Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Är helt ny i dessa funderingar så ursäkta den röriga frågeställningen nedan:

Ni som fotat mellanformat och då helst porträtt) ett tag - vilken kamera är mest prisvärd om man inte vill göra avkall på kvalitet och funktioner?

Allra helst skulle jag vilja kunna koppla den till mina blixtar (godox ad600) men kan tänka mig att man då hamnar i Fuji gfx facket (kanske lite väl saftig prislapp för min del trots 47k gråimport). Är det så, så kan jag tänka mig att skaffa en analog mellanformatskamera (dock gärna med möjlighet att koppla in blixt på något sätt och gärna då de jag har.

Tips var jag kan börja leta?

Är främst ute efter de mjuka övergångarna mellan skärpa och oskärpa, men utan att kunna koppla in blixtar kommer det kännas begränsande.
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Är helt ny i dessa funderingar så ursäkta den röriga frågeställningen nedan:

Ni som fotat mellanformat och då helst porträtt) ett tag - vilken kamera är mest prisvärd om man inte vill göra avkall på kvalitet och funktioner?

Allra helst skulle jag vilja kunna koppla den till mina blixtar (godox ad600) men kan tänka mig att man då hamnar i Fuji gfx facket (kanske lite väl saftig prislapp för min del trots 47k gråimport). Är det så, så kan jag tänka mig att skaffa en analog mellanformatskamera (dock gärna med möjlighet att koppla in blixt på något sätt och gärna då de jag har.

Tips var jag kan börja leta?

Är främst ute efter de mjuka övergångarna mellan skärpa och oskärpa, men utan att kunna koppla in blixtar kommer det kännas begränsande.
Jag har tagit steget in i MF med en Pentax 645D. Då får du en hel utrustning för under 30 000 kronor och kan testa om MF är rätt för dig. Jag var sugen på en Fuji, men priset över 100 k för kamera med två gluggar var lite avskräckande.
Bildkvaliten när det blir bra är verkligt bra.
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/albums/72157689752083346

Jag har dock bestämt mig för att sälja min Pentax och satsa på Nikon och Fujis X-e3 i stället. Jag behöver en inre kamera och kan inte motivera för mig själv at ha tre olika system...
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har tagit steget in i MF med en Pentax 645D. Då får du en hel utrustning för under 30 000 kronor och kan testa om MF är rätt för dig. Jag var sugen på en Fuji, men priset över 100 k för kamera med två gluggar var lite avskräckande.
Bildkvaliten när det blir bra är verkligt bra.
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/albums/72157689752083346

Jag har dock bestämt mig för att sälja min Pentax och satsa på Nikon och Fujis X-e3 i stället. Jag behöver en inre kamera och kan inte motivera för mig själv at ha tre olika system...
Jag kikade lite grand på 645. Ska läsa in mig lite mer på den då det ändå verkar överkomligt. Får sälja av min 28 1.4d och 85 pc-e 2.8 först bara 😀.
 

snap01

Aktiv medlem
Kör inte mellanformat längre gjorde det på analoga tiden. Däremot var jag nära att köpa fuji gfx o lånade kameran för ett test. Tyckte filerna var riktigt vassa men avstod för att man blir rätt begränsad med optik men mellanformat kör du tex dslr så får man tillgång till väldigt bra prisvärd optik som tex sigma Art.

Jag harvade kvar i nikon träsket o köpte Nikon D850 o den var verkligen ett steg framåt. Man kan verkligen lyfta bilderna o få snygga övergångar o jag hade tyvärr inte D850 tillhands när jag testade fuji men jag har bilder kvar o tagit dom på liknande sätt. Kan säga att nikon trots mindre sensor hänger med minst lika bra i DR som på fuji. Men visst fuji är läcker gillar den men hela paketet för mig blir bättre med D850 o jag tror det ska mycket till för att man ska se skillnad.
Att jag skriver plus i kanten för Nikon D850 förvånar även mig för jag har aldrig gillat handhavandet från nikon greppet har oftasts varit uselt men D850 har fått ett helt ok. Jag kör fuji xt utomlands o när jag vill ha en smidigare kamera.
Att titta på någon annan mellanformat än tex fuji gfx eller ny hasselblad då kommer du garanterat inte få bättre bildkvalitet än vad en nikon D850 ger.
Jag har filer från Fuji gfx samt nikon d850 jag kan skicka till dig så kan du se själv.

Idag är skillnaden så pass liten mellan kameror att tex en fuji aps-c hänger med nikon ff i dom flesta fall.Jag var snubblande nära fuji gfx men är faktiskt glad att jag hängde kvar i nikon träsket när jag ser filerna o jämför dom med varandra. Däremot kommer jag köra vidare med fuji xt när jag vill ha en smidigare kompetent kamera. Jag har ändå en del rätt krävande kunder o skulle jag verkligen få någon som kräver en mellanformat så kan jag lika gärna hyra en för det jobbet.
För mellanformat är så pass dyrt så det har nästan blivit som med filmproduktion man hyr det man behöver.
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Kör inte mellanformat längre gjorde det på analoga tiden. Däremot var jag nära att köpa fuji gfx o lånade kameran för ett test. Tyckte filerna var riktigt vassa men avstod för att man blir rätt begränsad med optik men mellanformat kör du tex dslr så får man tillgång till väldigt bra prisvärd optik som tex sigma Art.

Jag harvade kvar i nikon träsket o köpte Nikon D850 o den var verkligen ett steg framåt. Man kan verkligen lyfta bilderna o få snygga övergångar o jag hade tyvärr inte D850 tillhands när jag testade fuji men jag har bilder kvar o tagit dom på liknande sätt. Kan säga att nikon trots mindre sensor hänger med minst lika bra i DR som på fuji. Men visst fuji är läcker gillar den men hela paketet för mig blir bättre med D850 o jag tror det ska mycket till för att man ska se skillnad.
Att jag skriver plus i kanten för Nikon D850 förvånar även mig för jag har aldrig gillat handhavandet från nikon greppet har oftasts varit uselt men D850 har fått ett helt ok. Jag kör fuji xt utomlands o när jag vill ha en smidigare kamera.
Att titta på någon annan mellanformat än tex fuji gfx eller ny hasselblad då kommer du garanterat inte få bättre bildkvalitet än vad en nikon D850 ger.
Jag har filer från Fuji gfx samt nikon d850 jag kan skicka till dig så kan du se själv.

Idag är skillnaden så pass liten mellan kameror att tex en fuji aps-c hänger med nikon ff i dom flesta fall.Jag var snubblande nära fuji gfx men är faktiskt glad att jag hängde kvar i nikon träsket när jag ser filerna o jämför dom med varandra. Däremot kommer jag köra vidare med fuji xt när jag vill ha en smidigare kompetent kamera. Jag har ändå en del rätt krävande kunder o skulle jag verkligen få någon som kräver en mellanformat så kan jag lika gärna hyra en för det jobbet.
För mellanformat är så pass dyrt så det har nästan blivit som med filmproduktion man hyr det man behöver.
För mig är fördelen med mellanformat inte antalet pixlar. Det har jag så det räcker och blir över på min lilla Fuji X-e3. Det handlar om sensorns fysiska storlek. Min Pentax 645D har en 70 procent större sensor än min Nikon, men ungefär lika många pixlar (40 mot 36MP).
Det syns på bilderna. Svårt att förklara vad det är. Det är nåt med 3D-känslan som fullformat inte riktigt lyckas efterlikna. Sen om det ä värt besväret att släpa på en mycket större kamera är en annan sak. Det är fortfarande Fujin med sin lilla sensor som alltid finns till hands.
 

cardazio

Aktiv medlem
För mig är fördelen med mellanformat inte antalet pixlar. Det har jag så det räcker och blir över på min lilla Fuji X-e3. Det handlar om sensorns fysiska storlek. Min Pentax 645D har en 70 procent större sensor än min Nikon, men ungefär lika många pixlar (40 mot 36MP).
Det syns på bilderna. Svårt att förklara vad det är. Det är nåt med 3D-känslan som fullformat inte riktigt lyckas efterlikna. Sen om det ä värt besväret att släpa på en mycket större kamera är en annan sak. Det är fortfarande Fujin med sin lilla sensor som alltid finns till hands.
Precis, jag har en d800e som jag kommer ha kvar till allt annat, men just för porträtt är den större sensorn intressant. Har fått snarlika effekter ibland med min d800e, men inte riktigt samma falloff mellan skärpa och oskärpa som man får med större sensor. Dock kanske pentaxens sensor inte är stor nog för att göra en väsentlig skillnad. Gfxen är också ett mellanting om man ser till giganterna i klassen.

