglar som vrider sig.
 

iSolen.se

Guest
Om ”spegellös” ska vara beteckningen på spegelreflexkameror utan spegel så blir det väldigt dumt.

Att trådlösa nät betecknar nät utan tråd är inte alls lika dumt. Om däremot trådlösa nät betecknade trådade nät utan tråd - ja då vore det precis lika dumt.
Men egentligen borde väl trådlösa nät kallas radionät.
I begynnelsen sa vi inte trådlöst på svenska.

Spegellös fungerar utmärkt för att särskilja liknande kameror åt. Vi använder ord som systemkamera, cropsensor, fullformat, digital sammanhangsberoende varje dag. Om det är problem är det ofta pga att sammanhanget är otydligt.

När man säger EVF, inkluderar man analoga videosökare och APS-C?
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle man inte inkludera APS-C? (Jag antar att det är stillbildskameror med APS-C-sensorer som avses). Det fanns APS-C-kameror med EVF ganska långt innan det fanns småbildskameror eller mellanformatskameror med EVF:
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det som vrider sig i mätsökarmekanismen när man vrider på objektivets avståndsring brukar vara en spegel eller ett försilvrat prisma (som då fungerar som spegel).

Det är ungefär så fasdetekterande AF fungerar också, men utan speglar som vrider sig.
Det som vrider sig på min Contessa kallas tydligen Contra Rotating Prisms
https://goo.gl/images/CG5vcE
De är genomskinliga men riktar väl bilden lite olika beroende på inställt avstånd.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] cropsensor, fullformat, [...]
Ja, särskilt cropsensor har ju inte bidragit ett dugg till förvirring blan konsumenterna. :)

Ursprunget är enkelt att förklara. När man introducerade digitala systemkameror inom samma system som småbildskamerorna var sensortekniken så dyr att man valde att stoppa in en mindre sensor.
Detta gav en beskärning relativt småbildsformatet folk var vana vid.

Men när man sedan introducerade småbildsformatet under termen fullformat så gick man väl vilse. Man hade ju bara äntligen kommit tillbaka till det format som systemen var gjorda för. Man hade inte behövt någon ny term.

Det borde möjligen heta crop-less sensor. På svenska beskärningsfri sensor. För det är ju en sensor utan beskärning.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Inte heller helt korrekt att kalla ens en spegellös för digital, då kärnkomponenten i form av sensorn (precis som hos en DSLR) är i högsta grad analog till en stor del (sitter dock DAC på samma kretskort som först senare i signalkedjan omvandlar de analoga signalera till digitala bitar).
Ovanstående var ett svar på ett inlägg från mig.
Jag är absolut ingen tekniker, eller språkvetare, eller ens hutvetare.
Men, visst är det väl sensortekniken som gett upphov till beteckningen digitalkamera.
Eller?
Vad är annars gemensamt för det som kallas digitalkameror?

Nedanstående är bara spekulationer från en okunnig.
Man kan kanske betrakta det infallande ljuset som analogt, eftersom det inte är en massa ettor och nollor.
Sensorn omvandlar detta till en analog elektrisk signal som sedan görs till digital. Ibland på själva sensorplattan.
Finns det teknik att göra detta utan ett analogt mellanled?

Som jag tidigare skrivit, så är väl dagens kameror som vi kallar för digitala, en blandning av digital och analog teknologi. T.ex. har DSLR-kameror analog sökare.
Sk spegellösa/spegelfria är mer digitala, men inte fullt ut, eftersom det väl oftast finns en mekanisk slutare (numera "också" på vissa modeller).
Ifall, eller rättare sagt när, det enbart kommer att finnas "digitala slutare"/"digital bildavläsning", kan man då säga att omvandlingen från analog till digital gått hela vägen?
Eller, finns det mer som kan digitaliseras/elektroniseras?

Enligt mitt synsätt är alltså dagens digitala kameror ännu inte fullt ut digitala.
Hybrider, utvecklingssteg, blandteknologiska övergångsprodukter.

Ordet spegellöst tycker jag inte om, även beroende på att ordet "lös" har dubbel innebörd. Både "utan" och "ej fastsittande". För mig som har en spegelfast kamera blir detta relevant.
Dessutom.
Att definiera en produkt efter något som saknas är inte bra.
Dessutom.
Om vi utgår från en traditionell DSLR-kamera och tar bort spegeln, så blir det en kamera med bristfällig sökare och dålig autofokus. Teknikskiftet innebär mer än att något tagits bort.
Här i tråden har ibland lite luddigt skrivits att spegeln ersatts med en EVF-sökare.
Att placera en sökare där torde vara oergonomiskt.
Dessutom, det finns tekniska nollor som inte fattat att med spegellös avses bara systemkameror. I alla fall en sådan nolla. Jag. Men tack vare "tråden" har jag fattat.
Nej, fram för ett helt nytt ord.
Kruxet är att vi inte hittat något jättebra än.
Kanske kan vi säga "Fullt/helt digitaliserad systemkamera" när teknikskiftet är helt genomfört? (eller något liknande)
 
ANNONS