Annons
Gammal 2011-05-17, 15:00
NiklasÖ

SportSkjutaren skrev: Först är jag lite nyfiken på vilka inställningar du har på din 40D.
Sedan har 40D faktiskt en nyare och bättre AF-sensor än den som sitter i 5D mkII.
5D mkII har samma AF-sensor som första versionen av 5D, men med förbättrade algoritmer.
AI Servo, H, Vald AF-punkt = Mitten och C. Fn III = 0010000

Ibland Vald AF-punkt = ALLA men väldigt sällan!

Mvh!
// Niklas
Gammal 2011-05-17, 23:33
wfrank

BugEyes skrev: Jag använder både 5DII och 7D.
AF hos 7D är snabbare men 5DII är tillräckligt bra om man använder mittpunkten.
Hastigheten i seriebild tycker jag räcker bra, ställer oftast ner 7D på halvfart då jag inte vill ta hand om mängden bilder som kommer annars.
Jag plåtar mest ishockey och visst får jag fler bilder i fokus med 7D, men kvaliteten på dom från 5DII uppväger till stor del. AF modulen i 5DII må vara en halvgammal kontruktion men den funkar mycket bättre än den gjorde i första versionen av 5D. Det är väl den snabbare processorn och de nya algoritmerna som gör skillnaden.
Har aldrig riktigt fattat vad man ska med ett stort antal fokuspunkter till.
Håller med om det mesta här. Har också båda. 7D med sin dubbla fps ger fler skarpa bilder, men de skarpa med 5D2 blir bättre. För en yrkesman är 7D förmodligen överlägsen om tidningsfoto hade varit slutdestination.

Fotar inte motorsport särskilt ofta, men för något år sedan använde jag 450D (AF som 5D, men snäppet enklare än 5D2) för bilsport och även det fungerar utmärkt, men det är bra att förstå lite vad AF-kretsen letar efter. 5D2's mittpunkt är dessutom ett lyft både sensormässigt och algoritmmässigt från det som ändå funkar fint. Har inte plåtat bil med 5D2 men här är ett"action"-exempel från förra veckan. Flygande kvinna som AI-servo i 5D2 följde fint i hyffsat svåra förhållanden som pelare och annat som fanns ivägen innan denna bilden togs:
http://www.mosebackefotografiska.se/...c.php?f=7&t=56

Jag tycker också att en av de fina egenskaperna för vältagna bilder hos 5D2 möjligheten till beskärning. Har du en pixelskarp bild så kan man croppa de 21MP rejält. Men jag är som sagt inte tidningsfotograf, utan vill hellre ha färre riktigt skarpa bilder än många hyffsade.
Gammal 2011-05-18, 08:00
bengt-re

Skillnaden mellan 40D och 5D MkII blir slående dock om man tar med båda husen ut vid ett event - 90% av bilderna med 40D är rätt fokuserade, men kanske 30-40% av bilderna av 5D mkII är skarpa eller rätt fokuserade snarare. Sen lider 5D mkII också av längre shutterlag och lägre seritagningshastighet och även en konsekvens av det att den har svårare med följande focus vid serietagning på grund av den längre blackouten vilket gör att död räkningstiden är längre.

Dock - i enklare focusfall och de bilder som råkar bli bra så är bilderna i sig bättre med 5D mkII.
Gammal 2011-05-18, 08:44
BugEyes

bengt-re skrev: Skillnaden mellan 40D och 5D MkII blir slående dock om man tar med båda husen ut vid ett event - 90% av bilderna med 40D är rätt fokuserade, men kanske 30-40% av bilderna av 5D mkII är skarpa eller rätt fokuserade snarare. Sen lider 5D mkII också av längre shutterlag och lägre seritagningshastighet och även en konsekvens av det att den har svårare med följande focus vid serietagning på grund av den längre blackouten vilket gör att död räkningstiden är längre.

Dock - i enklare focusfall och de bilder som råkar bli bra så är bilderna i sig bättre med 5D mkII.
Du borde nog lämna in din 5DII på kontroll, den ska inte ha sämre AF än 40D. Jag upplever 5DII som bättre på alla sätt inklusive AF mot den 40D jag tidigare hade (nu utbytt mot en 7D).
Gammal 2011-05-18, 09:15
bengt-re

BugEyes skrev: Du borde nog lämna in din 5DII på kontroll, den ska inte ha sämre AF än 40D. Jag upplever 5DII som bättre på alla sätt inklusive AF mot den 40D jag tidigare hade (nu utbytt mot en 7D).
Varför skulle den inte ha det? Jag har BTW focusjusterat min 5D mkII så den focuserar rätt så länge det är enklare focuslägen dynamiskt och stillastående motiv.