Tex närmare denna rendering vill jag komma i fler fall än jag gör i dagsläget https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/40637128894/in/dateposted-public/

Eller kanske snarare denna https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/27103071788/in/dateposted-public/
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Precis, jag har en d800e som jag kommer ha kvar till allt annat, men just för porträtt är den större sensorn intressant. Har fått snarlika effekter ibland med min d800e, men inte riktigt samma falloff mellan skärpa och oskärpa som man får med större sensor. Dock kanske pentaxens sensor inte är stor nog för att göra en väsentlig skillnad. Gfxen är också ett mellanting om man ser till giganterna i klassen.

Tex närmare denna rendering vill jag komma i fler fall än jag gör i dagsläget https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/40637128894/in/dateposted-public/

Eller kanske snarare denna https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/27103071788/in/dateposted-public/
Fina bilder, det handlar mer om vad som finns bakom kameran tror jag.
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
Precis, jag har en d800e som jag kommer ha kvar till allt annat, men just för porträtt är den större sensorn intressant. Har fått snarlika effekter ibland med min d800e, men inte riktigt samma falloff mellan skärpa och oskärpa som man får med större sensor. Dock kanske pentaxens sensor inte är stor nog för att göra en väsentlig skillnad. Gfxen är också ett mellanting om man ser till giganterna i klassen.

Tex närmare denna rendering vill jag komma i fler fall än jag gör i dagsläget https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/40637128894/in/dateposted-public/

Eller kanske snarare denna https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/27103071788/in/dateposted-public/
Det här är vad du kan åstadkomma med Pentax. Både Fujis och Hasselblads spegellösa har samma storlek på sensorn 33x44mm, men det är klart Hasselblads och Phase Ones giganter är ju ännu större...
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/26150678159/in/album-72157689752083346/

Och här är som jämförelse "the real thing", Hasselblad 6x6 film:
https://www.flickr.com/photos/mikaelsphotos/albums/72157653155343715

Hör av dig om du är sugen på att köpa min Pentax...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är sant att en större sensor gör det lättare att få till snyggare oskärpereckning med det är objektivberoende. Kolla att de objektiv du planerar köpa har de egenskaper du vill ha. Bara för att det är mellanformat händer inget magiskt.

Vad jag förstått är orsaken är att för en given utskriftsstorlek behövs mindre upplösningsförmåga per ytenhet av objektivet och då behöver objektiven inte vara fullt så korrigerade. T ex är underkorrektion av sfärisk abberation något som genererar mjukare oskärpecirklar (mindre skarpa kanter). Tyvärr leder det till sämre kontrast i fokusplanet och lägre nominell upplösning per ytenhet. Ju mindre sensorn är ju mer spelar behovet av att korrigera in för en given utskriftsstorlek (mindre sensor kräver då fler pixlar per ytenhet). T ex Canon 50/1,2L och Nikkor 58/1,4 är sannolikt exempel på där man med småbildsobjektiv försökt korrigera mindre för bl a sfärisk abberstion för att få till snyggare oskärpa med resultat att vissa klagar på att de inte är skarpa vid maxöppning men det är sannolikt inte poängen - det är oskärpan som primeras hos dessa. Med MF hade nog skärpan räkt.
 

snap01

Aktiv medlem
För mig är fördelen med mellanformat inte antalet pixlar. Det har jag så det räcker och blir över på min lilla Fuji X-e3. Det handlar om sensorns fysiska storlek. Min Pentax 645D har en 70 procent större sensor än min Nikon, men ungefär lika många pixlar (40 mot 36MP).
Det syns på bilderna. Svårt att förklara vad det är. Det är nåt med 3D-känslan som fullformat inte riktigt lyckas efterlikna. Sen om det ä värt besväret att släpa på en mycket större kamera är en annan sak. Det är fortfarande Fujin med sin lilla sensor som alltid finns till hands.
jag har som sagt testat nya fujin som är nyare teknik än pentaxen du har. Det finns flera tester som visar att bildkvaliten är likvärdig ang dynamsika omfånget mellan fujigfx o nikon d850. Jag har själv använt bägge.

Det du eftersträvar är mer en optik fråga o varför ska du sälja kameran o det är magiskt med den?Idag leverarar min lilla fuji nästan lika bra som D850 i snällt ljus skillnaden märks oftast vid större bilder alt (svårare) ljus där en större sensor kan ha en fördel ibland.
 

snap01

Aktiv medlem
Precis, jag har en d800e som jag kommer ha kvar till allt annat, men just för porträtt är den större sensorn intressant. Har fått snarlika effekter ibland med min d800e, men inte riktigt samma falloff mellan skärpa och oskärpa som man får med större sensor. Dock kanske pentaxens sensor inte är stor nog för att göra en väsentlig skillnad. Gfxen är också ett mellanting om man ser till giganterna i klassen.

