Annons

100 ASA svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag kommer väl starta märkeskrig nu, men jag är på jakt efter en svartvit film lämplig för porträtt, runt 100 ASA. Är inte riktigt nöjd med T-max. Det lutar år Delta 100 eller möjligen FP4+. Använder någon AGFA APX 100? Den ligger bra i pris, har jag sett. Tacksam för tips.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag testade Fuji's svartvita, neopan eller nåt sånt heter den. Jag tyckte den var bra. Annars får du väl satsa på en delta 100. Den är faktiskt grym
 

utström

Aktiv medlem
Mattias: Vad är det med tmax som du inte tycker om?.. hur vill du ha dina porträtt? Mjuka, med långa toner eller med mycket kontrast?

Berätta hur du vill att bilden skall bli så ska jag kanske kunna ge något bra exempel.

MVH Erik.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker Tmax blir lite gråaktigt. Använder TriX för det mesta, och jag vill ha bilder som påminner om den fast finkornigare. Mer kontrast alltså.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
MattiasL skrev:
Jag tycker Tmax blir lite gråaktigt. Använder TriX för det mesta, och jag vill ha bilder som påminner om den fast finkornigare. Mer kontrast alltså.
Har du testat FP4? Jag gillar deni mellanformat i alla fall. Har aldrig testat den med småbild. Jag har kört dne i D76 rakt upp och ner.
 

utström

Aktiv medlem
Hm, nu blir jag lite konfunderad.

tmax är ju känd för att ha högre konstrast än många andra filmer.. filmens karakteristiska kurva är väldigt linjär och om du inte är väldigt exakt med tid och temperatur vid framkallningen av tmax så blir den lätt lite hård med hög kontrast. Dock måste jag tillägga att den inte behöver vara det utan med noggrann framkallning går det att få den hyfsat linjär..

Trix däremot har rejäla klackar och 'drar ut' gråskalorna och klipper i skuggor och högdagrar.. den är också väldigt mycket snällare vid exponering och framkallning då det är en äldre kornbaserad emulsion i filmen tillskillnad från nyare t-kornsemulsioner...alltså är tri-x en väldigt bra film för porträtt med långa mjuka hudtoner.. enda nackdelen är kornet, som är väldigt stort..

tyvärr förstår jag inte påståendet att du vill ha bilder som liknar trix med 'mer konstrast alltså'.. är det konstrast du vill ha så är det tmax eller någon annan liknande film utan klackar....

så, om du vill ha bilder som liknar trix med mindre korn så är det mellanformat som gäller :) Många fotograferar just med trix fast det är en väldigt gammal film för känslan är lite speciell.. och kornet spelar ingen roll då man kör mellanformat...

Annars kan du testa Kodaks nya black & white portra som också har väldigt långa gråskalor och en väldigt krämig ton över sig..
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har kanske fått lite skumma resultat med tmax. Har just nu en liten utställning med fotoklubben på skolan, och tmax-bilderna stämmer inte riktigt ihop med trix-bilderna. De ser lite gråa och konstiga ut. Jo, trix är snällare, men jag får ändå intryck av högre kontrast. Eller jag kanske menar större tonomfång eller nåt. Nu låter jag antagligen helt förvirrad...ska nog gå och lägga mig.
Vad menar du med klackar?
Har nog kommit fram till att det är traditionellt korn som gäller. Det lutar åt FP4.
Tack för hjälp!
 

Jöörgen

Guest
MattiasL skrev:
Vad menar du med klackar?
Han syftar säkert på de utdragna s-formade kurvorna (H&D-kurvor) som man ofta ser i databladen till olika filmer. Man kan se hur en film beter sig under vissa omständigheter med en sådan kurva. Den liggande X-axeln syftar på exponeringen och den stående y-axeln syftar på den resulterande svärtningen.

Om du vill leka lite med det så kan du titta på verktyget ''kurvor'' (''curves'' på engelska) i ett bildbehandlingsprogram.

Jörgen
 

micro

Aktiv medlem
Jag har inte brytt mig så mycket om vilka kurvor filmen har. Men av de svartvita jag kört med (tri-x, t-max-neopan, ilford fp4+ & hp5+) så gillar jag ilfordfilmerna bäst. De har lagom kontrast och ett snyggt korn. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, t-max är finkornigare än fp4+, men fp4 har ett SNYGGARE korn! Helt klart värd att prova. Mvh Micke
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ännu ett sent svar. Jag gillar Agfa APX 100 i 120-formatet. Blir utmärkt skarpt med Rodinal. (14 minuter i Rodinal 1+50, 20º) Frågan är dock hur länge denna film kommer att finnas kvar på marknaden, men den är rätt billig, så man har råd att köpa några tiopack.

Plus-X är inte att förglömma. Tri-X syskon med känsligheten 125 ASA.

Efke 100 är också bra. Klassisk film som är tåligare än APX 100 när det gäller över och underexponering.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Jag kommer väl starta märkeskrig nu, men jag är på jakt efter en svartvit film lämplig för porträtt, runt 100 ASA. Är inte riktigt nöjd med T-max. Det lutar år Delta 100 eller möjligen FP4+. Använder någon AGFA APX 100? Den ligger bra i pris, har jag sett. Tacksam för tips.
Vi har nog samma problem med Tmax-filmerna.
Jag vet att det är en bra film men den fungerar inte tillsammans med mig, det blir grådaskigt.

Kan jag använder jag Ilfords Panf, kanonfilm.
Som 100 film använder jag APX-100, det blir bra.