5D mkII ÄR sämre på AF. Den HAR en enklare focusensor, Den HAR längre shutter blackout och den HAR längre shutter lag - det är inga åsikter, det är rena fakta och som förväntat presterar den klart mycket sämre också. Visst träffar den rätt ibland också, men med sämre förutsättningar så missar den också mer vilket är svårt irriterande om man fotar saker som inte upprepar sig...
Gammal 2011-05-18, 12:05
SportSkjutaren

Hur stor man upplever skillnaden på AF mellan 5D mkII och 7D beror till stor del på vad det är man fotograferar.
Gäller vissa motorsporter som t.ex.

Hyggligt jämna och förutsägbara rörelserr ställer små krav på AF, även om motivet rör sig snabbt.
Oregelbundna och snabba rörelser är en helt annan femma.

Detta är troligen orsaken till varför olika personer upplever af på 5D mkII så pass olika.

Nu kan jag inte helt utesluta att den 5D mkII behövde en AF-justering.
Men min 7D och mina gluggar är justerade tillsammans.
Trots detta fick jag påtagligt bättre resultat med den utrustningen, innan justeringarna gjordes.
Än vad jag fick med samma gluggar och 5D mkII.

5D mkII är en i många avseenden fantastisk kamera.
Inget snack om saken.

Men för mig som huvudsakligen fotograferar sport, så är 7D ett betydligt mer naturligt val.
Gammal 2011-05-18, 15:14
NiklasÖ

Tja, jag beslutade mig för att komplettera min trotjänare 40D med en 7D och avvakta en 5D III.

Nu en kort fråga om microjustering på 7D. Jag läser i manualen (sid 211):

"Om du utför denna justering kan det hända att korrekt fokus inte kan ställas in."

Vad menar man?

1.) Att man kan justera bort sig så fokus inte är möjlig men att man i så fall kan göra om prceduren och förhoppningsvis lyckas bättre då?

2.). Eller menar man att man kan justera bort sig så det är omöjligt att få korrekt fokus, utan att lämna in kamera och objektiv till Canon serviceverkstad?

Har testat fokusjusteringen på samtliga objektiv jag har. Inget seriöst test, handhållet och centrum-punkten (extra hög precision) vald. Och upplevde, genom att titta på skärmen (inzoomat till max) att det var bakfokus (kort) på första bilden/bilderna men efter att jag fokuserat om ett par gången (mellan max-min) och på nytt tagit en bild så satt fokus bättre, om än inte helt 100!

Funkar det på detta sättet att det kan ta ett tag (ett par bilder) innan kameran "känner igen" objektivet och fokuserar rätt/bättre?

Mvh!
// Niklas
Gammal 2011-05-18, 15:21
bengt-re

microjustering är ett bra sätt att få gråa tinningar... Felfocuserar det så lämna in är rådet för det är ändå troligen där du slutar...
Gammal 2011-05-18, 15:23
NiklasÖ

bengt-re skrev: microjustering är ett bra sätt att få gråa tinningar... Felfocuserar det så lämna in är rådet för det är ändå troligen där du slutar...
Mmm, jag "fruktade" detta! ;-)
Fast innan måste jag göra ett mer seriöst test så jag är säker.

Skall man i så fall testa & ev. lämna in även konvertrarna om den felfokuserar med dem på?

Mvh!
// Niklas
Gammal 2011-05-18, 18:44
J O Härnström

7D är ett bra val.
Du får en kamera som är lite bättre på allt jämfört med 40D.
Fokussystemet är mycket effektivt.

Som några redan påpekat är fokuseringen hos 40D att föredra framför 5D Mark II vid aktion. (Dessutom är den ju snabbare)

Mikrojusteringen är en liten finess men kompenserar inte fullt ut för felfokusering.
Det fungerar precis som det står i manualen. Man kan bara mikrojustera ett objektiv vid ett fototillfälle och ett visst avstånd åt gången. Så användningsområdet är ordentligt begränsat.
Det går alltså inte att generellt justera ett objektiv t.ex +5 för frontfokus och tro att det fungerar på alla avstånd. Om ett objektiv front- eller bak-fokuserar så ska objektivet och huset in för kalibrering.

J O. 5D Mark II, 7D (tidigare 40D och 50D)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.

Miops Capsule360