Tex närmare denna rendering vill jag komma i fler fall än jag gör i dagsläget https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/40637128894/in/dateposted-public/

Eller kanske snarare denna https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/27103071788/in/dateposted-public/
Det är stor skillnad på nikon D800 e o D 850 det märkte jag tydligt när jag bytte upp mig. Jag är rätt övertygad om att med bra optik skulle få se skillnad på D850 o fuji gfx.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det är stor skillnad på nikon D800 e o D 850 det märkte jag tydligt när jag bytte upp mig. Jag är rätt övertygad om att med bra optik skulle få se skillnad på D850 o fuji gfx.
Gissar på att du har annan inriktning än jag tänkt mig. En D850 skulle inte göra skillnad mot min d800e för mina syften och jag kör 85 1.4g så inget fel på optiken och skaffar lika bra grejer till ev mellanformat.

Ska försöka se vad jag kan koppla till mina ad600b och som har hss upp till 1/4000s (helst)
 

mikaeltornwall

Avslutat medlemskap
jag har som sagt testat nya fujin som är nyare teknik än pentaxen du har. Det finns flera tester som visar att bildkvaliten är likvärdig ang dynamsika omfånget mellan fujigfx o nikon d850. Jag har själv använt bägge.

Det du eftersträvar är mer en optik fråga o varför ska du sälja kameran o det är magiskt med den?Idag leverarar min lilla fuji nästan lika bra som D850 i snällt ljus skillnaden märks oftast vid större bilder alt (svårare) ljus där en större sensor kan ha en fördel ibland.
Varför jag säljer? Magiskt eller inte har jag inte råd att hålla mig med tre olika system...
 

snap01

Aktiv medlem
Varför jag säljer? Magiskt eller inte har jag inte råd att hålla mig med tre olika system...
du borde behålla det bästa då? sälja dom två andra. Saken som skett sedan du köpte din mellis är att idag har man utmärkta högre iso egenskaper med mellanformat eftersom man kör med cmos sensorer o inte ccd.

Utvecklingen har gått så långt så att din lilla fuji är överlägsen din pentax på allt över 100 iso samt likvärdig på bildkvalitet minst på resten det som skiljer är att du inte får lika mycket skärpesläpp. Men tyvärr så är inte pentax 645 optiken speciellt ljusstark jag körde själv pentax 645 o 6x7 på analoga tiden o valde 645 för vissa uppdrag att den gav 16 bilder per rulle hade af o lite mer finesser samt smidigare än 6x7 men om vi talar magiskt så var 6x7 det på vissa bilder med ljusstark objektiv.

Till Ts idag är fuji gfx prisvärd inte speciellt dyr du kan köpa den o köra med ljustark fast optik så kan du uppnå det du vill men det kan du oxå nästan uppnå med otus optik eller sigma art.

Varför inte knalla in på goecker på söder dom har bägge hemma så kan du en närmare titt. Idag ska man verkligen ha speciella kunder om man måste köra mellis o med tanke på utvecklingen så känns det bättre att hyra (värsting) grejer när man behöver det än att köpa o sedan två år senare så är en ff vassare o man sitter med dyra svårsålda mellis prylar. Jag körde mellanformat i 7 år älskade känslan man hade när man la upp diat på ett ljusbord o kollade med peak luppen.

Men samtidigt idag man man häpna över bilden på 27 tums skärmen tagen men nikon d850 allt har sin tid . Men åk in o känn på kamerorna. Jag testade som sagt var fuji gfx väldigt fin kamera men valde att harva kvar i dslr träsket för varken jag eller mina kunder skulle knappt se någon skillnad på slutresultatet.

