Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera fotografier, negativ och VHS

Produkter
(logga in för att koppla)

Rebecka90

Avslutat medlemskap
Jag tänkte börja plocka fram alla gamla fotografier och negativ för att sortera och sedan digitalisera. Länge funderat på vad jag ska köpa för skanner då jag inte vill spendera för mycket. Beroende på hur många jag vill digitalisera kanske det kan vara värt att skicka till exempelvis diadirekt.se - någon som har erfarenhet av dem?

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Plexgear Pixaver Max från Kjell. Blir det bra/godkänt? Bättre än att fota med en mobilkamera? Negativ går ju inte att fota av men tänkte vanliga fotografier.

Jag funderar även på någon typ av videofångare för att digitalisera gamla VHS. Kjell erbjuder bland annat Plexgear Moviesaver 1000. Någon som vet hur bra den fungerar eller ska jag bara köpa en vanlig videofångare som jag ansluter till datorn? Behöver då köra något program.
 

Rebecka90

Avslutat medlemskap
Billigast blir att digitalisera dina bilder med en kamera i stället för att köpa en ny scanner.
Men saknar du systemkamera och macro objektiv, kanske fungerar det med mobilen också?

Edit: finns tydligen mobilappar för det. https://www.youtube.com/watch?v=WIlTztx-NM8
Nu har jag ingen vettig mobilkamera och ingen systemkamera heller. Inte ens en vettig kompaktkamera.

Eftersom jag vill digitalisera negativ också så tänkte jag att den sådan fotoskanner skulle göra jobbet.

När jag är färdig med fotoskannern kan jag bara sälja den vidare på Tradera.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tänkte börja plocka fram alla gamla fotografier och negativ för att sortera och sedan digitalisera. Länge funderat på vad jag ska köpa för skanner då jag inte vill spendera för mycket. Beroende på hur många jag vill digitalisera kanske det kan vara värt att skicka till exempelvis diadirekt.se - någon som har erfarenhet av dem?

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Plexgear Pixaver Max från Kjell. Blir det bra/godkänt? Bättre än att fota med en mobilkamera? Negativ går ju inte att fota av men tänkte vanliga fotografier.

Jag funderar även på någon typ av videofångare för att digitalisera gamla VHS. Kjell erbjuder bland annat Plexgear Moviesaver 1000. Någon som vet hur bra den fungerar eller ska jag bara köpa en vanlig videofångare som jag ansluter till datorn? Behöver då köra något program.

Är det få bilder kan det vara lönt att lämna in. Men det drar snabbt iväg om bilderna kostar någon tia och uppåt per st.
Plexgear negativskanner ger tillräcklig kvalitet för att se om bilden är värd en högupplöst skanning.
Många flatbäddsskanners klarar småbildsnegativ skapligt och har fördelen att kunna skanna pappersbilder också.
Ska du kopiera VHS själv så behöver du en bra och fungerande VHS-spelare. Tidigare fanns det någon dosa, typ från Pinnacle, som man kopplade mellan VHS och datorn. Kanske går att hitta begagnat. Kvaliten på vhs är så dålig med dagens mått så det bör förstås vara något unikt och inte inspelade långfilmer som man kan köpa billigt på DVD. Med den där moviesavern verkar det ju vara lite onödigt att köpa en mini-tv när man bara vill digitalisera VHS?
 

Rebecka90

Avslutat medlemskap
Är det få bilder kan det vara lönt att lämna in. Men det drar snabbt iväg om bilderna kostar någon tia och uppåt per st.
Plexgear negativskanner ger tillräcklig kvalitet för att se om bilden är värd en högupplöst skanning.
Många flatbäddsskanners klarar småbildsnegativ skapligt och har fördelen att kunna skanna pappersbilder också.
Ska du kopiera VHS själv så behöver du en bra och fungerande VHS-spelare. Tidigare fanns det någon dosa, typ från Pinnacle, som man kopplade mellan VHS och datorn. Kanske går att hitta begagnat. Kvaliten på vhs är så dålig med dagens mått så det bör förstås vara något unikt och inte inspelade långfilmer som man kan köpa billigt på DVD. Med den där moviesavern verkar det ju vara lite onödigt att köpa en mini-tv när man bara vill digitalisera VHS?
DiaDirekt tar 4-6 kr per bild.

Vi har en fungerande VHS-spelare kvar hemma. Jag ska givetvis inte digitalisera köpfilmer utan endast hemmavideos från en gammal videokamera.

Ja, Moviesavern är kanske onödig för mitt ändamål. Här finns en billigare och enklare videofångare https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/videofangstadapter-for-vhs-kassettband-001690/ och från Plexgear https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/vhs-videokamera/plexgear-moviesaver-600-vhs-till-dator-p99003
 

PMD

Aktiv medlem
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av Plexgear Pixaver Max från Kjell. Blir det bra/godkänt?
Det blir OK. Jag har en liknande som heter Plexgear Pixaver Lux och det är antagligen inte någon större skillnad på kameran som sitter i apparaten (det är ju en slags kamera och inte en skanner). Den stora skillnaden tycks vara att den du länkade till även kan fotografera av påsiktsbilder.

Bättre än att fota med en mobilkamera?
Svårt att säga, men om du ska använda en mobilkamera så behöver du någon slags reprostativ att montera mobiltelefonen i och det lär nog bli minst lika dyrt som Plexgeargrunkan.

Negativ går ju inte att fota av men tänkte vanliga fotografier.
Jodå, det går alldeles utmärkt att fotografera negativ med Plexgeargrunkan (som vänder negativen rätt automatiskt) och det går också bra med vilken annan kamera som helst. I det senare fallet måste man dock invertera bilderna i något efterbehandlingsprogram).

Plexgeargrunkans stora fördel är att det går snabbare än med en skanner, men kvaliteten blir inte lika bra. Jag tror att den bästa användningen är att fotografera av diabilder och/eller negativ med den och att sen välja ut de bilder man vill hänga på väggen och skanna dem med en högkvalitativ skanner eller lämna till ett labb för förstoring.
 
ANNONS