Annons

Extern kortläsare!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas inte jag postat detta i fel fort del!

Till min bärbara dator använder jag en billig kortläsare! Överföringen sker via datorn (netbook) till en extern HD (2,5 tum, 5400rpm)! Överföringen är dock minst sagt långsam!
Är lösningen byte av kortläsare eller är det överföringen till den externa HD som är flaskhalsen?

Mvh!
//Niklas
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas inte jag postat detta i fel fort del!

Till min bärbara dator använder jag en billig kortläsare! Överföringen sker via datorn (netbook) till en extern HD (2,5 tum, 5400rpm)! Överföringen är dock minst sagt långsam!
Är lösningen byte av kortläsare eller är det överföringen till den externa HD som är flaskhalsen?

Mvh!
//Niklas
Testa.

Ta en 2GB bilder kopiera dom från kortläsare til externa hårddisken. Kopiera dom från externa hårddisken till interna hårddisken kopiera 2GB-filer från kortläsaren till interna hårddisken. Kopiera från kameran till interna/externa hårdisken.

Ta tid på dom olika variantern, då ser man ganska snart vad som är flaskhalsen.

/Karl
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas inte jag postat detta i fel fort del!

Till min bärbara dator använder jag en billig kortläsare! Överföringen sker via datorn (netbook) till en extern HD (2,5 tum, 5400rpm)! Överföringen är dock minst sagt långsam!
Är lösningen byte av kortläsare eller är det överföringen till den externa HD som är flaskhalsen?

Mvh!
//Niklas
Jag har en liten HP-laserskrivare kopplad via en växel till två datorers usb-portar. Även om bara laptopen och skrivaren är igång så går kopiering via någon usb-port väldigt långsamt. Stänger jag då av skrivaren så ökar farten på överföringen tio gånger känns det som. Kan det vara något liknande du råkar ut för?
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hmm, att jag inte själv tänkte på det!? Tack Karl, självklart skall jag testa!

Sten: Well det enda jag har inkopplat och "igång" är just den externa hårddisken och kortläsaren, inget annat! Men jag skall ha det i åtanke inför framtiden så, tack!

Mvh!
// Niklas
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har en liten HP-laserskrivare kopplad via en växel till två datorers usb-portar. Även om bara laptopen och skrivaren är igång så går kopiering via någon usb-port väldigt långsamt. Stänger jag då av skrivaren så ökar farten på överföringen tio gånger känns det som. Kan det vara något liknande du råkar ut för?
Det låter som om din skrivare är usb1 och inte usb2. Om enheterna är kopplade i samma usb-uttag i datorn anpassas hastigheten efter långsammaste inkopplade apparat.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det låter som om din skrivare är usb1 och inte usb2. Om enheterna är kopplade i samma usb-uttag i datorn anpassas hastigheten efter långsammaste inkopplade apparat.
Det är en två eller tre år gammal Hp P1005 och den har usb 2.0. Problemet kan sitta i växeln, men den ska klara usb 2.0, det är en liten dosa från CO med artikelnr 32-6727.
Jag har provar att ha grejerna inkopplade på olika usb-portar, det finns gott om såna på min nuvarande laptop, en Hp 8510w, och de är ordnade gruppvis på något sätt. Problemet märks bara när jag kopierar från en usb-enhet till en annan, inte när jag för över från t.ex. minneskortläsare till datorns hd, då går det undan. Minneskortläsaren är en rätt ny från Scandinavian Photo och den är snabb och bra. När jag väl klurat ut var problemet satt var det inte något problem längre.

Jag hade tidigare en gammal HP/Compaq 600c från 2001 eller så som fungerade mycket bra, men den hade bara en usb 1.0 så jag kompletterade den med ett pcmcia-kort med fyra usb 2,0 portar. Då hade jag skrivaren på 1,0-porten och kopierade via pc-kortet utan problem.
 

j2^

Aktiv medlem
En förvånansvärt stor del av alla USB2.0-hubbar har en liten egenhet för sig:

Om NÅGOT anslutet tillbehör är USB1.0 eller USB1.1 så går SAMTLIGA portar ner till den hastigheten.

Jag skulle kunna ha en utläggning om "varför"; men det känns rätt så onödigt :)
 

bildsten

Aktiv medlem
En förvånansvärt stor del av alla USB2.0-hubbar har en liten egenhet för sig:

Om NÅGOT anslutet tillbehör är USB1.0 eller USB1.1 så går SAMTLIGA portar ner till den hastigheten.

