Annons

Tappad G12:a (reparera eller köpa ny)?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Min "allt-i-allo-kamera" (G12) föll av axeln och rätt ner i ett hårt golv tidigare idag! Nu öppnar inte slutaren (allt annat verkar fungera)!

Den var avstängd och föll platt fall med objektivsidan neråt (objektivet indraget)!

Någon som råkat ut för nått liknande och kan delge om det då var lönt att reparera?

Skall kolla om jag kan ta det på försäkringen på måndag om inte återstår ju frågan om det är värt att reparera eller köpa ny!

Mvh!
//Niklas
 

Jewster

Aktiv medlem
Inte råkat ut för detta, men har en ordentlig repa mitt i min G10:as främre lins. Ställde en prisförfrågan till reparatör och de sade dryga 1200:- för ny optik plus 700:- montering plus frakt. Alltså i runda slängar 2000:-.

Vet inte om det hjälper dig. Kan ju vara billigare att laga ditt fel. Men nån annan som läser tråden kanske sitter med samma fel som jag och undrar.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Om det går att laga ochg vad det i så fall komme rkosta går naturligtvis inte att gissa sig till så därför ställe rjag inte den frågan! ;-) Ditt svar gav dock en fingervisning om prisnivån, det tackar jag för!

Mvh!
// Niklas
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Min "allt-i-allo-kamera" (G12) föll av axeln och rätt ner i ett hårt golv tidigare idag! Nu öppnar inte slutaren (allt annat verkar fungera)!

Den var avstängd och föll platt fall med objektivsidan neråt (objektivet indraget)!

Någon som råkat ut för nått liknande och kan delge om det då var lönt att reparera?

Skall kolla om jag kan ta det på försäkringen på måndag om inte återstår ju frågan om det är värt att reparera eller köpa ny!

Mvh!
//Niklas
¨Slutaren öppnar inte säger du! åker obj.tuben ut vid påslag.
Jag är pensionerad kameratekniker kanske jag kan hjälpa.
Maila kameraroffe@comhem.se
 

JenyJ

Aktiv medlem
Om du har drulle/allriskförsäkring på din hemförsäkring tycker jag du ska ta en titt på den. Där brukar självrisken ligga på runt 1500:-, så det kan kanske vara ett alternativ.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
¨Slutaren öppnar inte säger du! åker obj.tuben ut vid påslag.
Jag är pensionerad kameratekniker kanske jag kan hjälpa.
Maila kameraroffe@comhem.se
Jag skriver här för ev. svar kanske kan vara av intresse för andra längre fram!

Hmm, jag testade igen och det låter som slutaren arbetar (det klickar) men det kan ju lika gärna vara artificiellt ljud!

Bilderna blir svarta, allihop, oavsett fotoläge (PASM) och inställningar.
Ingen bild visas i displayen som dock funkar i övrigt dvs. exponering mm. visas OCH jag kan titta på redan exponerade (korrekta) bilder tagna innan jag tappade kameran!

Histogrammet visar ingen data. Rutan för histogrammet visas men där är tomt. Ev. kanske ljusmätarsystemet tagit skada i stället?

Jag kommer åt menyer och funktionsinställningar och bilder registreras (fn. RAW-format) men de är som sagt var alla svarta (för lite ljus).

Mvh!
// Niklas
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Om du har drulle/allriskförsäkring på din hemförsäkring tycker jag du ska ta en titt på den. Där brukar självrisken ligga på runt 1500:-, så det kan kanske vara ett alternativ.
Har anmält skadan till mitt försäkringsbolag så får vi se, förhoppningsvis redan i kommande vecka, vad beskedet blir! Tack för påminnelsen!

Mvh!
// Niklas
 

HKN

Aktiv medlem
Min "allt-i-allo-kamera" (G12) föll av axeln och rätt ner i ett hårt golv tidigare idag! Nu öppnar inte slutaren (allt annat verkar fungera)!

Den var avstängd och föll platt fall med objektivsidan neråt (objektivet indraget)!

Någon som råkat ut för nått liknande och kan delge om det då var lönt att reparera?

Skall kolla om jag kan ta det på försäkringen på måndag om inte återstår ju frågan om det är värt att reparera eller köpa ny!

Mvh!
//Niklas
Himla otur! surt, men om försäkringsbolaget ersätter kostnaden för kameran och inte nödvändigtsvis kräver att du skaffar en lika dan kamera skulle jag om möjligt skaffa en kompaktkamera med en större sensor, t ex Fuji X 100 som har en APS-C sensor, Cropfaktor 1,5. Zoomomfånget blir lidande men bildkvaliteten blir bättre.Det går att digitalt att få en god "zoom"-effekt om man så önskar.

/Kenneth
 
ANNONS