Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Det mesta är käbbel mellan er andra där alla vill ha rätt ;)
dom senaste frågorna från mig har bara försvunnit bland era kommentarer till varann.
Ett mycket vanligt fenomen i dessa spalter! En regel utan undantag skulle jag säga.....

Sens moral: Ge aldrig användarna tillfälle att prata för sin "vara" - trådskaparens funderingar försvinner alltid efter några sidors vädrande av de egna lösningarnas förträfflighet........
Men diskussionerna kan fortsätta i oändlighet!
 

reboot81

Aktiv medlem
jag förstår. men som sagt så har jag inte massa pengar spendera på datorn nu. så att först köpa en ssd och sen få någon att byta ut den åt mig så är vi uppe i många tusen kr.

byta kabel? kan en kabel vara halvtrasig så datorn blir seg? låter konstigt.
Ja det kan vara en trasig kabel, men mycket mer troligt att det är disken som ger sig. Kul med en resa!
 

iSolen.se

Guest
nej jag har inte 3tb

reparation? kom reparerar väl inte en gammal dålig hårddisk? (om det nu är det som är felet)

reklamation på en 3,5 år gammal dator?
Du har sannolikt lagt timmar på forumen. Värdesätt din tid. En dator som strular och är bortåt 4 år gammal som motstår enkla fixar som minne och HD...går i papperskorgen.

Bit ihop och köp nytt. Var rationell. Ny Windowsmaskin med långt bättre prestanda får du för mycket mindre än 17 eller 15k.

Googla lite på Moores Law.
 

fafner

Aktiv medlem
Minne eller ej

Som jag skriver tidigare tror jag att en extern USB3 SSD skulle lösa problemet, 8GB minne borde inte vara ett problem..
 

skalman-63

Aktiv medlem
äger en Imac 27" (late 2012)
2,9ghz i5
8gb ram
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB grafikkort

har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den.
Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.



Eller finns det något annat man kan göra för att det ska bli bättre?

Jag köpte en dyr iMac just för att slippa många av problemen som en vanlig pc har.

All hjälp tas emot med tacksamhet

/andreas
Hej! Många inlägg i denna tråd, men skall försöka svara på din fråga.
Jaghar själv en Imac 27 late 2013 med 32GB i ram, varför jag har så mycket i ram? För att slippa skrivningar och läsningar till HD, när ja har LR igång och safari mejl så har jag ca 10-16GB kvar. Mitt råd är öka ramminnet, det är enkelt och inte så kostsamt. Jag köpte mitt minne på webhallen, Vet inte om det är samma minne men om det är det kan du få mina två 4GB ( 1600 MHz DDR3) som satt i från början. skicka bara adress så lägger jag dom på lådan idag. / Jörgen
 

pic-tor

Aktiv medlem
Om man nu funderar på att skaffa en extern SSD, hur stor behöver man? Ska enbart ha program och operativsystemet där. Använder både LR och PS. Har för mig att programmappen drar ca 25-30 GB. Kommer inte åt min iMac just nu. Har precis samma problem som TS med en late 2012.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Om man nu funderar på att skaffa en extern SSD, hur stor behöver man? Ska enbart ha program och operativsystemet där. Använder både LR och PS. Har för mig att programmappen drar ca 25-30 GB. Kommer inte åt min iMac just nu. Har precis samma problem som TS med en late 2012.
Sorgligt att Apple fortsätter leverera datorer med undermåliga komponenter. Funderar på att gå över till PC men det tar emot.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Om man nu funderar på att skaffa en extern SSD, hur stor behöver man? Ska enbart ha program och operativsystemet där. Använder både LR och PS. Har för mig att programmappen drar ca 25-30 GB. Kommer inte åt min iMac just nu. Har precis samma problem som TS med en late 2012.
Men för att besvara din fråga - till det du beskriver räcker 120 Gb.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Sorgligt att Apple fortsätter leverera datorer med undermåliga komponenter. Funderar på att gå över till PC men det tar emot.
Tror inte du skulle ångra dig, Windows har blivit ganska mycket bättre de senaste åren (subjektivt såklart) men definitivt objektivt snabbare och stabilare. Tänk vilken monstermaskin TS hade haft om han lagt 17k på en Windowsdator istället =)
 

pic-tor

Aktiv medlem
Vilka komponenter syftar du på?
Min iMac omfattas av Apples utbytesprogram för HD. Det hade jag ingen aning om förrän i höstas när jag surfade runt på nätet om byte av HD (min börjar bli full). Då dök där upp en artikel om Apples utbytesprogram. Apples åtagande gällde i tre år från inköpsdatum fram t o m feb 2016. Kollade serienumret och fann att min dator omfattades. Jag var alltså för sent ute med ett halvt år. Jag ringde till Digital Inn men de vägrade ta emot datorn för byte enligt programmet. Då ringde jag Apple och fick prata med tre personer (minst), nerifrån och upp till högsta chefen. Jag frågade då varför inte Apple meddelat dem som ev hade en defekt disk. De medgav att det var en brist i hanteringen, men menade trots detta att jag var för sent ute. Dåligt kundbemötande är ju det minsta man kan säga. Jag har kört Apple Hardware Test, det långa, och inget fel hittades.
 

