Annons

5D Mark II & motorsport!?

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hur stor man upplever skillnaden på AF mellan 5D mkII och 7D beror till stor del på vad det är man fotograferar.
Gäller vissa motorsporter som t.ex.

Hyggligt jämna och förutsägbara rörelserr ställer små krav på AF, även om motivet rör sig snabbt.
Oregelbundna och snabba rörelser är en helt annan femma.

Detta är troligen orsaken till varför olika personer upplever af på 5D mkII så pass olika.

Nu kan jag inte helt utesluta att den 5D mkII behövde en AF-justering.
Men min 7D och mina gluggar är justerade tillsammans.
Trots detta fick jag påtagligt bättre resultat med den utrustningen, innan justeringarna gjordes.
Än vad jag fick med samma gluggar och 5D mkII.

5D mkII är en i många avseenden fantastisk kamera.
Inget snack om saken.

Men för mig som huvudsakligen fotograferar sport, så är 7D ett betydligt mer naturligt val.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Tja, jag beslutade mig för att komplettera min trotjänare 40D med en 7D och avvakta en 5D III.

Nu en kort fråga om microjustering på 7D. Jag läser i manualen (sid 211):

"Om du utför denna justering kan det hända att korrekt fokus inte kan ställas in."

Vad menar man?

1.) Att man kan justera bort sig så fokus inte är möjlig men att man i så fall kan göra om prceduren och förhoppningsvis lyckas bättre då?

2.). Eller menar man att man kan justera bort sig så det är omöjligt att få korrekt fokus, utan att lämna in kamera och objektiv till Canon serviceverkstad?

Har testat fokusjusteringen på samtliga objektiv jag har. Inget seriöst test, handhållet och centrum-punkten (extra hög precision) vald. Och upplevde, genom att titta på skärmen (inzoomat till max) att det var bakfokus (kort) på första bilden/bilderna men efter att jag fokuserat om ett par gången (mellan max-min) och på nytt tagit en bild så satt fokus bättre, om än inte helt 100!

Funkar det på detta sättet att det kan ta ett tag (ett par bilder) innan kameran "känner igen" objektivet och fokuserar rätt/bättre?

Mvh!
// Niklas
 

bengt-re

Aktiv medlem
microjustering är ett bra sätt att få gråa tinningar... Felfocuserar det så lämna in är rådet för det är ändå troligen där du slutar...
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
microjustering är ett bra sätt att få gråa tinningar... Felfocuserar det så lämna in är rådet för det är ändå troligen där du slutar...
Mmm, jag "fruktade" detta! ;-)
Fast innan måste jag göra ett mer seriöst test så jag är säker.

Skall man i så fall testa & ev. lämna in även konvertrarna om den felfokuserar med dem på?

Mvh!
// Niklas
 

J O Härnström

Aktiv medlem
7D är ett bra val.
Du får en kamera som är lite bättre på allt jämfört med 40D.
Fokussystemet är mycket effektivt.

Som några redan påpekat är fokuseringen hos 40D att föredra framför 5D Mark II vid aktion. (Dessutom är den ju snabbare)

Mikrojusteringen är en liten finess men kompenserar inte fullt ut för felfokusering.
Det fungerar precis som det står i manualen. Man kan bara mikrojustera ett objektiv vid ett fototillfälle och ett visst avstånd åt gången. Så användningsområdet är ordentligt begränsat.
Det går alltså inte att generellt justera ett objektiv t.ex +5 för frontfokus och tro att det fungerar på alla avstånd. Om ett objektiv front- eller bak-fokuserar så ska objektivet och huset in för kalibrering.

J O. 5D Mark II, 7D (tidigare 40D och 50D)
 
ANNONS