Annons

Någon som provat Nikon 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har haft Nikon 1 i ett par år nu. Inte uteslutande men i kombination med ett FX system.
Kort sammanfattning: Litet kompakt system som "väger" tyngre än man förleds att tro med den lilla CX-sensorn. Vill du ha brusfria bilder på höga ISO eller super kort skärpedjup i bilderna? - Bättre välja system med större sensor.
Vill du ha ett grymt system där det är lätt att bära med sig flera objektiv och som har mycket bra autofokus? Ja, då kan Nikon 1 funka.

Tyvärr får man väl säga verkar systemet vara dött. Objektiven, de få som finns, är mycket bra. Nu är kamerahusen lite gamla men de presterar ofta bra under "rimliga" föhållanden. Till och med V1 som är den äldsta kameran i V-serien med bara 10MB.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en V1 med adapter och har mest använt den med FX objektiv. Resultatet är helt OK och för tele så kan man få ganska extrema bilder har tex kört den med ett 600mm. Tillsamman med makro så får man ett bättre skärpedjup som har gett några fina bilder med tex daggdroppar i bakgrunden som inte syntes alls med DX/FX hus. Den har också snabb AF och många bps. En kul kamera för lite udda fotografering, det är så jag har använt den. Har också tagit några kort med Nikon 1 objektiv, men det är inte många. Det är ganska små knappar och det är lite pillig och svårare att använda. Jag hade nog inte rekommenderat systemet till någon om man nu inte vill ha den som en sidopryl till sitt Nikonsystem.

Det är nog ett helt dött system, Nikon sålde senast en V3 och en superzoom för 6000:-, nedsatt 10000:-. Skulle tro att man hittar dessa system i någon mellandagsrea.

Efter den första tiden som kul grej, så har jag inte använt den på de senaste åren.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har flera av dem.
EN J1 som oftast ligger i bilen och alltid är med samt en V1 och en V3.

De har en underbart snabb autofokus, extrema 10, 20, 30 eller 60 bilder per sekund, ett väldigt snyggt brus som kanske är det vackraste kornet jag upplevt hos en digitalkamera.
Det verkar som att det finns två grupper av ägare. De som köpte den, inte nyttjade dem och sedan säljer dem. De andra som verkligen gillar dem för prestandan vid naturfotografering eller kornet vid streetfoto.

Tyvärr gick Nikon vilse i marknadsföringen och prissättningen. Och det tog några år innan de fick fram ordentligt bra optik. Nu verkar Nikon tömma lagren och låter den dö.

Det är synd för den hade en hel del kvaliteer som Nikon slarvade bort eller inte drog nytta av på rätt sätt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har flera av dem.
EN J1 som oftast ligger i bilen och alltid är med samt en V1 och en V3.

De har en underbart snabb autofokus, extrema 10, 20, 30 eller 60 bilder per sekund, ett väldigt snyggt brus som kanske är det vackraste kornet jag upplevt hos en digitalkamera.
Det verkar som att det finns två grupper av ägare. De som köpte den, inte nyttjade dem och sedan säljer dem. De andra som verkligen gillar dem för prestandan vid naturfotografering eller kornet vid streetfoto.

Tyvärr gick Nikon vilse i marknadsföringen och prissättningen. Och det tog några år innan de fick fram ordentligt bra optik. Nu verkar Nikon tömma lagren och låter den dö.

Det är synd för den hade en hel del kvaliteer som Nikon slarvade bort eller inte drog nytta av på rätt sätt.
- - - -

Håller med dig. Jag halkade in på systemet genom ett byte och upptäckte att jag verkligen gillade det.
Nu har jag många av objektiven. 6,7-13, 10, 18,5, 32 och 70-300. Samt förstås 10-30 och 30-110.
Alla är bra och just det kompakta formatet gör att man kan bära med en väldigt komplett utrustning.
Begränsningar vid sämre ljus men det är ju ändå hästlängder bättre än att fotografera med film...
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om man är medlem på Facebook, och vem är inte det i dessa dagar, så kan man söka på medlemskap i grupperna "Nikon 1 Enthusiasts" och "Nikon 1 Mirrorless Cameras". Finns en del riktigt, riktigt duktiga fotografer som använder Nikon 1.
En annan källa till information kan vara denna sida: http://tomstirrphotography.com/
Tom har övergått helt och hållet till Nikon 1.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag själv köpte en Nikon 1 AW 1 i våras, innan jag åkte iväg på semester, och jag får instämma i att jag är förbluffad över vilka bilder denna kamera faktiskt levererar. Har lagt upp några bilder från trippen här på Fs (tagna med AW1 gluggar) om någon är intresserad av att titta. Det är de bilder som är från Marocko som avses.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Nikon V1 har den stora fördelen att den delar batterityp med min D800.
Min V3:a har tyvärr ett mycket mindre batteri. Men även där råkar jag ha en annan kamera, CoolpixA, med samma typ av batteri.
V1 är klart udda men har också en udda charm när man vant sig vid att vara så begränsad i det man kan kontrollera. Låter man kameran sköta inställningarna, mest kör jag på A, så brukar det bli förvånansvärt bra. Den känns dessutom så stabil att man tror man skulle kunna slå in spik med den.

