Annons

Canon 180/3,5 Macro vs...

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Har idag ett Tamron 180/3,5 Macro och det är två saker som irriterar lite.
1. Långsam fokusering
2. Ljudet vid fokusering

Så nu undersöker jag alternativen lite. OCh frågorna är tvenne.
1. Är Conon 180 snabbare vid fokuseringen? Att det är ett macro objektiv och per definition inte snabbt vet jag. Utan frågan är relativt till tamron.
2. Jag antar att USM är tystare än Tamrons lilla elmotor?

Finns det andra alternativ med ungefär samma brännvidd? Jag har 100 macro så jag behöver inte nåt i den klassen.
 

j_s

Aktiv medlem
atotowi skrev:
Har idag ett Tamron 180/3,5 Macro och det är två saker som irriterar lite.
1. Långsam fokusering
2. Ljudet vid fokusering

Så nu undersöker jag alternativen lite. OCh frågorna är tvenne.
1. Är Conon 180 snabbare vid fokuseringen? Att det är ett macro objektiv och per definition inte snabbt vet jag. Utan frågan är relativt till tamron.
2. Jag antar att USM är tystare än Tamrons lilla elmotor?

Finns det andra alternativ med ungefär samma brännvidd? Jag har 100 macro så jag behöver inte nåt i den klassen.
Sigma har ju också ett 180/3,5 macro. Kolla gärna tidningen Foto 7-8/2007 som har ett test av alla objektiven. De kommenterar dock inte specifikt af-snabbheten, kanske för att den inte har så stor betydelse vid macrofotografering. Dock så nämns att Canon 180 har tyst fokusering (objektivet fick betyget Toppklass). Sigma 180 har också en tyst ultraljudsmotor.

Jag har Sigma 150/2,8 och det är ett mycket bra objektiv.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Canons 180 är väldigt tyst vid fokuseringen. Generellt får det ofta kritik för att vara långsamt vid fokusering, men det upplever jag mest vid väldigt korta avstånd där det hur som helst spelar mindre roll. Vid längre avstånd går det snabbt.

mvh

Bent
 

hornavan

Aktiv medlem
atotowi skrev:
Att det är ett macro objektiv och per definition inte snabbt vet jag. Utan frågan är relativt till tamron.
USM
Mitt EF 100, 2,8 USM macro fokuserar snabbare än mitt EF 85, 1,8 USM och mitt EF 135,2,0 L USM.
Per vilken definition menar du?
Ditt resonemang håller bara om du tar tid från närgräns till oändligt; vilken ju är mycket längre på ett macroobjektiv.
Från tex 1-3 meter springer min macro förbi konkurrenterna.
 

atotowi

Aktiv medlem
Frågan var skillnaderna i fokuserings hastighet mellan Tamron och Canon 180mm Macro, rent subjektivt.
Om man jämför mitt ef 100/2,8 USM macro med Tamron 180 Macro så är skillnaderna i fokuseringshastighet tydliga. Frågan var om nån testat Tamron och Canon och kunde säga om de upplevt några stora skillnader.
Sigman är fö oxå intressant och har den fördelan att den dessutom kan begränsas i "macro" läge dvs att den inte kör ut till oändlighet om den missar på första försöket.
 

Possinho

Aktiv medlem
Sigmas 150-macro har ju fått väldigt bra betyg i alla tester har sett, det kanske är något att kolla upp? HSM har den också.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Canon 180 har snabbare och bättre AF än Tamron. Även Sigma 180 har det. Men bildkvaliteten är minst lika bra med ditt Tamron.
Både Sigma och Canon är också bättre byggda och mer rejäla i kvaliteten.
 

Ades

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 150 macro, och man får anstränga sig för att höra nå när det fokuserar. så det är ganska tyst.
 
ANNONS