Annons

Val av kamera för produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBellman

Ny medlem
Hej!

Tar för närvarande produktbilder med en Sony Nex 5N för försäljning på Ebay. Tänkte uppgradera mig till en systemkamera. Det är kläder och smycken som fotograferas. Viktigt att den kan fånga färger och klara av macro-bilder på tex loggan på en dragkedja.

Budgeten är runt 5000:- och jag är inne på att köpa begagnat. Stort plus ifall jag live kan få över bilderna i lightroom under fotograferingen på nån vänster.

Tacksam för all hjälp!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Tar för närvarande produktbilder med en Sony Nex 5N för försäljning på Ebay. Tänkte uppgradera mig till en systemkamera. Det är kläder och smycken som fotograferas. Viktigt att den kan fånga färger och klara av macro-bilder på tex loggan på en dragkedja.

Budgeten är runt 5000:- och jag är inne på att köpa begagnat. Stort plus ifall jag live kan få över bilderna i lightroom under fotograferingen på nån vänster.

Tacksam för all hjälp!
Till makro-bilder använder man oftast ett makro-objektiv :) Det mesta av bildkvalitén ligger dessutom i objektivet och det är oftast där man bör lägga merparten av sin budget.

NEX 5N är förresten en systemkamera, men det antar jag att du vet :) Du har inte funderat på att helt enkelt bara skaffa ett makro-objektiv till den annars?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sonyn du har borde fungera alldeles utmärkt för produktfotol Sony gör bra sensorer så färgåtergivningen lär inte vara något problem. Dessutom antar jag att du fotograferar inomhus och använder stativ, så avsaknaden av riktig sökare är av mindre betydelse. Ytterligare en fördel är att den bara har 16 megapixel vilket ger mindre bildfiler och snabbare bildhantering både när du redigerar dem och när dina kunder laddar ned dem för att titta på dem.

Om det bara är produktfoto du ska göra tror jag att det är bättre att satsa på makroobjektiv, stativ, och belysning som t.ex. blixtar, reflektorer, m.m. Ska du ha riktigt snygga bilder på smycken kan du behöva använda focus stacking och i så fall behöver du mjukvara för det.

Har du väldigt många produkter att fotografera skulle jag föreslå uppgradering till Sony A6300/A6500 eftersom du med den kan fotografera rakt ned i kameran med live view på datorn om du kör Capture One som kan köpas till kraftigt reducerat pris för Sony. Väldigt praktiskt att direkt kunna se hur bilden blir på en stor skärm, så att man direkt kan ta om bilden om den inte blir bra.
 
ANNONS