Annons
Gammal 2010-12-07, 09:18
drejjan

Roboman skrev: Jag har en fråga om en kommande fotografering.

En vän till mig har gjort sytt en kollektion med kläder och har frågat mig om att fotografera dessa, eventuellt skulle hon använda bilderna till tryck på t-shirts för sedan försäljning.
Dock fick jag frågan idag om modellen kunde tänka sig att göra ett gratis jobb.

Min tanke är att skulle t-shirtarna sälja så ska både jag och modellen ha del av kakan, men det krångliga är att min vän är student och jag har förståelse om hon inte har pengar att kunna betala med.

Hur bör man lägga upp sådant i ett avtal/modellrelease? Vad har ni för åsikter om detta?
Jag föreslår att ni kommer överens om ett avtal där du får x% av omsättningen/vinsten. På så sätt är båda skyddade, hon behöver inte gå förlust, och du behöver inte stå och se på när hon blir rik.
Sedan tycker jag att det vore riktigt om ni kom överens om en summa för själva fotograferingen, tid är pengar, och om inte kan din kompis lika gärna köpa en egen kamera och fotografera. Din kompis vill ju ha din tjänst för att han/hon tycker att du är bra, och bra är du ju inte medfött.
Gammal 2010-12-17, 09:01
sagoskog

Försäljning till bildbank hos länsstyrelse
Jag har fått en förfrågan om att sälja ett x antal fotografier till en länsstyrelses bildbank. På så vis kommer bilderna att kunna användas fritt av dem i både tryckt media och på internet i framtiden.
Jag vill inte ge dem en exlusiv användning av bilderna utan vill själv ha fortsatt rätt att sälja dem på egen hand samt nyttja fotografierna i eget material.

Efter att ha lusläst prisrekommendationer på fotosidan, olika bildbyråer samt svenska fotografernas förbunds prisrekommendationer vänder jag mig nu till forumet då jag inte hittar något svar.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Hur prissätter man sådana försäljningar?
Gammal 2010-12-17, 10:51
drejjan

sagoskog skrev: Jag har fått en förfrågan om att sälja ett x antal fotografier till en länsstyrelses bildbank. På så vis kommer bilderna att kunna användas fritt av dem i både tryckt media och på internet i framtiden.
Jag vill inte ge dem en exlusiv användning av bilderna utan vill själv ha fortsatt rätt att sälja dem på egen hand samt nyttja fotografierna i eget material.

Efter att ha lusläst prisrekommendationer på fotosidan, olika bildbyråer samt svenska fotografernas förbunds prisrekommendationer vänder jag mig nu till forumet då jag inte hittar något svar.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Hur prissätter man sådana försäljningar?
Då du vill behålla dem för vidare försäljning till annan part än länsstyrelsen handlar det om en icke exklusiv licens. Har du pratar med länsstyrelsen om detta, går de med på det? I så fall hamnar priset lägre än en exklusiv licens, vilket jag skulle kunna tänka mig att de är ute efter.

www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite. Men den främsta frågan är, vad vill du ha för din bild? Du skall absolut inte känna att du gör en dålig affär. Var inte rädd med att diskutera priser med dem, skriv gärna ut pdf-filen och ta med och visa för dem var riktlinjerna ligger. Tänk även på att du bör ha modellrelease på dem som medverkar i bilderna, samt att du Måste skriva ett skriftligt och utförligt avtal med Länsstyrelsen där inget är suddigt. Och lycka till med försäljningen!
Gammal 2010-12-17, 10:58
ErlandH

drejjan skrev: www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite. Men den främsta frågan är, vad vill du ha för din bild? Du skall absolut inte känna att du gör en dålig affär. Var inte rädd med att diskutera priser med dem, skriv gärna ut pdf-filen och ta med och visa för dem var riktlinjerna ligger.
Det där är en vanlig missuppfattning, men SFFs prisguide är inte "rekommenderade priser" eller några "riktlinjer". Det är bara SFFs uppfattning om vad deras medlemmar borde få betalt.
Gammal 2010-12-17, 11:43
Lars Jn

Prisstatistik
Har läst några trådar om betalning för bilder/jobb och har en fundering - finns det någon statistik på vad folk verkligen får betalt för sina jobb? Jag tänker mig en lista i stil med de som brukar publiceras för begagnade bilar.

Det är ju egentligen mer intressant än vad fotografernas förening rekommenderar/önskar.

Som ammatör som kan sälja en och annan bild under "hobbyverksamhet" är det ju ett helt annat läge än för den som ska leva på sitt fotande och måste få ut några hundra per arbetad timme. En proffsfotograf som gör ett heldagsjobb måste ju ta ett antal tusen för det för att få det att gå ihop, medan en ammatör som fotar på kompisens femtiårskalas (som man i alla fall skulle gått på) kanske kan känna sig nöjd med att få betalt för papper och bläck för utskrifterna.
Gammal 2010-12-17, 11:50
optimize

ErlandH skrev: Det där är en vanlig missuppfattning, men SFFs prisguide är inte "rekommenderade priser" eller några "riktlinjer". Det är bara SFFs uppfattning om vad deras medlemmar borde få betalt.
jag trodde siffrorna där var snittvärden tagna från undersökningar bland sff's medlemmar?
Gammal 2010-12-17, 11:52
sagoskog

drejjan skrev: www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite.
Som jag skrev hade jag redan läst igenom deras PDF, och det som står där är prisuppgifter på en bild som du vet endast skall användas till ett ändamål baserat på upplaga. Som jag skrev är detta inte fallet.