Jag skulle kunna ha en utläggning om "varför"; men det känns rätt så onödigt :)
Det var en nyttig upplysning. Gäller det portarna på hubben eller alla portar på den aktuella datorn?
 

ErlandH

Aktiv medlem
En förvånansvärt stor del av alla USB2.0-hubbar har en liten egenhet för sig:

Om NÅGOT anslutet tillbehör är USB1.0 eller USB1.1 så går SAMTLIGA portar ner till den hastigheten.
Det har inget med hubbarna att göra, det är helt enkelt så usb fungerar. Hastigheten anpassas alltid till långsammaste anslutna mojäng.
 

j2^

Aktiv medlem
Intressant, det var nytt för mig. Vilka då?
Ärligt talat.. det vet man inte som regel. Vissa chip har rate-conversion, och vissa har det inte. Dessutom så brukar de flesta "kinatillverkare" blanda chip i sina hubbar, eftersom de är pinkompatibla.

För ett par år sen (Ehm.. fem-sex år sen när jag tänker efter) köpte jag till en kamrat en identisk hub som jag hade ifrån Clas Ohlson. Min klarade rate-conversion, men det gjorde inte hans. När vi for the hell of it öppnade dem så hittade vi totalt olika innanmäte i dem. :)

Nu kan det ju vara så att "numera" så kanske alla chip kör rate conversion... vad vet jag? Jag använder inga som helst 1.x-enheter längre :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
För ett par år sen (Ehm.. fem-sex år sen när jag tänker efter) köpte jag till en kamrat en identisk hub som jag hade ifrån Clas Ohlson. Min klarade rate-conversion, men det gjorde inte hans. När vi for the hell of it öppnade dem så hittade vi totalt olika innanmäte i dem. :)
Tycker fortfrande det här är intressant, eftersom jag aldrig hört talas om något liknande. Vad menar du med "rate conversion"? Det låter snarast som om det skulle ha med video och bildhastighet att göra. När det gäller usb borde man väl snarast tala om "speed conversion"?

Tycker också det låter lite lustigt att ingen tillverkare skulle tala om att just deras hubbar har en sån utmärkt egenskap som gör det möjligt att blanda 1.1 och 2.0-anslutningar på samma hubb.
 

j2^

Aktiv medlem
Tycker fortfrande det här är intressant, eftersom jag aldrig hört talas om något liknande. Vad menar du med "rate conversion"? Det låter snarast som om det skulle ha med video och bildhastighet att göra. När det gäller usb borde man väl snarast tala om "speed conversion"?

Tycker också det låter lite lustigt att ingen tillverkare skulle tala om att just deras hubbar har en sån utmärkt egenskap som gör det möjligt att blanda 1.1 och 2.0-anslutningar på samma hubb.
Nja, man talar ju om "Data rate", alltså är ju "rate conversion" korrekt.

Jag grävde igenom mina gamla utvecklingsdokument. Korrekt terminologi är att en enhet med "Multiple transaction translators" kan ha en hastighet på varje down-port, medan en "Single transation translator" enbart kan köra "minsta gemensamma nämnare" överfört till sin up-port.

För den riktigt nerdiga så fann jag: ftp://ftp.efo.ru/pub/cypress/usb/hub/Single_vs_Multiple_TT.pdf Den visar förvisso bara hubbar med _en_ USB2.0-port. Men exemplet håller.
 

j2^

Aktiv medlem
Okej, jag ser nu att den där PDF'en inte var en helt klockren illustration... Men sagt på ett annat sätt:

Varje port som har en egen TT kan ha ett tillbehör med vilken hastighet som helst ansluten utan att det påverkar andra enhter.

Om flera portar delar på en TT så blir det "Minsta gemensamma nämnare".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter fortfarande märkligt. Om det fanns usb 2.0-hubbar som tillät att man fritt blandade usb 1.1 och 2.0 utan hastighetsförluster borde ju tillverkarna av sådana berätta det för köparna, och den typen skulle snabbt slå ut hela marknaden för "dumma" usb 2.0-hubbar. Och vi skulle inte ha de klassiska hubb-problemen.

Jag googlade lite på "Multiple transaction translators". Vad jag förstår funkar det istället så här:

Vi tar en 4-till1-usb 2.0-hubb. Om den har "single transaction translator" och man ansluter en usb 1.1-enhet tvingas alla anslutna enheter samsas om en ström i usb 1.1-hastighet.

Om den däremot har "Multiple transaction translators" kan varje ansluten enhet få en egen ström i usb 1.1-hastighet. Hubben blir alltså 4 ggr så snabb -- men man är fortfarande långt ifrån usb 2.0-hastighet.
 
ANNONS