Delta 100 har jag bara testat ett par rullar och var väl inte helnöjd. Är Nyfiken på Kodaks Plus-x.

soppar allt i perceptol och anväder massive devcharts tider.

/Erik
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag har inte förstått det här med att man klagar på att bilderna blir "gråa" eller när man säger att T-Max är mer kontrastrik än andra filmer. Om en bild upplevs som "grå" brukar det vara för låg kontrast. Då får man ju öka framkallningen (längre tid, högre framkallningstemperatur, mer agitering, lägre spädning). Är bilden för kontrastrik gör man väl tvärtom eller använder en annan hårdhet på pappret eller är jag ute och cyklar eller?

Olika filmer har ju olika förmåga att teckna högdagrar och lågdagrar. Tri-X tecknar lågdagrar väldigt bra, T-Max 400 är sämre där men tecknar högdagrar bra. T-Max 100 och Ilford Delta 100 anses ju ha en rak kurva.
 

mipert

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Jag har inte förstått det här med att man klagar på att bilderna blir "gråa" eller när man säger att T-Max är mer kontrastrik än andra filmer...
Jag minns när jag som assistent var med om att testa film hos en fotograf. Han funderade på att byta från FP4 till annan film, TMX var en av dem.
Testet gick till så att vi tog lite bilder i studion och sedan hängde vi i alla filmer på en gång i tanken med samma tid(!).
Sedan bedömdes filmerna och någon var inte så bra för den hade för hög kontrast och så vidare.
Jag var ny och visste inte riktigt hur jag skulle hantera situationen.

Jag funderar ofta på ”digitaltruth” på nätet, de har ju framkallningstider för allt möjligt.
Men hur kommer de fram till dem? Kan man verkligen jämföra en framkallad Agfapan 100 i Rodinal med TMX i X-tol?
Om de inte framkallas till samma kontrast är ju tiderna bara höftskott, ett grovt utgångsvärde.

Dessutom påverkas känsligheten av olika framkallare, Agfapan 100 i Rodinal ligger för mig mer åt 64 medan jag får ut 100 i känslighet från T-maxframkallaren.

Jag har aldrig haft problem med TMX, däremot använder jag Agfa APX eftersom jag får mer känsla av skärpa tack vare kornet.
Upplösningen är lite lägre men det gör inget (syns inte för ögat).
 
Senast ändrad:

tormig

Aktiv medlem
Måste man inte ta hänsyn till filmformatet också? Jag inbillar mig att "kornigare" filmer fungerar bättre i större format.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag funderar ofta på ”digitaltruth” på nätet, de har ju framkallningstider för allt möjligt.
Men hur kommer de fram till dem?
Vem som hellst kan maila och föreslå ngn annan tid/temp/blandning. Om de bryr sig beror säkert på deras dagshumör och på hur välrenomerad du är.
Jag har för mig att värdena bygger på empiriska resultat, ngnstans finns beskrivet hur de tar fram datan.

Ja visst är datan rekommendationer.

Julia Silber Peter Kolonia har skrivit en kort jämförelse över 83 filmer i en engelsk/amerikansk fototidning, men jag vet inte vilken. Pga en hårddiskkrasch har jag inte länken kvar, men väl själva testbladet. Där står vad de tecknar ut hög/mellan/låg -dagrar.
/Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
mipert skrev:
Jag funderar ofta på ”digitaltruth” på nätet, de har ju framkallningstider för allt möjligt.
Jag har inte heller alltför stort förtroende för deras tabeller. En sak är att mina egna framtestade tider ofta ligger långt från deras. När det gäller Rodinal ligger de ofta rejält långt ifrån. Men det går ju att förklara med olika arbetssätt och kanske olika testkriterier.

Men jag har också sett motsägelsefulla tider i en och samma tabell, med samma film och framkallare. Jag har en känsla av att det är för många kockar inblandade.
 

mipert

Aktiv medlem
Påminner om en anekdot från femtiotalet.

Den store fotografen Karsch var i Sthlm och unge Sten-Didrik Bellander ställde frågan han väntat en månad att få svar på.
Herr Karsch, hur länge framkallar ni era filmer.”

Unge man, vad i all världen kan ni ha för nytta av att veta att jag framkallar i 14 minuter?”
 

MattiasL

Aktiv medlem
Min tid för Delta 400 i D76 skiljer sig rätt rejält från både digitaltruth och ilfords rekommendationer. drygt 8 min mot 9,5. Kan ju bero på min termometer också...Har kommit fram till tiden genom att gå på vad som är kopierbart. Vet att det finns bättre sätt, men kräver det en massa utrustning?
 

Graal

Avslutat medlemskap
MattiasL skrev:
Jag tycker Tmax blir lite gråaktigt. Använder TriX för det mesta, och jag vill ha bilder som påminner om den fast finkornigare. Mer kontrast alltså.
Om du tycker att dina negativ blir gråaktiga och kontrastlösa är det inte filmen T-Max 100 det är fel på utan din framkallningstid av densamma. Den är för kort helt enkelt. Prova att framkalla något längre tid (vid samma motivkontrast) så kommer dina negativ att få högre kontrast. Medlet att styra negativets kontrast heter framkallningstid. Men givetvis får du olika kontrast i två negativ på samma film som har olika motivkontrast. Då blir framkallningen lite av en kompromiss. För bästa resultat ska filmen framkallas till en kontrast som ger ett bra resultat vid kopiering på fotopapper av normal gradation eller med normal filtrering. Men kontrasten kan givetvis varieras efter smak och personligt uttryckssätt.
 
ANNONS