Annons

Vilsna tankar, vad skulle ni gjort?

hewla

Medlem
Tjing!

Jag har precis sålt min Canon 500D med kit-optiken.
Nu sitter jag här kvar med ett Samyang 8mm och den klassiska nifty-fifty.(50mm 1,8), två objektiv som jag trivs mycket bra med.
Jag sålde kamerahuset för att det är något för litet för mina händer, greppet gör att jag håller krampaktigt i kameran och det kändes aldrig riktigt rätt. Kvalitén på fotografierna kan jag egentligen inte klaga på, det är väl snarare själva fotandet som skulle kunna förbättras.

Har tittat på 50D och 40D och tycker det verkar som två mycket trevligare kameror.
Kan säga direkt att jag har runt 5000kr att röra mig på. En 40D kan man ofta få med äldre kit-optik för runt 5000, när det gäller 50D får man bara huset för dom pengarna. Jag känner till skillnaderna hos dessa kamerahus och måste faktiskt säga att jag tycker det är synd att få kliva ner på en så pass mycket sämre display som 40D faktiskt har. Megapixlarna bryr jag mig inte märkvärdigt om.

Vad skulle ni annars rekommendera mig? Hur skulle ni göra med begagnat-marknadens läge?

Alla tips är välkomna!
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag skulle nog inte vilja få en så pass mycket sämre display som på 40D.
En 50D har jag haft och var mycket nöjd med den.
Varför inte köpa en 50D till att börja med och passa på att verkligen lära dig utnyttja ditt 50mm.
Jag sätter ofta på ett fast objektiv på min kamera och ger mig ut utan att ta med något annat.
Jag tycker det det är ett väldigt bra sätt att lära mig mer om komposition och hur jag bäst utnyttjar skärpedjupet för olika typer av bilder.
Sedan kan du i lugn och ro spara och så småningom köpa ett till objektiv.
 

hewla

Medlem
Jag skulle nog inte vilja få en så pass mycket sämre display som på 40D.
En 50D har jag haft och var mycket nöjd med den.
Varför inte köpa en 50D till att börja med och passa på att verkligen lära dig utnyttja ditt 50mm.
Jag sätter ofta på ett fast objektiv på min kamera och ger mig ut utan att ta med något annat.
Jag tycker det det är ett väldigt bra sätt att lära mig mer om komposition och hur jag bäst utnyttjar skärpedjupet för olika typer av bilder.
Sedan kan du i lugn och ro spara och så småningom köpa ett till objektiv.
Precis som du skriver går mina tankar kring ett ev 50D-köp. Jag fotar redan nu väldigt mycket med mitt fasta 50mm. Kit-optiken har knappt suttit på min 500D.

Det enda som bekymrar mig är att man faktiskt kan få ganska roliga objektiv med till en 40D för samma pengar. Och många skulle nog påstå att displayen på 50D inte alls är värd lika mycket som ett objektiv.

Det objektiv som ofta inkluderas är EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.
Hur står sig ett sådant mot ny optik i 2-3000kr klassen, låt oss säga ett Sigma 18-50/2,8-4,5 DC OS HSM? (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1850osca)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad skulle ni annars rekommendera mig? Hur skulle ni göra med begagnat-marknadens läge?

Alla tips är välkomna!
Jag skulle väntat tills jag hade råd att köpa en 7D. Fast sen är det väl å andra sidan rätt svårt att ge råd till någon vars ekonomiska situation man inte har den blekaste aning om.
 

Martin F

Aktiv medlem
Men du får väl inte en 40D med 17-85 för 5000 kr? Det objektivet är ju ganska dyrt. Det har ett praktiskt omfång och IS men är inte jätteskarpt enligt min erfarenhet. Kör på 50 D och 50mm. Du kan ju alltid komplettera senare.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har haft både kitobjektivet EF-S 18-55 IS och 17-85 och tyckte inte att 17-85 var bättre skärpemässigt. Däremot var det ju trevligare med större zoom-omfång. Jag var i alla fall inte speciellt nöjd med EF-S 17-85.
Rent bildmässigt spelar det nog ingen roll om du köper 40D eller 50D. Det är bara småsaker som skiljer. Skärmens upplösning är väl den största skillnaden.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Jag har själv både Canon 40D och 50D; den största skillnaden vid användandet är just skärmen.
På 50D är det aningen lättare att kolla att skärpan sitter där den ska på bilderna på displayen, men skillnaden är inte stor.

Du bör definitivt kunna finna en 50D med kitzoom för under 5000kr i dagsläget.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade valt en D40 och en bra normal. När jag fick mer pengar så hade jag bytt ut D40 mot en D60 (om nu den har OK grepp) annars D7 eller dess ev ersättare, du kommer troligen inte att förlora mer än några hundra på att göra ett extra köp med mellanlandning på en D40
 

Emmel

Aktiv medlem
Jag har en 50D. Tidigare hade jag en 550D som jag bytte ut eftersom den inte passade handen så bra. Stod i samma situation som dig, antingen 40D eller 50D. Det fick bli en 50D eftersom den kändes mer "up-to-date".
 

hewla

Medlem
Tackar för alla tankar och åsikter.
Det blev faktiskt en 40D och ett EF-S 17-85mm f4-5,6.
Displayen får jag leva med, märker direkt skillnad efter bara 5-10 fotografier, men det intressanta ska bli att kolla hur bilderna är på datorn. I övrigt känns kameran kanon!
 
ANNONS