Annons

Landskapsfotografi i alperna

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Intressant och välgjord film.

Var själv i Schweiz på fotouppdrag i alperna i somras, klurigt att dra omkring på fotoväskan på 2300 meters höjda bara ;)
 

Bilagor

andreassofus

Aktiv medlem
haha kul bild på "Resväskan" Magnus :D

Ska kolla in din film Jonsa.


härlig video. blev sugen på att åka och fota där jag också :)

Kul att du hittade din komposition till slut, bilden blev suverän.

Vart har du köpt den flätade kameraremmen?
 

jonsa

Aktiv medlem
Tack Andreas! Det är bara en flätad paracord... sök efter "4 strand paracord braid" så hittar du en massa alternativ, tar ca 30 minuter att knyta direkt på kameran. Kul att du tittade!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Snygg film! Jag undrade först hur du kommit undan med att använda Pink Floyd men såg att det var en "cover"? Skön stämning hursomhelst, Valais är vackert som oftast!
 

jonsa

Aktiv medlem
Tack för att ni tog er tid! Tänker försöka göra några filmer per månad så följ gärna kanalen! Mitt första försök till vlog finns där redan, men kanske lite mindre välgjort - 4 dagars trek runt Mont Blanc.

All musik är från youtubes gratisbibliotek...om jag använder upphovsrättsskyddad musik utan tillstånd så blockeras filmen ganska snabbt!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mycket tveksamt att musiken skulle vara gratis bara för att den ligger på ett bibliotek på Youtube.
Vi kände alla igen den direkt.
Och jag gillar musiken.
och bildbehandlingen.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du söker på t.ex. Youtube efter de låtar som Jonas har listat i beskrivningen av sin video så kommer du att upptäcka att det handlar om "copyright free music".

Den som låter nästan, men inte riktigt, som Pink Floyd är den här.

Det är så likt PF att jag undrar om det inte skulle klassas som ett plagiat om PF gjorde rättssak av det.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Kul att se dina filmer och eftersom jag själv precis börjat filma så kommer jag suga i mig alla detaljer för att få inspiration till mina egna projekt. Gillar att du pratar engelska det kommer säkerligen att sprida dina filmer betydligt mera. Ser fram emot flera :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Mycket tveksamt att musiken skulle vara gratis bara för att den ligger på ett bibliotek på Youtube.
Vi kände alla igen den direkt.
Och jag gillar musiken.
och bildbehandlingen.
Youtube har ett ljudbibliotek som det är meningen man ska använda när man laddar upp filmer där.
det är copyright free music.
Dock så måste man lägga med en länk i beskrivningen på vissa av låtarna, men det står klart och tydligt om så är fallet.

Biblioteket hittat du under studio - skapa - ljudbibliotek
 

Ventures

Aktiv medlem
Om du söker på t.ex. Youtube efter de låtar som Jonas har listat i beskrivningen av sin video så kommer du att upptäcka att det handlar om "copyright free music".

Den som låter nästan, men inte riktigt, som Pink Floyd är den här.

Det är så likt PF att jag undrar om det inte skulle klassas som ett plagiat om PF gjorde rättssak av det.
Jag spelade in en "cover" som jag använde på Youtube och fick strax ett meddelande om intrång och att det gick att överklaga beslutet. Jag svarade att jag själv spelade samtliga instrument och fick sedan behålla musiken. Det var ju inte Pink Floyd direkt och den som gjort låten kanske inte besöker youtube eller ens är vid liv längre men youtube verkar inte driva processen vidare om inte upphovsrättsinnehavaren ligger på.
 

ajoe

Aktiv medlem
Om jag dristar mig till att fokusera på bilderna istället, så var det intressant att höra dina kommentarer om bildkomposition och hur du "tänkte högt".

Jag har väldigt svårt att få för mycket av sådant!

Tack!
 

helto

Aktiv medlem
Trevligt att få följa med på

Din fotografiska resa genom detta otroliga landskap. Det inspirerar att åka dit själv.

Tack!
 

jonsa

Aktiv medlem
Kul att se dina filmer och eftersom jag själv precis börjat filma så kommer jag suga i mig alla detaljer för att få inspiration till mina egna projekt. Gillar att du pratar engelska det kommer säkerligen att sprida dina filmer betydligt mera. Ser fram emot flera :)
Tack! Mer kommer så snart jag hinner... Skicka gärna länk till dina projekt!
 

jonsa

Aktiv medlem
Om jag dristar mig till att fokusera på bilderna istället, så var det intressant att höra dina kommentarer om bildkomposition och hur du "tänkte högt".

Jag har väldigt svårt att få för mycket av sådant!

Tack!
Tack själv Anders! Jag hade tänkt att jag skulle fokusera mer på komposition än ISO-slutare-bländare då det är ganska statiskt i landskapsfotografering. Ta t.ex. bländare... fotar nästa alltid på F5.6 - F11 så det blir ju lite trist! Komposition däremot har ju ändlösa möjligheter!

Funderar också på att spela in lite mer coaching videos... hur man definierar sin stil och liknande. Vad tror du om det?
 
ANNONS