Annons

Råd till kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

rakupic

Medlem
Hej,

Jag är en nybörjare som precis har fått intresse av fotografi och vill därmed köpa en ny kamera. Har kollat på jättemånga reviews på såväl youtube och andra forum men kommer ej fram till något. Var till en början inne på Sony a5100 men gick snabbt upp mot modeller inom fujifilm serien.

De modeller som jag har kollat på är och som jag är intresserad av:

1. Fujifilm x-t20
2. Canon EOS m50
3. Sony A6000

Jag är mest intresserad av x-t20 men den är även rätt så dyr, den kostar 10k med 18-55 objektiv och finns för 8k med antingen 16-50 eller 15-45 objektiv. Ska man gå på 18-55 eller spelar det så stor roll?

Absolut maxpris är 10k. Mina användningsområden är för det mesta fotografi, kan vara på natur, familj, till instagram osv men vill ha toppkvalité på bilderna jag tar som skiljer sig betydligt mer än bilder man tar på telefonen. Vill helst ha en rätt så kompakt kamera, därav mina val av mirrorless modeller men om ni har bra förslag på DSLR så är jag öppen för de med.
Om ni har andra tips eller förslag kom gärna med de för jag får huvudvärk av alla reviews jag kollat på.

Tack på förhand :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hej!

Ser att du är ny medlem här. Du kanske har missat att man uppger sitt riktiga namn när man registrerar sig här. På det sättet sorterar man bort en hel del trams och troll.

Så om du presenterar dig för oss andra kommer du säkert att få en massa kloka och vänliga råd.
 

rakupic

Medlem
Hej!

Ser att du är ny medlem här. Du kanske har missat att man uppger sitt riktiga namn när man registrerar sig här. På det sättet sorterar man bort en hel del trams och troll.

Så om du presenterar dig för oss andra kommer du säkert att få en massa kloka och vänliga råd.
Oj, my bad.

Armin här, och jag är som sagt en nybörjare som vill börja fota lite på fritiden som en extra hobby. Har budget max 10k. Är väldigt aktiv på fritiden, så är mycket ute både i naturen och storstäder så gärna en kamera med bra och skarpa bilder. Video är ett stort plus, men lägger främst energi på foto.
 

ErlandH

Aktiv medlem
X-T20 och 18-55 är ett väldigt trevligt paket. Om man kan tänka sig att köpa begagnat och kan nöja sig med den utmärkta och extremt prisvärda 16-50 borde det gå att komma undan med 5000 kr. Eller om man har tålamod, vänta tills någon handlare säljer ut X-T20, som ju redan fått en efterträdare.

Kolla på annonserna här på FS, tror jag såg en X-T20 där nyligen.
 

larsborg

Aktiv medlem
Hej!

Ser att du är ny medlem här. Du kanske har missat att man uppger sitt riktiga namn när man registrerar sig här. På det sättet sorterar man bort en hel del trams och troll.

Så om du presenterar dig för oss andra kommer du säkert att få en massa kloka och vänliga råd.
Håller med dig!
Vi har haft många "tester", under åren, där de eventuellt bluffar hela tiden, har använt sin pappas kamera, typ Leica eller Canon, lägger till ett välkänt modellnamn.
Har tagit utmärkta bilder, men vet inget om kamera teknik, ren tur alltså ….
Svaren strömmar in, "Råd till kameraköp"", - olika kameror, kryddat med massor av facktermer som, RAW, JPG, dynamiskt omfång, kolla på DxOMark, …. osv.
Den seriösa trådskaparen fattar ingenting, bluffaren har hela tiden roligt ….
Plötsligt hoppar trådskaparen av.
Inte konstigt alls!
 

rakupic

Medlem
X-T20 och 18-55 är ett väldigt trevligt paket. Om man kan tänka sig att köpa begagnat och kan nöja sig med den utmärkta och extremt prisvärda 16-50 borde det gå att komma undan med 5000 kr. Eller om man har tålamod, vänta tills någon handlare säljer ut X-T20, som ju redan fått en efterträdare.

