Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > ny laptop för lightroom och videoediting (mac vs pc)

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-03-28, 16:05
andreassofus

ErlandH skrev: Ja, märkbart snabbare.
okej då behöver jag kanske inte just stillra mig blind på enbart ramminnet. visst, 8gb är inte jättemycket men eftersom alla nya datorer har SSD så behövs med andra ord inte lika mycket ram som innan när man hade vanlig snurrdisk i ? förstår jag rätt då?

Ett exempel.
I min iMac så har jag 24gb ram. Kollar jag aktivitetshanteraren när jag har öppnat lightroom och imovie till exempel, så kan det stå att jag har använt 12gb ram av dom 24.
Min iMac har gammal snurrdisk.

Köper jag en ny dator med bara 8gb ram fast med SSD istället så gör det inte så mycket om programmen kräver mer minne än vad som finns i datorn, utan den snabba hårddisken hjälper också till liksom.

Som jag sagt tidigare så märkte jag ju ingen skillnad när jag uppgraderade min dator från 8gb till 24.
Gammal 2017-03-28, 16:21
Fredrik AVT

andreassofus skrev: okej då behöver jag kanske inte just stillra mig blind på enbart ramminnet. visst, 8gb är inte jättemycket men eftersom alla nya datorer har SSD så behövs med andra ord inte lika mycket ram som innan när man hade vanlig snurrdisk i ? förstår jag rätt då?

Ett exempel.
I min iMac så har jag 24gb ram. Kollar jag aktivitetshanteraren när jag har öppnat lightroom och imovie till exempel, så kan det stå att jag har använt 12gb ram av dom 24.
Min iMac har gammal snurrdisk.

Köper jag en ny dator med bara 8gb ram fast med SSD istället så gör det inte så mycket om programmen kräver mer minne än vad som finns i datorn, utan den snabba hårddisken hjälper också till liksom.

Som jag sagt tidigare så märkte jag ju ingen skillnad när jag uppgraderade min dator från 8gb till 24.
Nja, beror på hur SSD är kopplad. Har man SATA blir det inte så mycket snabbare än HDD. Se till att ha PCIe gärna med NMVe. Minst dubbelt så snabb som SATA. SSD används som arbetsminne vid redigering.
Gammal 2017-03-28, 16:24
andreassofus

Fredrik AVT skrev: Nja, beror på hur SSD är kopplad. Har man SATA blir det inte så mycket snabbare än HDD. Se till att ha PCIe gärna med NMVe. Minst dubbelt så snabb som SATA. SSD används som arbetsminne vid redigering.
okej. tycker inte att jag ser om det är det eller inte i macbook pro.
Gammal 2017-03-28, 17:16
Fredrik AVT

andreassofus skrev: okej. tycker inte att jag ser om det är det eller inte i macbook pro.
I MBP är det PCIe och i senare modeller även NMVe.

Sådant måste man också ha med i kostnadsberäkningar då man jämför datorer. Däremot tror jag inte iMac 2012 har PCIe, tror den köra SATA om du har en fusion drive (liten SSD för ffa operativsystemet och en större HDD för filer) eller t o m ren SSD med SATA. MBP fick mig veterligt inte PCIe förrän late 2013 modellen vilket gör den mycket mer lämpad för diskintensiva program som photoshop och lightroom.

Då jag bytte till PC nu hade jag krav på PCIe SSD för LR skull.

Senast redigerad av Fredrik AVT den 2017-03-28 klockan 17:38.
Gammal 2017-03-28, 18:24
andreassofus

Fredrik AVT skrev: I MBP är det PCIe och i senare modeller även NMVe.

Sådant måste man också ha med i kostnadsberäkningar då man jämför datorer. Däremot tror jag inte iMac 2012 har PCIe, tror den köra SATA om du har en fusion drive (liten SSD för ffa operativsystemet och en större HDD för filer) eller t o m ren SSD med SATA. MBP fick mig veterligt inte PCIe förrän late 2013 modellen vilket gör den mycket mer lämpad för diskintensiva program som photoshop och lightroom.