Jag vet att det är svårt att finna en specifik mall för detta, men jag tänkte att det kanske var någon som sålt bilder för detta ändamål tidigare och kunde ge mig något att gå på.
Gammal 2010-12-17, 12:06
ErlandH

optimize skrev: jag trodde siffrorna där var snittvärden tagna från undersökningar bland sff's medlemmar?
Du har faktiskt rätt -- det står iaf så i den senaste upplagan (det stod något helt annat i tidigare upplagor). Hur enkäten gått till är förstås svårt att veta. SFF är också noga med att påpeka att prisvariationerna är mycket stora och beror både på vem som är fotograf, vem som är köpare, hur bilden ser ut osv.
Gammal 2010-12-17, 12:33
drejjan

ErlandH skrev: Det där är en vanlig missuppfattning, men SFFs prisguide är inte "rekommenderade priser" eller några "riktlinjer". Det är bara SFFs uppfattning om vad deras medlemmar borde få betalt.
Okej. Men de borde stämma relativt med vad det står i BLFs bok? Eftersom jag inte har den är det väldigt svårt att ge något matnyttigt svar, så därför länkade jag till SFF.
Gammal 2010-12-17, 12:46
ErlandH

drejjan skrev: Okej. Men de borde stämma relativt med vad det står i BLFs bok?
Prisuppgifterna i BLFs broschyr "Rätt & Pris" är ju också bara ett vått finger i luften.
Gammal 2010-12-17, 13:08
Kissowa

Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.
Gammal 2010-12-17, 13:40
Laziovic

sagoskog skrev: Som jag skrev hade jag redan läst igenom deras PDF, och det som står där är prisuppgifter på en bild som du vet endast skall användas till ett ändamål baserat på upplaga. Som jag skrev är detta inte fallet.

Jag vet att det är svårt att finna en specifik mall för detta, men jag tänkte att det kanske var någon som sålt bilder för detta ändamål tidigare och kunde ge mig något att gå på.

Det finns flera sätt att tänka ang detta.

#1. Du kan ju be att få en försäljningsrapport varje månad eller halvår eller vad du vill, på vad dina bilder används till. Och på så sätt ta betalt. Det är ju så det fungerar på en bildbank t.ex Scanpix.

#2. Eller så försöker du ta reda på ungefär hur mycket bilden kommer att användas och försöker räkna ut ett pris.

#3. Eller för att aldrig mer behöva tänka på saken så tar du fram ett pris du själv tycker dina bilder skulle vara värda. Lite magkänsla het enkelt. Om jag själv skulle göra en snabb leverans av lite bilder jag redan har i mitt arkiv. Så kanske 10000.- plus moms hade suttit fint nu inför julen.
Gammal 2010-12-17, 13:41
Laziovic

Kissowa skrev: Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.
Jag tog 1500 plus moms för en kväll. Det är ju ett rätt enkelt jobb. Man är ju inte där hela kvällen, bara någon timme kanske. Sen får man ju redigera dom lite oxå.
Gammal 2010-12-17, 14:19
drejjan

ErlandH skrev: Prisuppgifterna i BLFs broschyr "Rätt & Pris" är ju också bara ett vått finger i luften.
Okej. Men hur ska man då komma fram till en "prisstandard" man kan gå efter? Någonstans måste man ju kunna hitta ungefärliga priser. Någon som kanske överhuvudtaget aldrig sålt en bild vet varken om det rör sig om tre siffriga eller fyr-fem-sex siffriga summor, då man aldrig varit i kontakt med branschen.

För att komma bort från rättandet om mina tips, vad är en rimlig summa?
Gammal 2010-12-17, 14:28
drejjan

Kissowa skrev: Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.
Jag tar 700 kr per kväll. Dock är jag inte där från 22-02, utan jag är på mina kompisars förfest, dricker lite lagom och går sedan ut med dem så att jag kommer lagom till tolvslaget. Sedan går jag för det mesta runt med kameran där inne, men kan i början lägga undan kameran så att jag får andas in känslan i några minuter, gå runt och snacka med kompisar osv.. Dagen efter levererar jag drygt 50 bilder, ibland mer och ibland mindre. Staden vi (jag och en till som fotar varannan helg) jobbar i är dock relativt liten ~25 000 i kommunen, så man kan säga att det är mer party här än mingel som i större städer, därav lite mindre i lön, men å andra sidan en lite roligare utekväll!

Laziovic skrev: Jag tog 1500 plus moms för en kväll. Det är ju ett rätt enkelt jobb. Man är ju inte där hela kvällen, bara någon timme kanske. Sen får man ju redigera dom lite oxå.
I vilken stad fotograferar du?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.

Miops Capsule360