Annons

Vilken kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

FannyV

Ny medlem
Hej!

Jag står inför mitt första kameraköp och behöver er proffshjälp! Jag ska fota natur, vandring, klättring, skidor med mera, och vill även kunna spela in helt okej filmer med kameran.

Förutsättningen för att jag ens ska kunna ha med den är att den är liten och lätt - därav kompaktkamera. Proffsfotandet får vänta, men bilderna och filmerna vill jag i alla fall kunna använda på min hemsida och att de ska hålla hyfsad kvalitét (beror så klart på mig också, haha). Vore bra med relativt lång batteritid. Studentekonomin begränsar, så en kamera på 10.000 kr är tyvärr inte rimligt idag, men jag kollar regelbundet på begagnade i bra skick också.

Jag har främst kollat på RX100, både III och IV. Har också undersökt LX15 men tyckte RX100 vann över den. Åsikter? Finns det bättre kandidater? Alla tips och funderingar är varmt välkomna!

Mvh Fanny
 

dumbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag står inför mitt första kameraköp och behöver er proffshjälp! Jag ska fota natur, vandring, klättring, skidor med mera, och vill även kunna spela in helt okej filmer med kameran.

Förutsättningen för att jag ens ska kunna ha med den är att den är liten och lätt - därav kompaktkamera. Proffsfotandet får vänta, men bilderna och filmerna vill jag i alla fall kunna använda på min hemsida och att de ska hålla hyfsad kvalitét (beror så klart på mig också, haha). Vore bra med relativt lång batteritid. Studentekonomin begränsar, så en kamera på 10.000 kr är tyvärr inte rimligt idag, men jag kollar regelbundet på begagnade i bra skick också.

Jag har främst kollat på RX100, både III och IV. Har också undersökt LX15 men tyckte RX100 vann över den. Åsikter? Finns det bättre kandidater? Alla tips och funderingar är varmt välkomna!

Mvh Fanny
Jag har en RX100 III som jag tycker är kanon. Jag har den som komplement till systemkameran. Är det något som jag inte gillar med den är det att det inte går att ta stillbilder samtidigt som man filmar, vilket går på alla (tror jag) modeller av RX100. Generellt upplever jag dock Sonys menyer som något röriga. Även om jag haft kameran ett tag och vant mig (jag har även använt andra Sony-kameror) så är det inte alls lika strukturerat och enkelt som hos tex Canon och Nikon.
RX100 IV är väl bättre på det
Jag har inte så bra koll på LX15, men efter att ha skumläst lite i dpreviews recension så får jag åxå känslan att den lämnar lite (för mycket) att önska, tex EVF. Vissa saker skulle iofs gå att rätta till i firmware, men om Panasonic gjort det är ju en annan femma.
En annan kandidat skulle kunna vara Panasonic LX100. Något större än ovanstående men även med större sensor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja….. RX100 är en liten kamera med små knappar visserligen, man behöver inte skrämmas av menyerna, fast dom kan bli bättre, jpeg ställer man in grundinställningarna testar och godkänner för sig själv. Jag själv vrider till A ( bländare ) eller S ( tiden )- sedan har man ringen runt objektivet att justera med, man känner den väl och det går lätt att justera vad man valt med A eller S, med Fn knappen når man snabbt flera inställningar som syns tydligt på skärmen och mycket smidigt att ändra, ringen runt objektivet och Fn-knappen räcker mycket långt, jag är mycket sällan inne i några menyer och rotar, +/- hittar man lätt vid det bakre hjulet, inga problem där eller.
 

Ventures

Aktiv medlem
Men vid aktivt uteliv som klättring osv. får man kanske kompromissa ytterligare och välja en mer "ruggad" kamera. Rx100 i all ära, men en smäll på objektivet eller vatten tror jag inte den tål.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja har en hård hama väska sittandes i bältet med RX100, jag lirkar alltid upp handleds remmen först och sätter runt handleden. Man märker inte av att man har kameran med sig. Det blir alltid en kompromiss om man söker en ganska liten kamera, det fins andra små kameror givetvis så det gäller så klart för alla små kameror.


Olympus har flera badvänliga modeller och som tål en hel del också, men känner inte till om någon av dom har 1 tums sensor, det blir kompromisser som sagt vilka val man än väljer, att slå i ut zoomade objektiv skulle jag nog inte vilja göra med någon kamera.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Jag står inför mitt första kameraköp och behöver er proffshjälp! Jag ska fota natur, vandring, klättring, skidor med mera, och vill även kunna spela in helt okej filmer med kameran.

Förutsättningen för att jag ens ska kunna ha med den är att den är liten och lätt - därav kompaktkamera. Proffsfotandet får vänta, men bilderna och filmerna vill jag i alla fall kunna använda på min hemsida och att de ska hålla hyfsad kvalitét (beror så klart på mig också, haha). Vore bra med relativt lång batteritid. Studentekonomin begränsar, så en kamera på 10.000 kr är tyvärr inte rimligt idag, men jag kollar regelbundet på begagnade i bra skick också.