Då jag bytte till PC nu hade jag krav på PCIe SSD för LR skull.
jag förstår. Tack för den infon. då är det lugnt för om jag bestämmer mig för att köpa en MBP så blir det ju en 2015 års modell.
Gammal 2017-03-28, 20:24
Viktor Möller

andreassofus skrev: Absolut inte min mening att låta aggressiv . kanske jag skriver på ett klumpigt sätt men jag är lugn som en filbunke och väldigt tacksam för all hjälp jag får här. Nu har jag fått massor olika tankar och infallsvinklar och kan bolla dessa fram och tillbaka. Dock har jag fortfarande inte kommit fram till hur jag ska göra. Det är svårt. Jag vill ju göra ett så bra köp som möjligt, med en hållbar ekonomisk balans också.
Jag ber om ursäkt i alla fall och ska tänka mer på hur jag skriver och formulerar mig.
Det bör du nog göra då jag också ser tendenser som liknar de i tråden där du bad om hjälp med din iMac som blivit långsammare och långsammare. Även där kunde dina svar bli snäsiga och otrevliga och jag upplevde det som att du hade svårt att ändra din inställning/uppfattning om den tekniska varan trots att du fick svar av flera personer med gedigen kunskap inom ämnet.

Du skrev också att du är nöjd om din bärbara dator presterar lika bra som din iMac. Det skulle inte jag vara då jag vill minnas att du aldrig fick bukt med problemet. Att köpa en dator utan SSD (eller i alla fall möjligheten att uppgradera till en sådan) är idag inget alternativ. Jag råder dig fortfarande att uppgradera din nuvarande till en SSD då det kommer att höja din prestanda rejält.

Tack för mig.
Gammal 2017-03-28, 22:08
andreassofus

Viktor Möller skrev: Det bör du nog göra då jag också ser tendenser som liknar de i tråden där du bad om hjälp med din iMac som blivit långsammare och långsammare. Även där kunde dina svar bli snäsiga och otrevliga och jag upplevde det som att du hade svårt att ändra din inställning/uppfattning om den tekniska varan trots att du fick svar av flera personer med gedigen kunskap inom ämnet.
det är inget att älta om vidare väl? jag har bett om ursäkt. Vill du fortsätta diskuttera så kan vi ta det i PM istället. :)

Du skrev också att du är nöjd om din bärbara dator presterar lika bra som din iMac. Det skulle inte jag vara då jag vill minnas att du aldrig fick bukt med problemet. Att köpa en dator utan SSD (eller i alla fall möjligheten att uppgradera till en sådan) är idag inget alternativ. Jag råder dig fortfarande att uppgradera din nuvarande till en SSD då det kommer att höja din prestanda rejält.

Tack för mig.
kanske du missuppfattade mig där eller så missuppfattar jag dig nu, men jag menar såklart inte att jag ska köpa en laptop utan SSD bara för min gamla inte har det.

Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.

Dock så brukar jag försöka att bara göra en sak samtidigt då det såklart flyter på bättre då.

Så som det är nu så skulle jag vara nöjd om en macbook pro levererade likadant som denna. och det är jag övertygad om att den gör, även med bara 8gb i ram.
Gammal 2017-03-29, 02:44
martinot

andreassofus skrev: nej jag vet inte heller varför dom har höjt priserna så mycket som dom gjort på senaste modell. Känns obefogat på något vis.

Förreseten så såg jag en grej på youtube om hur man uppgraderade hårddisken i en mac. Det fanns ett litet minneskort typ som man sätter i kortläsaren. Ett kort som inte sticker ut någonting från maskinen.
såg i alla fall att det fanns med 128gb och 256gb. Fanns olika varianter beroende på vilken funktionman ville ha. En var väl mer som ett stort minneskort bara som man kunde dra över filer och så till men den andra varianten integrerade med den befintliga hårddisken på något vis så datorn trodde att den vanliga hårddisken var större. Man kunde med andra ord ladda ner mer appar och sånt på datorn utan att hårddisken blev full.