V3:ans kontroller med hjul för både tid och bländare samt en väldigt bra sökare är mycket bättre som kamera.
Tyvärr råkade jag tappa den och sökaren fick sig en rejäl smäll som inte var billig att reparera. Att LCDn går att fälla ut har visat sig vara mycket bra ibland. Trodde inte det skulle spela så stor roll. Det är min första kamera med den sortens skärm.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har en J3 som är liten och smidig nog att hänga med i ryggsäcken över allt, något min D7100 inte gör (den behöver nästan en helt egen ryggsäck). Att den dessutom med FT-1 adaptern kan ta vanliga Nikon-objektiv är ett stort plus, framför allt vid tele- och makrofoto.
 

Keld

Aktiv medlem
Jag har en V1 o älskar den, men det verkar som att systemet är en återvändsgränd, tyvärr.
hade lite tankar på att köpa AW1, men som det ut, verkar det inte komma nåt nytt på den fronten i objektivväg, det är även svårt/ omöjligt att köpa vissa objektiv löst.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad som verkar vara mönstret är att de flesta som har eller har haft Nikon 1 har ett Nikon F system också och använder Nikon 1 som ett komplement där det även går att använda F objektiv med adapter. Detta tyder på att det kanske är för begränsat som enda fristående system och att det dessutom inte är lika mångsidigt som andra spegellösa system p g a sin lilla 1" sensor.

Detta sagt är även den gamla V1 fenomenal som en förälders utesportkamera för att fota barnens sporter (använde faktiskt V1 till detta ett tag). Dessutom håller objektiven hög klass både optiskt och mekaniskt. Jag skulle dock idag satsa på t ex m43, Fuji, Sony eller möjligen Canon som spegellöst där valet beror på behov.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag fotade en hel del på srilanka med V3:an. Och då med 6,7-13 i miljöerna och med FT1 plus 70-200 på safari.

Dess enda svagheter är väl att den kräver sitt ljus och EVFarna inte har en del kvar till spegelreflexens prestanda. Det är ingen D3S direkt.

Det är både med sorg och glädje som jag ser framemot Nikons framtida spegellösa kamera.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har alltid min Nikon 1 V1 med mig. Gillar den extremt snabba följande autofokusen och bildhastigheten. Skarp optik framför allt de fasta brännvidderna. Smidig fågelkamera med 70-300. Bra batteriliv i V1:an tack vara att den tar samma batterier som D8?0. Har som mest fått ut ca 1500 bilder/laddning men använder då bara EVF:en.
Bilderna ser OK ut i upp till A3, möjligtvis A2 om man bildbehandlar rätt och inte tittar på dem alltför nära.

Nackdelar med V1:an är att väljarratten för stillbild och video lätt ändras av misstag, men inget som fixas med lite tejp. Det finns möjlighet till fullständigt manuella inställningar, men reglagen är lite väl pilliga för att man ska vilja använda dem. Så jag kör mest auto med bländarförval.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Själv köpte jag nikon J1 ganska tidigt med 10-30mm standardzoomen och 10mm -pannkakan. Mycket fina och lättredigerade raw-filer från den kameran. Uppgraderade till Nikon J3 efter några år.. J3 hade låååångt ifrån samma byggkvalitet och efter bara nån månad började sprickor uppstå i plast-chassit, samt skärmen började glappa, den fungerar dock fortfarande för övrigt precis som den ska flera år senare, men som sagt, väldigt billigt byggd. För två år sen köpte ett beg 18.5mm f/1.8 (50mm eq) billigt och sen dess har Nikon 1 systemet varit mina absoluta favoriter! Köpte en J5 öppnad kartong billigt för några månader sen och nu är jag nästintill lyrisk! Underbart att fotografera med J5;an och raw-filerna är fantastiska, även om den gamla J1-sensorn fortfarande färgmässigt slår den :)

Kolla gärna här, 99% av bilderna är jpegs överförda direkt från kameran med ett Wifi-minneskort till min android-telefon och redigerade i VSCO-appen:
J1: http://vsco.co/mrkarisma/images/tags/nikonj1/1
J3: http://vsco.co/mrkarisma/images/tags/nikonj3/1

Nikon 1 systemet och ett Wifi-kort (den senaste J5 har inbyggd wifi) och en smartphone med några bra redigeringsappar (VSCO, Snapseed, Pixlr mfl) är SÅÅ HIMLA KUL! För mig gjorde det fotografi skoj igen! :D
 
ANNONS