För ett tag sedan frågade jag en kund som får in bilder via reklambyråer som fotas med team som kör med dyra mellanformats kameror o han tyckte att jag skulle köra med mellanformat. Han bad att få återkomma efter att han jämfört o kollat. Hans svar var att skillnaden var i dom flesta fall svår att se så jag avstod eftersom varken kund eller jag egentligen efterfrågar den lilla skillnaden som det oftast är.
Ibland kan priset för en liten skillnad vara gigantisk större men behöver man top of line så kan det vara värt det allt beror på vad du tänkt göra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag fick uppfattningen om att diskussionen från TS sida vare sig gällde skärpedjup eller brusprestanda. Jag tror inte någon har påstått att Pentax 645D vare sig skulle leverera lägre brus (inte ens med samma ljusdtyrka på obkektivet), bättre dynamiskt omfång eller ens tunnare skärpedjup med befintliga objektiv. För TS del gällde det endast karaktären på oskärpan och inte möjligheten att få mer oskärpa (tunnare skärpedjup). Det var endast fråga om dess karaktär. Man kan t o m hävda att karaktären på oskärpan är viktigare om bakgrunden är mindre utsuddad då den blor mer framträdande. Som jag sa så är förutsättnongarna bättre med MF men är väldigt objektivberoende och bara för att man köper MF får man inte detta på köpet. Man får testa själv eller väldigt noga kolla de tester som finns. Här har jag sett endast begränsade tester där t ex Hasselblad 100/2,2 skall vara duktigt på oskärpesläpp (men passar förstås inte Pentax).
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nikons basta FX sensorer (D850) hanger fortfarande med bra jamfort med de MF system som finns pa marknaden.

Eftersom Nikon ocksa har snabbare linser an t.ex. Fujifilm G-mount sa gar det ocksa att isolera subjektet pa ett likande satt.

Enligt patent planerar Nikons ett nytt linssystem for spegelfria kameraor, Z-mount. Det kommer att bli lattare att tillverka annu snabbare linser. De har t.ex. patenterat 36mm f/1.2 och 52mm f/0.9. Notera, att bara for att de lamnat in patent finns ingen garanti for att det kommer att kommersialiseras.

https://nikonrumors.com/2017/09/07/new-nikon-patents-nikkor-52mm-f0-9-and-36mm-f1-2-full-frame-mirrorless-lenses.aspx/

Fragan ar vad som hander i framtiden? Nar upplosningen pa sensorerna okar blir det fysiskt omojligt for FX linser att ge den upplosning som kravs. Gransen satts av diffraktion och gar nagonstans mellan 50-100Mpix.

Nikon tror att de kan kompensera for diffraktion numeriskt:

https://nikonrumors.com/2018/03/09/interview-with-nikon-at-the-cp-show-100-mp-full-frame-sensor-mirrorless-ibis-innovation.aspx/

Jag skulle personligen avvakta och se vad som hander med Nikons nya system. Aven Canon haller pa med liknande utvecklingsprojekt.

Det kan bli en riktigt spannande host!
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag fick uppfattningen om att diskussionen från TS sida vare sig gällde skärpedjup eller brusprestanda. Jag tror inte någon har påstått att Pentax 645D vare sig skulle leverera lägre brus (inte ens med samma ljusdtyrka på obkektivet), bättre dynamiskt omfång eller ens tunnare skärpedjup med befintliga objektiv. För TS del gällde det endast karaktären på oskärpan och inte möjligheten att få mer oskärpa (tunnare skärpedjup). Det var endast fråga om dess karaktär. Man kan t o m hävda att karaktären på oskärpan är viktigare om bakgrunden är mindre utsuddad då den blor mer framträdande. Som jag sa så är förutsättnongarna bättre med MF men är väldigt objektivberoende och bara för att man köper MF får man inte detta på köpet. Man får testa själv eller väldigt noga kolla de tester som finns. Här har jag sett endast begränsade tester där t ex Hasselblad 100/2,2 skall vara duktigt på oskärpesläpp (men passar förstås inte Pentax).
Ursäkta lång tid utan svar. Har hållt på med att sälja en lägenhet.

Orsaken till att jag hellre tar tex en Mamiya rz67 framför en gfx är att sensorn i gfxen inte är så mycket större än min ff-kamera och då kan jag inte motivera investeringen. Min tanke är att ha kvar min d800e till mycket annat och min framtida mf kommer köras på basiso.

Som nämndes är det själva karaktären och släppet som jag fascineras av, men jag bör också göra Helan och titta på vilka objektiv som finns och deras karaktär innan jag väljer system.

För min del är detta en hobby så jag behöver inte oroa mig om vad kunder betalar för utan försöker komma närmare en egen stil genom att se vilken karaktär jag gillar i mina befintliga porträtt och hitta vägar att oftare få till den karaktären i bilderna.