PMD

Aktiv medlem
Min iMac omfattas av Apples utbytesprogram för HD. Det hade jag ingen aning om förrän i höstas när jag surfade runt på nätet om byte av HD (min börjar bli full). Då dök där upp en artikel om Apples utbytesprogram. Apples åtagande gällde i tre år från inköpsdatum fram t o m feb 2016. Kollade serienumret och fann att min dator omfattades. Jag var alltså för sent ute med ett halvt år. Jag ringde till Digital Inn men de vägrade ta emot datorn för byte enligt programmet. Då ringde jag Apple och fick prata med tre personer (minst), nerifrån och upp till högsta chefen. Jag frågade då varför inte Apple meddelat dem som ev hade en defekt disk. De medgav att det var en brist i hanteringen, men menade trots detta att jag var för sent ute. Dåligt kundbemötande är ju det minsta man kan säga. Jag har kört Apple Hardware Test, det långa, och inget fel hittades.
Det var ju bra att de erbjöd utbyte av den undermåliga komponenten, men det var verkligen dålig kundvård att först inte se till att alla drabbade fick veta om det, och sen att inte byta din disk pga att de själva var dåliga på kommunikation.

Bra att disken verkar hel, ändå.
 

AFJ

Aktiv medlem
Du har sannolikt lagt timmar på forumen. Värdesätt din tid.
Ha, ha - jag trodde du (och jag) kommit fram till att det är värdefullt att spendera sina timmar på ett Internet-forum. Åtminstone att döma av vårt antal gjorda inlägg! :)

Annars håller jag med dig! Jag tycker det känns lite som TS måste ta ett beslut, antingen prova något av de förslag som givits och det med en gång, eller så slänga skiten och köp nytt. Om problemen är så stora som ursprungligen beskrevs borde det ju vara olidligt att jobba med datorn.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ha, ha - jag trodde du (och jag) kommit fram till att det är värdefullt att spendera sina timmar på ett Internet-forum. Åtminstone att döma av vårt antal gjorda inlägg! :)

Annars håller jag med dig! Jag tycker det känns lite som TS måste ta ett beslut, antingen prova något av de förslag som givits och det med en gång, eller så slänga skiten och köp nytt. Om problemen är så stora som ursprungligen beskrevs borde det ju vara olidligt att jobba med datorn.
Du har inte läst alla inlägg verkar det som och det är ju förståligt då det finns lite att läsa.

Har skrivit många gånger ni i alla fall att minnet kommer att uppgraderas till 24gb så ett beslut har jag ju tagit i alla fall.

Sen har jag även skrivit att datorn inte alltid är så här utan bara när jag har många program öppna samtidigt.

Att "slänga skiten och köpa nytt" är väl rätt fjantigt att kasta ur sig?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Du har inte läst alla inlägg verkar det som och det är ju förståligt då det finns lite att läsa.

Har skrivit många gånger ni i alla fall att minnet kommer att uppgraderas till 24gb så ett beslut har jag ju tagit i alla fall.

Sen har jag även skrivit att datorn inte alltid är så här utan bara när jag har många program öppna samtidigt.

Att "slänga skiten och köpa nytt" är väl rätt fjantigt att kasta ur sig?

Jag tycker du får mycket bra hjälp och undrar om du försvarar ditt köp lite väl hårt, ibland kanske det är bättre att acceptera läget och gå vidare, jag tycker faktiskt inte det är fjantigt. Om man inte är insatt i tekniken så kan det vara en djungel att köpa en dator, det förstår jag. Förhoppningsvis har du lärt dig något. Jag tror många här ser att du har fastnat i ett moment 22 av att inte vilja skruva och inte vilja lägga pengar samtidigt som du har köpt en dator som är överprisad för sin prestanda och svårskruvad..

"har i ca 1,5 år märkt att den är extremt långsam och ibland så illa att det inte gått att arbeta med den. Har sökt om problemet förr om det kanske har varit virus eller något. Har formaterat hårddisken och lagt in allt på nytt.

Fick tips redan för över ett år sedan att det kunde vara hårddisken som var på väg att gå sönder. men det borde inte vara den då det var över ett år sen som sagt.

Den snurrande badbollen dyker upp så fort jag gör någonting.
Att gå från detta forum till ett annat genom att skriva i adressfältet kan ta 10 sekunder. "
 
ANNONS