Gammal 2013-09-04, 09:05
Peter Nyström

Tillstånd för försäljning av konsertbilder
Hej!

Om man fotograferar en konsert där det är fritt att fotografera, måste man då ha artisten/bandets tillstånd för att sälja bilderna på exempelvis en bildbyrå?

/Peter
Gammal 2013-09-04, 09:58
iSolen.se

Peter Nyström skrev: Hej!

Om man fotograferar en konsert där det är fritt att fotografera, måste man då ha artisten/bandets tillstånd för att sälja bilderna på exempelvis en bildbyrå?

/Peter
Kontakta arrangören, inte bandet med din fråga.
Gammal 2013-09-04, 10:21
Erik Schalin

iSolen.se skrev: Kontakta arrangören, inte bandet med din fråga.
Du menar alltså att man kan ha tillåtelse att fota bäst man vill men inte göra vad man vill med bilderna?
Märkligt.
Gammal 2013-09-04, 10:49
ErlandH

Peter Nyström skrev:
Nej. Tillstånd behövs bara om bilderna ska användas i reklam.
Gammal 2013-09-04, 11:17
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Du menar alltså att man kan ha tillåtelse att fota bäst man vill men inte göra vad man vill med bilderna?
Märkligt.
Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.

Om det är en konsert har du ingått avtal med dem iom biljetköpet. Står det att du får fota och därefter blogga men inget annat får du snällt följa dessa regler.
Gammal 2013-09-04, 12:06
Peter Nyström

ErlandH skrev: Nej. Tillstånd behövs bara om bilderna ska användas i reklam.
Säljer jag till en bildbyrå så vet ju inte jag vad bildköparen skall använda bilden till. Fast det kanske man bestämma när man laddar upp bilden till bildbyrån?
Gammal 2013-09-04, 12:08
Peter Nyström

iSolen.se skrev: Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.

Om det är en konsert har du ingått avtal med dem iom biljetköpet. Står det att du får fota och därefter blogga men inget annat får du snällt följa dessa regler.
Det var det jag misstänkte. Måste vara ett himla meckande för konsertfotograferna då.
Tack för svaret!
Gammal 2013-09-04, 12:14
ErlandH

iSolen.se skrev: Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.
Nej, så är det inte. Att publicera "kränkande" bilder är tillåtet, utom på nätet där det kan vara ett brott mot PUL. Att sälja "kommersiella" bilder är tillåtet. För att använda bilder på personer i reklam krävs dock tillstånd.
Gammal 2013-09-04, 12:37
iSolen.se

ErlandH skrev: Nej, så är det inte. Att publicera "kränkande" bilder är tillåtet, utom på nätet där det kan vara ett brott mot PUL. Att sälja "kommersiella" bilder är tillåtet. För att använda bilder på personer i reklam krävs dock tillstånd.
Privatpersoner brukar inte publicera på annat sätt än på nätet så det var underförstått.

Du får sälja vilka bilder du vill men det är ju att luras om köparen sen inte får använda dem pga avsaknad model release eller om det bryter mot ett avtal med någon arrangör.
Gammal 2013-09-04, 15:28
ErlandH

iSolen.se skrev: Privatpersoner brukar inte publicera på annat sätt än på nätet så det var underförstått.
Nu funderade ju TS på att sälja bilder genom en bildbyrå, så då kan man nog tänka sig att det handlar om andra typer av publiceringar också. För övrigt har jag svårt att tänka mig att konsertbilder på en artist skulle kunna vara kränkande i lagens mening.
Gammal 2013-09-04, 15:34
iSolen.se

ErlandH skrev: Nu funderade ju TS på att sälja bilder genom en bildbyrå, så då kan man nog tänka sig att det handlar om andra typer av publiceringar också. För övrigt har jag svårt att tänka mig att konsertbilder på en artist skulle kunna vara kränkande i lagens mening.
Då är det ju någon annan som gör publiceringen och den parten är säkert intresserad av det inte föreligger något avtalsbrott.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.

Elinchrom ELM8