Annons

Återigen samma fel på "felfri" Canon 40D! Utan semesterkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Är batterikontakten i en 40D extremt känsligt för lite högre luftfuktighet eller nåt?
Kameran totaldog o blev helt obrukbar på i princip hela sommarsemestern i Sardinien.

Hade den sen i höstas på rep hos Intervision i höstas o de hittade inget fel på den alls. Har funkat bra sen dess också inga problem alls.

Och vad händer på första dagen på Thailands semestern tror ni? Exakt samma sak!!! Så nu är jag utan kamera igen o får dessutom släpa runt på en oanvändbar Canon 40D + 3 st oanvänbara objektiv! Kul? Absolutly not!

Blir så jäkla less så jag säljer snart alla mina Canon objektiv (kameran törs jag nog inte sälja) och köper mig en Nikon istället! :-(
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är batterikontakten i en 40D extremt känsligt för lite högre luftfuktighet eller nåt?
Kameran totaldog o blev helt obrukbar på i princip hela sommarsemestern i Sardinien.

Hade den sen i höstas på rep hos Intervision i höstas o de hittade inget fel på den alls. Har funkat bra sen dess också inga problem alls.

Och vad händer på första dagen på Thailands semestern tror ni? Exakt samma sak!!! Så nu är jag utan kamera igen o får dessutom släpa runt på en oanvändbar Canon 40D + 3 st oanvänbara objektiv! Kul? Absolutly not!

Blir så jäkla less så jag säljer snart alla mina Canon objektiv (kameran törs jag nog inte sälja) och köper mig en Nikon istället! :-(
Att de inte hittade nåt fel betyder inte att kameran inte är defekt. Har många ggr lämnat in prylar de inte fått att fungera. Till slut gave de med sig och gav mig en ny som fungerade. Fel som uppstår sällan är svårt att diagnotistera.

/Stefan
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det f srömförsörningskort i 40D som kan ge ungefär felen du bekriver som det är skadat. batterikontakter ÄR också känsliga på alla märken - de tål inte fukt utan att okidera lätt - detta går dock rimligt väl att ta bort med mekanisk/kemisk rengöring om man bara kommer åt dem - glasfiberborste och sedan tvätta med IPA brukar fungera väl.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Kall/varm luft som möts = fukt! Vilket alla känner till! Om det nu är så att det bildas kondens inne i kameran kanske det skulle funka (provisoriskt) att öppna upp kameran så mycket det går (batterilucka/bort med objektiv/öppna gummiskydd för kontakternas) och lägga den på tork intill en fläkt.

Därefter förvara kameran i en stängd platspåse varje gång man går in i ett utrymme som är nedkylt med AC.

Vet inte om detta hjälper dig eller om du redan prövat? Men nog är det för djäkla tråkigt det du råkat ut för!

Har själv en 40D men aldrig varit i varmare länder med hög luftfuktighet. Som max +33 grader här i sverige! Och därför heller inte haft några liknande bekymmer som du redogjör för!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS