Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450 D. Tillbehör? Eller nyköp? Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Solrik84

Ny medlem
Hej.

Suttit och spanat ett tag på att köp en kamera och jaga mitt intresse för fotografi och börja lära mig kring detta området. Satt och spanade på blocket efter olika kamerapaket, men sedan så gav mig mina svärföräldrar deras Canon EOS 450 D som dem aldrig använder.

Min fråga till er är om ni tror denna kamera fungerar bra som nybörjarkamera för att komma igång och lära sig, jag vill fotografera när jag är ute och reser samt i min vardag.

Om ni tror denna kamera fungerar bra som nybörjare kamera vilka tillbehör anser ni vara bra att köpa till när det kommer till objektiv etc?

Tack för er hjälp och expertis.
Mvh,
Fredrik.
 

dumbo

Aktiv medlem
450D är ju såklart inte lika bra som de kameror som kan köpas nya idag men det är väl inget direkt fel på den heller. Eftersom du har fått den tycker jag att du ska börja med den för att "känna" lite på foto och vad du vill kunna göra osv.
Det som, ffa, är en nackdel med 450D jämfört med nyare kameror, är att den har mer brus på höga ISO-tal och är därför inte lika där man behöver skruva upp ISO-talet, (rörliga motiv i svagare ljus tex) men håller man sig på låga ISO-tal så kommer den att leverera fina bilder.

Först kommer jag att vara sådär lite tråkig och säga: Börja fota och se om du upplever dig begränsad och isf hur för att få reda på vad du ev ska köpa som nästa steg. Kanske är det så satt du ska satsa på någon annan typ av kamera, tex en mer avancerad kompaktkamera eller en spegellös eller så är det helt rätt att börja bygga ett system på Canon APS-C.
Nedan kommer, hur som helst, lite möjliga alternativ att göra av med pengar. :)


Jag antar att det objektiv som finns med är någon av Canons 18-55:eek:r. Beroende på vilken version det är så kan det vara alltifrån rätt kass till helt okej.
Att ha en bra och någonlunda ljusstark normalzoom är användbart och är något som du skulle kunna använda på framtida kameror åxå, så länge den framtida kameran är en Canon med EF-S.

Om du känner att du har pengar som som du vill göra av med på en gång skulle jag därför föreslå att köpa en bättre normalzoom, tex Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Då blir det lite roligare att fota.

Ett annat alternativ, om det är en av de bättre versionerna av 18-55:an som sitter på kameran, är att istället komplettera med en ljusstark fast normaloptik. Här finns ju ett par olika alterantiv. Sigma 30/1.4 som finns i två versioner, Canon EF 35/2 i någon version, nytt eller begagnat. Nya är de kanske något dyra, IMO.
Det finns även ett budgetalternativ i Yongnuo 35/2 men jag tycker inte att det presterar tillräckligt bra på största bländare för att vara ett realistiskt alterantiv, utan då är det nästan vettigare att kolla på Canons EF-S 24/2.8 istället, även om det är lite mer vidvinkel än vad man normalt sett kallar "normalobjektiv". EF-S 24/2.8 är en lite trevlig optik som både är väldigt kompakt, tar bilder med bra kvalitet och som inte kostar så mycket.

Många säger att "EF 50/1.8 måste alla med en Canon-kamera ha!".
Jag håller inte med. Det är mycket bildkvalitet för pengen, definitivt, men det är lite för lång brännvidd för att vara sådär himla användbart på en 450D (eller andra kameror med APS-C-sensor) så om du inte vet att du kommer fotograrera mycekt porträtt (vilket den är ganska bra för) så skulle jag nog hållit lite i pengarna där.
 

Solrik84

Ny medlem
Tack så mycket för ett långt och förklarande svar och jag ser din poäng med att testa mig fram och se lite vilket behov jag har av kameran och villa delar som kan tänkas behövas köpas till, skall se vilket objektiv som är med och kan nog tänka mig köpa till ett bättre så som du beskrev för att få det lite roligare!

En fråga bara kring APS-C kamera som du beskriver inte borde använda det sistnämnda objektivet. Är det en specifik typ av kamera och isåfall vilken skulle passa för en sådan typ av objektiv?
// Fredrik
 

apersson850

Aktiv medlem
Det har bara att göra med att APS-C (som 450D är) har en mindre sensor än kameror som 6D och 1DX Mark II, för att nämna några.
Därför får man inte med lika mycket på bilden, när man använder samma objektiv på en 450D som med objektivet på en 6D. Sätter man då på en 50 mm på en 450D kan man tycka det är lite snävt för vardagsfotograferande. Det blir ett kort tele, utmärkt för porträttfotografi.

Men där bildvinkeln passar fungerar det utmärkt på en 450D.