Kolla på annonserna här på FS, tror jag såg en X-T20 där nyligen.
Tack igen för svaret,

Jag har kollat på begagnade och har hittat. Vad är det man ska kolla efter när man köper begnagnade kameror? Aldrig gjort det och är lite nojjig.

Verkar ändå blir x-t20 med möjligtvis 18-55mm linsen.
När det gäller minneskort, vilken storlek är rimligt o köpa i början? För de går även upp i pris rätt så snabbt.

Är x-t100 är en värdig motståndare? Kostar hälften så mycket som x-t20.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Storlek på minneskort är beroende av hur ofta du kommer åt att tanka ur.

Jag har två stycken 32 GB kort i min kamera. En vanlig lördag smäller jag iväg runt 400 bilder. De ligger och skramlar i ena hörnet av första kortet.

Ibland är vi på cup. Flera matcher samma dag. Kanske flera lag som jag följer. Då kan det bli fullt på första kortet och även börja knapra lite på det andra.
 

Ventures

Aktiv medlem
När det gäller minneskort, vilken storlek är rimligt o köpa i början? För de går även upp i pris rätt så snabbt.
16 gb kommer man långt med, även i en 36 mp-kamera.
Är man på resa är det bra med ett par extrakort.

Vad gäller begagnat så köp av säljare som är trovärdiga. T.ex yrkesverksamma fotografer som går att hitta om man googlar. Där får man också en bild av vad kameran kan ha varit med om (krigskorrespondent, studiofotograf osv.). Det finns förstås seriösa privatpersoner också. De flesta.
Om du inte vill ta några risker - handla i butik. Det kostar oftast betydligt mer.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Tror inte man kommer långt på 16 GB om man fotograferar JPEG + RAW, det blir många bilder som skall sorteras, vilket man kanske gör först hemma vid datorn. Gäller i alla fall för mig när jag skall fotografera fåglar, är det blommor och trädgård etc så räcker minnet länge....

64 GB kostar inte skjortan nu för tiden, reas då och då. Viktigt att välja en tillverkare känd för hög kvalité.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tror inte man kommer långt på 16 GB om man fotograferar JPEG + RAW, det blir många bilder som skall sorteras, vilket man kanske gör först hemma vid datorn. Gäller i alla fall för mig när jag skall fotografera fåglar, är det blommor och trädgård etc så räcker minnet länge....

64 GB kostar inte skjortan nu för tiden, reas då och då. Viktigt att välja en tillverkare känd för hög kvalité.
Ja, 16GB är nog i minsta laget, man kan förstås skaffa flera 16GB kort och byta när det behövs om det skulle ge bättre prisbild. En annan faktor att tänka på är extra batterier, spegellösa drar mycket ström. Ett batteri räcker bara till ett par hundra bilder om man kör i boost mode, så det är ingen orimlighet att förbruka mer än ett batteri per dag om det finns mycket intressant att fotografera och har man inte ström till kameran hjälper det inte att man har en massa tomma minneskort.
 

rakupic

Medlem
Tack för alla värdefulla svar allihopa.

Jag tror jag har bestämt mig för en X-T20 med 18-55 mm lins.

Gällande SD-korten hade ni väldigt bra poäng men jag tror jag går på en minst 32gb, alternativt 64gb ifall man skall börja filma.

Nu är frågan om man ska köpa nytt för 10k eller leta begagnad och köpa kamerahus + lins seperat...
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en nybörjare som precis har fått intresse av fotografi och vill därmed köpa en ny kamera. Har kollat på jättemånga reviews på såväl youtube och andra forum men kommer ej fram till något. Var till en början inne på Sony a5100 men gick snabbt upp mot modeller inom fujifilm serien.

De modeller som jag har kollat på är och som jag är intresserad av:

1. Fujifilm x-t20
2. Canon EOS m50
3. Sony A6000

Jag är mest intresserad av x-t20 men den är även rätt så dyr, den kostar 10k med 18-55 objektiv och finns för 8k med antingen 16-50 eller 15-45 objektiv. Ska man gå på 18-55 eller spelar det så stor roll?