Jag har främst kollat på RX100, både III och IV. Har också undersökt LX15 men tyckte RX100 vann över den. Åsikter? Finns det bättre kandidater? Alla tips och funderingar är varmt välkomna!

Mvh Fanny
Hej !

Jag använder en Olympus TG-4 vid paddling, mtb, skidor osv.
Ger väl så bra bilder även som "vanlig " kamera.

Ett plus är att den ger raw-filer.

Den har ersatts av TG-5, vilket jag tror är ett bra val.

//MW
 

Bengf

Aktiv medlem
Man kan nog säga att alla små kameror har av förklarliga själ mindre batterier, beroende på hur ofta man kollar nyss tagna bilder på skärmen, förstorar för att kolla skärpa osv och EVF:n drar ström, mellan 200-400 bilder kan nog flera klara av, går att välja in standard jpeg i stället för extrafin och på så sätt få in lite fler bilder, batterierna väger mycket lite, så några extra kan man ha med sig i fickan, kalla vinterdagar är också tufft för batterierna. Föregåendes förslag om Olympus TG kameror kanske är det rätta för äventyrare, prova gärna i någon affär och känn på olika kameror.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag har också en Olympus TG-4 och jag har fotograferat en del med RX100 II. De senare varianterna av RX100 är naturligtvis bättre, men handhavandet skiljer sig inte så mycket åt.

Jag vill rekommendera TG-4 eller efterföljaren TG-5; god bildkvalitet och mycket mycket tålig. Även om en ordenlig människa kan skydda sin RX100, så känner jag en stor frihet i att kunna dra fram min Olympus i hällregn, sandstorm, i konstiga vinklar på klippor, låta ungarna fotografera...

Jag har inte gjort större förstoringar än 20x30 från min TG-4 men jag tror att det skulle gå fint att öka storleken till minst det dubbla utan att kvaliteten blir lidande.

Vad gäller batteritid har jag inte utmanat min TG-4 nämnvärt, men när 10-åringen hade med den på en heldag studieresa så fotograferades det ett hundratal bilder och känner jag henne rätt så gick hon runt i bussen o visade alla kompisar alla bilder hon tagit... Kameran indikerade ungefär 50% batterikapacitet när hon kom hem. På en veckas äventyr utan tillgång på el bör man bära med sig ett extrabatteri, gissar jag, men som jag använder kameran håller batteriet mycket bra

Tillägg: jag filmar inte. Det kanske är en game-changer till RX100 fördel? Vet ej
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus TG-4

Den största nackdelen med Olympus TG-4 (och TG-5 antar jag) är den inte har en sökare.

För undervattensfoto fungerar det utmärkt att använda skärmen och det skulle knappast gå bra att använda en sökare under vattnet. För övervattensfoto finns det definitivt omständigheter då det är nästan omöjligt att använda skärmen och jag har ofta önskat att kameran hade en sökare.

Annars är det en tuff liten badkamera och den enda badkamera med RAW vad jag vet. Den har lite skojiga finesser också, som fokusstackning vilket jag tyckte fungerade hyfsat bra för närbilder på fjärilar (som satt stilla förstås!).
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag står inför mitt första kameraköp och behöver er proffshjälp! Jag ska fota natur, vandring, klättring, skidor med mera, och vill även kunna spela in helt okej filmer med kameran.

Förutsättningen för att jag ens ska kunna ha med den är att den är liten och lätt - därav kompaktkamera. Proffsfotandet får vänta, men bilderna och filmerna vill jag i alla fall kunna använda på min hemsida och att de ska hålla hyfsad kvalitét (beror så klart på mig också, haha). Vore bra med relativt lång batteritid. Studentekonomin begränsar, så en kamera på 10.000 kr är tyvärr inte rimligt idag, men jag kollar regelbundet på begagnade i bra skick också.

Jag har främst kollat på RX100, både III och IV. Har också undersökt LX15 men tyckte RX100 vann över den. Åsikter? Finns det bättre kandidater? Alla tips och funderingar är varmt välkomna!

Mvh Fanny
Panasonics LX15 kan vara ett utmärkt alternativ om man inte saknar sökare/EVF. Personligen så kör jag med Panasonics TZ100 som kompakt på semester (när jag inte tar någon av systemkamerorna med).

Finns för 5 papp hos de flesta fotohandlare, och är extremt mycket kamera för pengarna IMO: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012292489/panasonic/lumix-dmc-tz100-svart

Gillar att den har större zoomomfång än de äldre RX100 modellerna från Sony (men på bekostnad av ljusstyrkan, vilket kan vara en nackdel när man skall fota med den mer hemmavid). Men även Sony har kommit med vad som ser ut att bli en riktigt trevlig kompakt rese-zoom med deras senaste VI-modell i den utmärkta RX-100-serien som du är inne på:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1022267047/sony/cybershot-dsc-rx100-vi

Den rasar dock iväg i pris (över din budget), men kommer säkert att sjunka kraftigt de närmaste åren (speciellt Sonys modeller har ofta en stor "spread" på pris på de olika modellerna de säljer).
 
ANNONS