Glöm heller inte Canons EF 28 mm f/2,8 IS USM, om du vill ha ett någorlunda ljusstarkt objektiv med stabilisering. Fungerar bra som normalobjektiv på en APS-C.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag misstänker att du inte bara fått kamerahuset utan att ett objektiv sitter på. Sannolikt någon variant av 18-55/3,5-5,6. Börja fota med den och se vad du saknar innan du köper något. Det du saknar kan vara en lång rad av saker:
1. Tele ("längre zoom")
2. Vidvinkel (få med mer på bredden)
3. Ljusstyrka (bilden får en massa fläckar då det är mörkt (brus))
4. Tunt skärbedjup ("suddig bakgrund)

Mmmm
 

dumbo

Aktiv medlem
En fråga bara kring APS-C kamera som du beskriver inte borde använda det sistnämnda objektivet. Är det en specifik typ av kamera och isåfall vilken skulle passa för en sådan typ av objektiv?
Som apersson850 skriver så handlar det om bildvinkeln, alltså hur mycket man "får med" i bild. Med 50mm på APS-C så blir det en relativt liten bildvinkel. Man får alltså inte med så mycket, vilket gör att man måste backa ganska långt i vissa situationer och ibland kanske det inte ens går osv.
Ett sådant objektiv blir mer allsidigt på en kamera med "fullframe", där sensorn alltså är större. Då får man en vidare bidlvinkel och då blir objektivet lite mer allround. Sen tycker jag personligen att 35mm är mer användbart på "fullframe", vilket då skulle motsvara ca 22mm på Canon APS-C.

För mer specifika ändamål, som tex porträtt, så är dock en 50/1.8 ett väldigt prisvärt objektiv som ger mycket för pengen. Så det är inget objektiv som man generellt ska undvika på APS-C utan det är bara att det inte är så allround. Så därför håller jag inte med de som säger att "ALLA borde ha ett".
Ska man köpa ett så är för att man vet att man behöver det. Eller för att man har en tusenlapp som man inte vet vad man ska göra med... :)
 

Solrik84

Ny medlem
Tack för samtliga svar! Jag känner nu att jag vet hur jag skall approacha allt och spanar på videos etc för att lära mig mer och foto och bildredigering.

Det objektiv som var med ser ut som följande, vad tror ni om detta?
Kass eller ok? Det står EFS 18-55mm 0.25mm/0.8ft image stabilizer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den är i mitten av de olika 18-55 som finns (Canon har tillverkat nio olika modeller. Jo, nio olika). Så den är bra nog för att du ska kunna experimentera.
Den innehåller dessutom brännvidden 50 mm som diskuterats, så du kan lätt ställa in den där och se hur du gillar den. Dessutom innehåller den alla andra brännvidder som nämnts också, så det är bara att prova på!
 

gask

Medlem
Du har redan fått många bra tips.
Om du tycker om att gå nära och ta detaljbilder, ska du titta på Compact Macro 50 mm. Jag har använt ett sådant bland annat på en 450D och är väldigt nöjd. Det är förstås bra på närbilder, men också på porträtt, landskapsbilder och till exempel arkitektur. Det är skarpt och ger ingen förvrängning (raka linjer återges som raka och inte böjda). Det har sålts sedan EOS-kamerornas barndom, tycks vara hållbart, och så får man det under 1500 kronor begagnat.
 

jmattisson

Medlem
Hej Fredrik,
Håller med övriga svar du fått.

För ett tag sedan plockade fram min gamla EOS 400D för att testa hur den
fungerade. Med ett bra objektiv (testade bl a med det 50mm som beskrivs ovan)
så går det alldeles utmärkt att ta bra bilder. Ser ingen större skillnad mot mina
nyare kameror.

Så länge du inte förväntar dig toppresultat när du t ex fotar i mörka förhållanden
eller snabba motiv kan din 450D fungera fint. Den 18-55 du har kan vara ok,
men köp gärna ett (begagnat) fast objektiv om du strävar efter bästa (tekniska) bildkvalitet.

Hälsningar
Jörgen
 

dumbo

Aktiv medlem
Tack för samtliga svar! Jag känner nu att jag vet hur jag skall approacha allt och spanar på videos etc för att lära mig mer och foto och bildredigering.

Det objektiv som var med ser ut som följande, vad tror ni om detta?
Kass eller ok? Det står EFS 18-55mm 0.25mm/0.8ft image stabilizer.
Alla versioner av 18-55 med IS är okej, IMO, så utifrån skärpa/upplösning behöver du eg inte skaffa något annat. Visst finns det objektiv som är bättre även på den men det du har är ändå helt okej.
Det är främst de två första versionerna utan stabilisering som man ska undvika för de är inte något vidare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som min kompis sa en gång i tiden - ”det är inte kameran som tar bra bilder”.

Om du inte tar bra bilder med en 450D så tar du inte heller bra bilder med en 5D IV.
 
ANNONS