Absolut maxpris är 10k. Mina användningsområden är för det mesta fotografi, kan vara på natur, familj, till instagram osv men vill ha toppkvalité på bilderna jag tar som skiljer sig betydligt mer än bilder man tar på telefonen. Vill helst ha en rätt så kompakt kamera, därav mina val av mirrorless modeller men om ni har bra förslag på DSLR så är jag öppen för de med.
Om ni har andra tips eller förslag kom gärna med de för jag får huvudvärk av alla reviews jag kollat på.

Tack på förhand :)


Eftersom du är en nybörjar fotograf så skulle jag rekomendera Canons dslrs. De är riktigt bekväma och enkla att använda.
Kolla på en Canon eos 77d, den kostar runt 8 tusen kr. Sen får du extra pengar ( 2 tusen om du hade en 10k budget ) till extra objektiv!
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Tack för alla värdefulla svar allihopa.

Jag tror jag har bestämt mig för en X-T20 med 18-55 mm lins.

Gällande SD-korten hade ni väldigt bra poäng men jag tror jag går på en minst 32gb, alternativt 64gb ifall man skall börja filma.

Nu är frågan om man ska köpa nytt för 10k eller leta begagnad och köpa kamerahus + lins seperat...
Fuji är bra och dyra grejer. Problemet som kan uppstå längre fram är att framtida objektiv kommer kosta en hel del. Jag bytte själv till Fuji (X-T2 + 18-55) för två veckor sedan, med tanken att jag klarar mig ett bra tag med kit-optiken. Jag har helt enkelt inte råd att
komplettera, men som sagt, det räknade jag ju med innan köpet.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en nybörjare som precis har fått intresse av fotografi och vill därmed köpa en ny kamera. Har kollat på jättemånga reviews på såväl youtube och andra forum men kommer ej fram till något. Var till en början inne på Sony a5100 men gick snabbt upp mot modeller inom fujifilm serien.

De modeller som jag har kollat på är och som jag är intresserad av:

1. Fujifilm x-t20
2. Canon EOS m50
3. Sony A6000

Jag är mest intresserad av x-t20 men den är även rätt så dyr, den kostar 10k med 18-55 objektiv och finns för 8k med antingen 16-50 eller 15-45 objektiv. Ska man gå på 18-55 eller spelar det så stor roll?

Absolut maxpris är 10k. Mina användningsområden är för det mesta fotografi, kan vara på natur, familj, till instagram osv men vill ha toppkvalité på bilderna jag tar som skiljer sig betydligt mer än bilder man tar på telefonen. Vill helst ha en rätt så kompakt kamera, därav mina val av mirrorless modeller men om ni har bra förslag på DSLR så är jag öppen för de med.
Om ni har andra tips eller förslag kom gärna med de för jag får huvudvärk av alla reviews jag kollat på.

Tack på förhand :)
När det gäller bildkvalité så spelar inte kameran så stor roll då det mesta av den ligger i objektivet. Det som främst skiljer kameror/sensorer bildmässigt är brus och dynamiskt omfång. Kamera bör man mer välja efter saker som ergonomi, autofokus osv. Bland det viktigaste är att ha en kamera man trivs med.

Det absolut viktigaste för att ta bra bilder är dock att lära sig använda det man har. Man kan ha bästa kameran och bästa objektiven, men bilderna blir inte bättre för det om man inte har kunskapen att använda utrustningen.

Jag kör själv Fuji och absolut älskar dem. Deras prylar är väldigt intuitiva och roliga att använda och flera av deras objektiv är helt fantastiska. Jag har inte testat några av objektiven du nämner, men skulle tro att 18-55mm-objektivet är lite bättre än de andra två. Både bättre bildkvalité och bättre byggkvalité(metall).
 

rakupic

Medlem
Tack för all hjälp. Det blev en ny x-t20 med 18-55 mm linsen. Älskar den hittills och ser fram emot att använda den ute :)
 
ANNONS