Har ni några tips på superba porträttobjektiv inom mf som ger en bildvinkel motsvarande 50mm på FF? I dagsläget måste jag gå väldigt nära med 85 för att få stolen jag är ute efter med bibehållen skärpa (f2). Risken är då att jag inte kan få till en bra komposition alt att jag kapar något jag vill ha med i bilden tex en hatt eller detaljer på kroppen.
 

snap01

Aktiv medlem
är du inne på analogt 6x7 nu? Körde pentax 6x7 med deras 105mm den var riktigt trevlig som porträtt glugg men jag tror att du kan uppnå nästan samma med en ff med rätt glugg. Hittade en länk med fuji gfx en som fotar porträtt han körde bla med 63 mm tycker det ser rätt trevligt ut. Jag fick låna en gfx med normalzoomen blir inte riktigt samma släpp då.
Fuji än billig egentligen för vad du får ett hus för 69000 finns paket med en fast glugg som du borde klara dig rätt bra med annars skulle jag prova sigma art 50mm riktigt trevlig optik.

länken har du här
snygga släppet hittar du bla efter 29.06

https://www.youtube.com/watch?v=3wUzFAntPe0
 

cardazio

Aktiv medlem
är du inne på analogt 6x7 nu? Körde pentax 6x7 med deras 105mm den var riktigt trevlig som porträtt glugg men jag tror att du kan uppnå nästan samma med en ff med rätt glugg. Hittade en länk med fuji gfx en som fotar porträtt han körde bla med 63 mm tycker det ser rätt trevligt ut. Jag fick låna en gfx med normalzoomen blir inte riktigt samma släpp då.
Fuji än billig egentligen för vad du får ett hus för 69000 finns paket med en fast glugg som du borde klara dig rätt /bra med annars skulle jag prova sigma art 50mm riktigt trevlig optik.

länken har du här
snygga släppet hittar du bla efter 29.06

https://www.youtube.com/watch?v=3wUzFAntPe0

GFX:en ger så liten skillnad i sensorstorlek och det är en så pass stor investering (hus för 47k via gråimport) att jag vill först testa med t.ex. 6x7 med möjlighet att använda adapter för digitalt bakstycke/andra mindre bakstycken t.ex. 6x45. Det skulle dock dröja innan jag kan överge Nikon för det tar en otrolig tid att hitta precis rätt objektiv - för mig tog det 1.5 år med testande att komma fram till att gluggarna för mig var;

180 f/2.8 IF ED (trots CA är den rätt otroligt bra)
85 f/1.4G
28 f/1.4D (Nu såld dock, men kanske ska återanskaffa om jag hittar en till i bra skick)

En annan sak som gör att jag inte vill investera tungt i mellanformat är den begränsade marknaden för sakerna. Vill testa mig fram försiktigt, så att man har pengar kvar att testa nya saker med i framtiden.

Missade tyvärr en bundle med mamiya rz67, 4 bakstycken, 110 f/2.8 och två till objektiv för ett par dagar sedan pga min session på ebay gick ut när jag lade budet - hade fått dem för ca 8k :(. Hade varit värt det bara för att testa till det priset och kunde säkert sålts för 12k därefter. Å andra sidan har jag nu tid att titta på testbilder (dock är datorn undanstädad pga lgh-försäljningen, så allt detta sker nu på mobilen).

Ska kika närmare på videon är jag får tillbaka stationära datorn. Tar gärna emot fler tips på objektiv till MF. Jag har inte valt system ännu, så alla förslag är välkomna (även tips på digitala bakstycken om det finns något prisvärt - 20k kan jag tycka är lite i överkant och då testar jag hellre analogt just nu).

Primära användningsområdet kommer vara porträtt och i dagsläget kör vi HSS vid 1/4000s, men får kompensera med ND-filter beroende på vad systemet klarar i slutartid och sync (tänker mig för övrigt leaf shutter (?) i objektivet om det inte är moderna objektiv, så att det inte blir problem med sync).

Blir spännande med lite nyinjektion oavsett vilket systemet blir. Har aldrig fotat analogt, men ser inte att det ska vara ett problem om jag tar med mig en digital kamera för att fastställa bakgrundsexponeringen (istället för polaroid). Blixtexponeringen är ju lätt att räkna ut så ska inte vara något problem (då jag mörklägger subjektet helt med slutartiden).

Glad midsommar så länge och tack för all input.
 
ANNONS