Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag vet inte om det beror på ny design, men bilderna ryms inte på min skärm. Min skärm är 900 pixlar hög. Bilderna hamnar väldigt långt ned och utanför skärmbilden. Jag kan inte se hela bilden utan att börja rulla ner i sidan.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Det finns säkert mycket som är bra....
Reagerade dock direkt på formuens layout.
Nu är radlängden ungefär dubbelt så bred som innan vilket (anser jag) gör det svårare att läsa.

Förhållandet teckenstorlek/radlängd gör det besvärligare att läsa snabbt. Med så långa rader blir det svårt för ögat att fortsätta med nästa rad eftersom man lätt tappar bort vilken rad man var på.

När jag läste layout för många år sedan fanns där en "regel" för detta förhållande. Så är det något jag inte gillar är det detta.
Radlängden i rutan jag just nu skriver in kommentaren ser jag däremot som precis lagom.
 

perese

Aktiv medlem
Saknar menyrullgardinerna, nu måste man klicka på menyvalet (och ladda innehållet) för att komma åt undermenyerna. OSX 10.6.2 + Safari 4.0.5/ Firefox 3.6 - om det är tänkt så är det enl mig ett nedköp...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för rapporterna. Men ni kan avvakta ett par timmar till. Vi håller fortfarande på att justera in olika saker. Tex skall forumet inte ha denna bredd.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Saknar menyrullgardinerna, nu måste man klicka på menyvalet (och ladda innehållet) för att komma åt undermenyerna. OSX 10.6.2 + Safari 4.0.5/ Firefox 3.6 - om det är tänkt så är det enl mig ett nedköp...
Detta var det första jag också reagerade på – men det är förmodligen inte meningen(?). MacBook 10.5/FF 3.6/

Sen tycker jag också att sidhuvet tar alldeles för mycket på höjden!

En positiv sak! Färgschemat är trevligt! =)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har tagit bort rullgardingsmenyerna och menyn kommer vara sådär. Vi kommer skriva en nyhet där vi motiverar de olika sakerna.
 

erro.se

Aktiv medlem
Saknar menyrullgardinerna, nu måste man klicka på menyvalet (och ladda innehållet) för att komma åt undermenyerna. OSX 10.6.2 + Safari 4.0.5/ Firefox 3.6 - om det är tänkt så är det enl mig ett nedköp...
+1

Tillbaka med dropdown-menyerna, klart smidigare så...

Att ni sen har snott idén med orange färgtema från min sida tar jag som en ren komplimang :)
 

Mattsen

Aktiv medlem
Vi har tagit bort rullgardingsmenyerna och menyn kommer vara sådär. Vi kommer skriva en nyhet där vi motiverar de olika sakerna.
Utvecklingen på webbfronten går idag mot "2.0".
Med t ex "Ajaxteknik" gör man sidorna snabbare och modernare på alla sätt och vis.

Varför göra tvärtom?

Att ni tar bort skript istället för att implementera alla spännande nya funktioner som nu finns känns som ett klart steg bakåt i tiden.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Ska man inte kunna att få menyerna, Bilder, Grupper, Fotografer osv att funka som rullgardiner (eller horisontellt), nu efter uppdateringen? Ska man klicka på dem varje gång man ska in i en meny? Det tar ju evigheter.

Och sen det här med att det blivit ett typsnitt med klackar, seriffer i texten, istället för sanseriff som annars är brukligt på nätet, tycker jag är störigt. Typsnitt serifer är väldigt störande att läsa på bildskärm. Det är väl allmänt känt?

Annars tycker jag att sidan blivit snygg. Förutom den oranga linjen där det står Ursäkta röran, den är störande och sänker sidan så att man måste skrolla för att kunna se en bild helt. Men antar att den försvinner när ni är klar, och inte ersätts med nåt annat som drar ner sidan?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
@Pihl: Vi tipsar om funktionen Genvägar (som ligger till höger uppepå på index). Där kan du lägga dina vanligaste sidor för snabb navigering.
 

Matias

Aktiv medlem
I mobilen

Hej! Jag har uppskattat att det funkat ganska bra att surfa med min mobil på sidan. Nu ser det inte klokt ut :) /se k660i
 

Shooot

Ny medlem
Prenmummeration

Vad sägs om att fixa så att jag får er jävla tidning någon gång? Jag betalade min prenummeration den 1/12-09. Har fortfarande inte fått hem ett enda nummer. Ni kan omöjligt ha fel adress eftersom ni var jävligt snabba på att skicka ut fakturan. Hoppas alla ni som läser detta tänker en extra gång innan ni köper en prenumeration av dessa skojjare...
 

perese

Aktiv medlem
@Pihl: Vi tipsar om funktionen Genvägar (som ligger till höger uppepå på index). Där kan du lägga dina vanligaste sidor för snabb navigering.
Om ni hade "context awareness" på menyerna, dvs att när man valde bilder så kom under menyerna fram under. Jag vill framhäva att det inte är rullgardinen som är grejen utan att snabbt komma till undermenyerna. Jag gillar just så som det är, bara man automatiskt kommer dit, utan att behöva klicka på huvudmenyn.

Annars så är det ett + för designen ( än så länge :) )
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man går in på en nyhet, typ den om förändringarna http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm , så hamnar "Senaste xxx"-kolumnen under artikeln eller nyheten. Annonserna lever också ett eget liv där och det grå fältet där de ska ligga saknas.

Gäller Opera 10.10. Jag har inte kollat hur det är med 10.50 som kom nyligen. Jag misstänker dock att det är likadant.

(Prövade i FF också och där fungerar det.)
 

Fabian_

Aktiv medlem
Jag pluggar MDI.. så lite spontana observationer gällande den generella navigationen genom siten. Mest smådetaljer men kan vara irriterande. I övrigt gillar jag den nya designen!

- Klickar man på Forum -> Forumregler så försvinner den undre menyn och man kan inte längre orientera sig var man är på siten.

- Klickar man på Forum -> Visa nya/olästa så higligtas "Sök inlägg" istället för "Visa nya/Olästa".

- Klickar man på Fotosidan Magasin -> Om Fotosidan Magasin så ändras undermenyn till "Visa alla bloggar" "Skapa egen blogg". Där borde istället "Om Fotosidan Magasin" highligtas med fet text istället.

- Klickar man på "Grupper" så kommer man direkt till "Intressegrupper" och inte till "Start". Klickar man på start så händer inget.. man blir kvar på "Intressegrupper". Någon av de två ska bort.

- När man klickar på "Bilder" så highligtas inte "Start" vilket är den första undersidan man hamnar på när man klickar på "Bilder".

Tycker det borde markeras tydligare i menyerna var nånstans man befinner sig. Inte bara genom att markera menyn och undermenyn i fettext. Kanske någon mörkare färgnyans bakom den feta texten?

"Visibility of system status - The system should always keep users informed about what is going on, through appropriate feedback within reasonable time."

"Recognition rather than recall - Minimize the user's memory load by making objects, actions, and options visible. The user should not have to remember information from one part of the dialogue to another. Instructions for use of the system should be visible or easily retrievable whenever appropriate."

Man ska alltså enkelt kunna orientera sig var man är på sidan osv..

Är ni nyfikna att läsa mer om användbarhet så kan jag tipsa om
http://www.useit.com/papers/
http://www.useit.com/papers/heuristic/
http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html
 
ANNONS