Annons

Begagnad leica M 240

Produkter
(logga in för att koppla)

999

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en begagnad Leica M 240 från en handlare.
Hur mycket är en skäligt för en sådan?

Sen släpptes väl M 240 2012?
Så det kanske är en ny på gång till våren/sommaren?
 

afe

Aktiv medlem
Det finns inte så många begagnade att välja på, så det är inte lätt att säga. Kolla pris på ebay för de som sålts och utgå från det ....
 

Johan Bryggman

Avslutat medlemskap
Om man nu ska se statistiskt på detta så bör det annonseras en ny modell under nästa år.

M8 - 2006
M9 - 2009
M240 - 2012
Tre år mellan varje ny kamera. Undantag för MM, M-A, M60 som på sätt och vis står utanför ordinarie serie.

M8.2 - 2008
M9-P - 2011
M-P 240 - 2014
Uppdateringar av varje modell efter två år, dvs ett år innan ny modell.

Men, detta är ju rena spekulationer, ska sägas.
 

999

Aktiv medlem
Ebay har dock väldigt varierande priser, men den jag hittade hos en handlare släpper dom för 40k kr.
Vad anses om de priset?

De va mönstret som Johan nämner som jag också såg, vilket gör att man blir lite orolig att jag köper en nu sen om ett halvår så droppas priserna lite mer drastiskt.
Men samtidig så kommer det alltid komma en ny kamera snart...
 

matlep

Aktiv medlem
40k är ett bra pris tycker jag. Har inte sett beggade till det priset förut.

Det kommer mest troligt komma en uppdatering av M till Photokina 2015. Inga drastiska skillnader från föregående modell. Högre upplösning på sensorn är väl givet, i övrigt små justeringar.

Problemet är som vanligt tillgången. Även fast M 240 annonserades i Augusti 2012. Så fanns den ju inte att köpa förrän i April 2013 då de första leveranserna från fabrik kom, om man bokade sig vid släppet dvs.. God tillgång på kameror fanns inte förrän början på 2014.

Så även om dom släpper en kamera i augusti 2015 så kommer du förmodligen inte få tillgång till den förrän i mitten på 2016 och då till ett pris som förmodligen kommer ligga mellan 55-70K.

Så 40 för en M240 som du kan börja använda idag är helt ok. För du vill väl plåta nu och inte i mitten på 2016? :)
 

999

Aktiv medlem
Stort tack Mattias för de svaret, jag hade missat att leverans och tillgångs datumen va så långt ifrån varandra.
Sen är de absolut så att ja vill använda den nu och inte om 1-2 år.
 
ANNONS