Tardisk hette den varianten. och 256gb versionen kostar tyvärr $399

den andra modellen hette "jetdrive Lite" men den hade som sagt inte den funktionen att den utökade den befintliga hårddisken.
Tyvärr så går det inte på senaste MBP då Apple, av någon okänd och märklig anledning, försämrat de genom att helt omotiverat ta bort SD-kortplatsen.
Gammal 2017-03-29, 03:00
martinot

andreassofus skrev: Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.
Körde väldigt mycket multitasking förut med både imovie, gopro studio och lightrom samtidigt. dessutom någras flikar öppna i safari och det var faktiskt inga problem.
Nyfiken; vad gjorde du för förändring på din iMac?
Gammal 2017-03-29, 12:32
gladers

bärbar resedator för foto
Jag tror inte på att överproblematisera frågan. En resedator är en resedator, Prestanda på datorerna av idag är good enough. Den eviga trätan om Apple vs Microsoft känns inte riktigt relevant - bägge är lika bra fast av lite olika skäl. Själv har jag de senaste åren använt mig av en Surface Pro 2, i5 processor och 8gb RAM som jag är helt nöjd med. Jag hanterar och redigerar mina rawfiler i Lightroom och Photoshop från min Nikon FX-kamera utan bekymmer. När det blir dags att byta ut den kommer jag välja samma modell i modernare skepnad bara. Utan tvekan.
Gammal 2017-03-29, 14:27
andreassofus

martinot skrev: Tyvärr så går det inte på senaste MBP då Apple, av någon okänd och märklig anledning, försämrat de genom att helt omotiverat ta bort SD-kortplatsen.
nej jag har sett det. Verkar som dom har tagit bort alla portar i stort sett och att man måste köpa massa olika donglar istället.
Som tur är finns kortläsaren och alla portar man behöver på 2015 års modell som är den aktuella för mig i så fall :)
Gammal 2017-03-29, 14:31
andreassofus

martinot skrev: Nyfiken; vad gjorde du för förändring på din iMac?
Egentligen inget alls mer än att städa upp lite i datorn. Började även stänga av den varje natt vilket jag aldrig gjorde förut.

Igår gjorde jag också en optimering av lightroom vilket jag inte har gjort på över ett år innan och tycker nu att lightroom flyter på ännu lite bättre. (jag vet, slarvigt av mig)

Men det ska ju också sägas att jag har ingen annan dator att jämföra med och jag har aldrig suttit vid en dator med SSD till exempel, så kanske mina dator egentligen är riktigt långsam och att jag bara vant mig med det :)
Gammal 2017-03-29, 19:49
martinot

Så ingen hårdvaruförändring eller uppgradering då, utan bara lite "hederligt" underhållsarbete?

Gott att det löste sig ivf! :)
Gammal 2017-03-29, 19:51
andreassofus

martinot skrev: Så ingen hårdvaruförändring eller uppgradering då, utan bara lite "hederligt" underhållsarbete?

Gott att det löste sig ivf! :)
Nej inte mer än uppgraderingen av minnet. Men det var ju tidigare och där märkte jag ingen skillnad.
Men absolut, skönt med en dator som funkar :)
Gammal 2017-03-29, 22:26
martinot

andreassofus skrev: Nej inte mer än uppgraderingen av minnet. Men det var ju tidigare och där märkte jag ingen skillnad.
Men absolut, skönt med en dator som funkar :)
Ok, var jag som bara, kanske gjorde en association, att denna minnesuppgradering och underhållsoptimering tillsammans låg bakom denna sak ifrån dig tidigare i tråden:

andreassofus skrev:
Jag vet inte vad som hände med den men den fungerar faktiskt väldigt bra nu och jag upplever den inte alls så långsam och trött längre.

Tror det verkar som om det var ett bra grundkoncept med lite mer minne (och underhållsarbete). Lägger du dessutom över system och viktiga appar på en snabb SSD så har du en riktigt fin arbetsstation som håller ett tag till (när du inte är på resande fot).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.

B+W Filter